3592
Sök

Skillnad på koppling till slutsteg eller direkt till stereo.

Amatör
320 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Tjena, jo det är så att jag undrar om det blir någon större skillnad om jag kopplar mina bakre 2 högtalare till mitt 4 kanaliga slutsteg från gas (som också driver dubbla 12"or) eller om jag har det kopplat vanligt till stereon?

Mvh,
Alex

16 197 Inlägg
9 mars 2009
de blir stor skillnad om ja driver högtalare med steg än med stereon..  men de steget du har nu bryggar du väl kanal 1-2 på ena basen å 3-4 till andra elle??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Skogsfan
649 Inlägg
9 mars 2009
Beror på ifall du har planerat att sätta högtalarna på samma kanaler som basarna, isf är det = gör inte så.
som evilaudio skriver så borde du nog köra basarna på alla kanalerna, alltså brygga steget. Annars gör slutsteg stor skillnad mot att koppla dem på Huvudenheten

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Fritidsforskare
344 Inlägg
9 mars 2009
Om man får flika in med en liten fråga här bara. Jo om man säger att man tar ett 4 kanal slutsteg som är på 4x50 watt RMS, och stereon har samma watt RMS, blir det bättre kvalité och styrka även fast det är "samma" styrka?.

Mvh//Robin.
Senast redigerat av Zajpner (9 mars 2009)

Dom kallar mig Danino

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 mars 2009
Zajpner skrev:
Om man får flicka in med en liten fråga här bara. Jo om man säger att man tar ett 4 kanal slutsteg som är på 4x50 watt RMS, och stereon har samma watt RMS, blir det bättre kvalité och styrka även fast det är "samma" styrka?.

Mvh//Robin.

Absolut.
Nu orkar jag inte lägga upp ett räkneexempel men säg att en enhet med 4x55W har det vid 10%THD (vilket kanske ger 4x22W vid 1% om man har tur) medans ett steg på 4x50W vid 1%THD får mer kraft bakom sig jämfört med enheten.
OBS detta är bara grova exempel. (Tar ju hellre etts teg med 4x50W vid 0.1%THD 20-20KHz än 1% vid 1KHz smile )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Fritidsforskare
344 Inlägg
9 mars 2009
Tack så mycket Lonefox!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Amatör
320 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Nej nej, alltså, det är 1 slutsteg med 4 kanaler just nu sitter baslådorna bryggade på 1-2 3-4 men om jag skulle koppla dem "obryggade" och köra basarna och högtalarna visa samma steg, skulle det bli någon skillad på högtalarna?

7 241 Inlägg
9 mars 2009
aturai88 skrev:
Nej nej, alltså, det är 1 slutsteg med 4 kanaler just nu sitter baslådorna bryggade på 1-2 3-4 men om jag skulle koppla dem "obryggade" och köra basarna och högtalarna visa samma steg, skulle det bli någon skillad på högtalarna?

Ja....högtalarna skulle spela ngt bättre men basarna skulle spela mindre....
Så hur du än gör i detta fall blir det en kompromiss åt endera hållet.

Amatör
320 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Okej. Men vad ska man göra för att få så bra ljud som möjligt?

Och en till fråga, kan man skarva strömkabeln så att man kan koppla 2 steg, eller ska man helst dra en till kabel genom hela köret?

7 241 Inlägg
9 mars 2009
aturai88 skrev:
Okej. Men vad ska man göra för att få så bra ljud som möjligt?

Och en till fråga, kan man skarva strömkabeln så att man kan koppla 2 steg, eller ska man helst dra en till kabel genom hela köret?

Nytt steg? wink
Måste bara fråga vad det är för fyrkanalssteg du har idag.

Jodå det går OM kabeln inte är för klen. Istället för att dra ytterligare en kabel hade jag dragit en grövre....
Allt beror på vilken belastning stegen kommer att ha, dvs hur mkt ström de drar (enklast är att dimensionera kabeln efter säkringarna i stegen och jämföra mot en tabell, finns bla hos nardik.se. Själv kör jag efter EMMA:s regelverk då dessa har högre krav)

Amatör
320 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Jaha, okej. Det jag har just nu är GAS, 4-kanaligt. Skratta inte, köpte bilen för knappt en vecka sen, kostade mig 12 lök och jag har inte fått min första lön än så får köra med billigt skit ett tag framöver.

7 241 Inlägg
9 mars 2009
aturai88 skrev:
Jaha, okej. Det jag har just nu är GAS, 4-kanaligt. Skratta inte, köpte bilen för knappt en vecka sen, kostade mig 12 lök och jag har inte fått min första lön än så får köra med billigt skit ett tag framöver.

Det nya eller ett av de äldre Alpha-stegen?

Alpha X500.2 för 3K borde passa dina basar rätt bra (finns givetvis ANDRA alternativ för under de pengarna)

Nej nu skall jag inte få dig att köpa ngt nytt.

Men om man säger såhär....
Du får ut mer av att köra högtalarna på steget och EN bas bryggkopplad än två basar på varsin kanal eller bryggat i serie...

Amatör
320 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Aha okej, då blir det så att jag kommer köpa ett nytt 4 kanaligt steg som ska driva fram & baksystemen, samt behålla detta och driva basarna med, det borde väll funka?

Eller om jag köper en polare MDS-steg (4kanaligt) och driver basarna med det och högtalarna med det "gamla" GAS steget. Right?

7 241 Inlägg
9 mars 2009
aturai88 skrev:
Aha okej, då blir det så att jag kommer köpa ett nytt 4 kanaligt steg som ska driva fram & baksystemen, samt behålla detta och driva basarna med, det borde väll funka?

Eller om jag köper en polare MDS-steg (4kanaligt) och driver basarna med det och högtalarna med det "gamla" GAS steget. Right?

Är ju en möjlighet (båda alternativen) eller varför inte ett begagnat monoblock eller vettigt stereosteg? smile

Nuvarande 4-kanalarn till fullregisterhögtalarna och mono/stereo till basarna....(Har iofs ngr steg liggandes.....hör av dig på PM så kan vi se om du är intr)

Skogsfan
649 Inlägg
9 mars 2009
ja, ett monosteg är ju verkligen att rekommendera till basarna, kommer nog göra mycket skillnad och även mindre komplicerat smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

Amatör
320 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Ska jag inte ha 2 kanaligt isåfall, eller det kanske heter monosteg? Eftersom jag har dubbla 12or och kommer även införskaffa 2 till.

Skogsfan
649 Inlägg
9 mars 2009
Beror på vad det är för Ohm osv på dem, men monosteg brukar vara att föredra för basar då de har de rätta inställningarna och ger mest baskraft för pengarna kan man säga. Monosteg är 1kanaliga steg då de inte behövs stereo för basljud oftast.

Fan i skogen!

Sök