Myten om 200sx:s vevlager

Wanegardh Asgammal medlem.
6 mars 2009 · 2 246 Inlägg

Som ni många har läst om så försigår det en hel del om 200sx:s vevlager.
Som många säger så är 200:ans vevlager skit.
Det kan jag inte hålla med om.
Som någon skrev innan idag om att deras 200:a inte varvade mer än 2500 varv.
Det första svaret som kom var att det var vevlagerras.
Det har ju blivit så nu att om det är något fel med en 200:a så är det vevlagerras.
Så fort någon skriver:
Den vibrerar när jag kör i 100km/h..vevlagerras
Den laddar inte som den ska..vevlagerras
Den går inte på alla burkar..vevlagerras
Min co-halt är för hög..vevlagerras
Den bluddrar..vevlagerras

Detta är fan bara bullshit.
Sköt om din 200:a så kommer den att vara längre.
Jag har haft min 200:a i tre år nu och jag har aldrig kommit i närheten av ett vevlagerras.
Jag har ingen extern oljekylare..
Jag har aldrig nånsin kommer över 100 grader i oljetemp och min är trimmad..
Några enkla tips är att: byt olja efter 500 mil..installera en olje-temp.
Skulle du mot förmodan komma upp mot 120 grader så släpp gasen..

Detta var allt för mig..
Hoppas att det inte kommer fler trådar om att svaret är:vevlagerras.

Ps:Jag är så trött på detta ständiga skitsnack om vevlagerras.

Mvh

Team-Adolfsson Gödseldräng
6 mars 2009 · 4 529 Inlägg

blogg ? lol

Germax
6 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Just den motorn råkar ju va känslig mot vevlagerras tongue Den kräver tighta oljebyten och den har lätt för att gå varm. Varför trotsa när du har fakta.

Sen att alla motorer inte skär ihop för att man sköter dom är väl tur de, annars hade det ju inte varit mkt till motor.

Wanegardh Asgammal medlem.
7 mars 2009 · 2 246 Inlägg

JapMax skrev:
Just den motorn råkar ju va känslig mot vevlagerras tongue Den kräver tighta oljebyten och den har lätt för att gå varm. Varför trotsa när du har fakta.

Sen att alla motorer inte skär ihop för att man sköter dom är väl tur de, annars hade det ju inte varit mkt till motor.

Det har du alldeles rätt i att den är känslig..
Men det jag stör mig på är att "alla" säger att det är vevlagerras när något är fel..

Rille0
7 mars 2009 · 2 021 Inlägg

att dom får vevlagerras oftare än andra bilar ät väll ett välkänt faktum och inte en myt, ingen ide' att förneka

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
KHRacing
7 mars 2009 ·

Säger bara.
2.25 in i filmen:

http://www.garaget.org/video/fzpxb5hxs1b2

HuMoR...... kallas det visst :-9

KHRacing
7 mars 2009 ·

Rille0 skrev:
att dom får vevlagerras oftare än andra bilar ät väll ett välkänt faktum och inte en myt, ingen ide' att förneka

är väl rätt så - så att det är pga att det är en billig busbil o den inte har oljekylare...

Cosmos Truckdriver
7 mars 2009 · 85 Inlägg

KHRacing skrev:
Säger bara.
2.25 in i filmen:

http://www.garaget.org/video/fzpxb5hxs1b2

HuMoR...... kallas det visst :-9

Helt rätt humor dessutom lollol

BMW 530d xDrive "Black mirror" (2014)
Janneutanb
7 mars 2009 · 7 272 Inlägg

Visst kan man få motorn att klara sig men man kommer fortfarande inte undan att den faktiskt har kass oljekylning samt lite olja i motorn.

Många har klarat sig undan med riktiga servicar och en oljetempmätare men samtidigt finns det också väldigt många som har åkt på just vevlagerras.

Så ja, den motorn är känslig men jag förstår vad du menar när folk har problem med bilen att direkt påpeka att det kan vara vevlagerras är rätt jobbigt.

lelleal
7 mars 2009 · 1 150 Inlägg

de är en billig japanare bil va hade ni för väntat er ?man får räkna med usel kvalite och skruva mer än att åka ....2 mina kompisar har haft såna båda dom har fått vevlagerras en med oljekyl den andra utan skulle inte kalla de nån myt värdelöst passar bättre

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
JDMy00 ClubJDM.se
7 mars 2009 · 1 608 Inlägg

Spelar väl ingen roll om det är en billig japanare eller? du får ju skruva lika mkt på en billig tysk eller svensk! Och de med usel kvalitè, vart får alla de ifrån? Åker hellre japs än tyskt, svenskt eller nåt annat dret! smile

Mazda Mx-5 (1999)
einherjer
7 mars 2009 · 587 Inlägg

Har haft min i 9 år ( !! ) utan vevlagerras....... byter olja var 500e mil och har inte i nån skitolja heller för den delen. ska montera oljekyl snart däremot bara för att vara på den säkrare sidan.

knock on wood........

lelleal
7 mars 2009 · 1 150 Inlägg

JDMy00 skrev:
Spelar väl ingen roll om det är en billig japanare eller? du får ju skruva lika mkt på en billig tysk eller svensk! Och de med usel kvalitè, vart får alla de ifrån? Åker hellre japs än tyskt, svenskt eller nåt annat dret! smile

noterar de här då !

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
expect1991
7 mars 2009 · 1 814 Inlägg

Beror väl som allt annat på föraren och service? Kanske så att de är lite känsligare för just det men alla bilar har en akilleshäl tongue

Senast redigerat av expect1991 (7 mars 2009)

bushmyra
7 mars 2009 · 782 Inlägg

Jag har kört 33 mil med min s14 sedan helrenovering och trimm och den funkar smile(skämtar) På min sr20 så ska oljekanalerna vara "uppborrade" och det sitter oljekyl på,, Hade ca 90 grader på oljetempen sist jag var ute på isbanan och lekte..

Senast redigerat av bushmyra (7 mars 2009)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Volvo 745 "Epan" (1990)
sir_daniel www.kudoz.se
7 mars 2009 · 3 802 Inlägg

liten oljemängd och dålig (kass kylning) det tar död på vilken motor som helst som får jobba hårt....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang