Akut hjälp bilstereo SAAB 9-5

quilted
10 mars 2009 · 4 Inlägg

Halloj allesammans.
Jag är ägare av en SAAB 9-5 Vector -02, som är utrustad med den lilla stereon popular AS-1.
Har ledsnat på den för länge sedan och bestämt mig för att uppgradera till en större.

Jag hoppas att jag kan få lite hjälp här då jag är lite osäker och behöver lite hjälp och tips.

1. Jag skall montera en 2 dins stereo ej SAAB original, utan med DVD osv.
Finns det, och var isåfall kan man få tag i iso kontakter. Vet att rattknapparna ej brukar fungera sedan, men det överlever jag isåfall + behöver jag ha någon typ av monteringsram till stereon ? Emottager gärna tips om säljare och hemsidor som säljer dessa isåfall.

2. Jag har läst mig till att det sitter 3,5 i instrumentbrädan + 4 tums i bakdörrarna, stämmer det ?
Vad kan man sätta för högtalare i framdörrarna ? Jag skall byta ut de gamla högtalarna runtom i bilen.

Tack på förhand.

Janneutanb
10 mars 2009 · 7 271 Inlägg

Inte helt 100 men om jag inte minns helt galet så har saab isokontakter från början så det behövs ingen adapter.
Annars så bör varenda bilstereobutik kunna ordna fram såna.

Rattknappar går att få igång igen med ett flertal bilstereon iaf, dock brukar det kosta en aning.
Vet att mellan min alpinespelare och min 9-3 så kostade det drygt 1000kr, men jag råkade hitta begagnat så jag slapp undan det priset.

sandzoo
10 mars 2009 · 2 071 Inlägg

tja.. här har du lite kanske är till hjälp wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=107255

Sandzoo i da house
Crozzfire Avstängd
10 mars 2009 · 512 Inlägg

De flesta har Isokablage, men Saab...

n0sferatu
10 mars 2009 · 194 Inlägg

Var då isokablage på min -00!
i framdörrarna sitter det 6.5" och det stämmer som du säger, 3.5" i IB och 4 i BD. Dock verkar det inte ska vara några större problem att rymma 4or i IB med!

raggan
10 mars 2009 · 30 Inlägg

ska du plocka ur stereon från din saab så måste du till att börja med åka till en saab verkstad, så dom får programera om bilen för det.. kan krångla som helvete om man plockar ur nåt ur saabarna, alla komponenter i bilen inklusive stereon är "gifta" med varandra gubbarna på saab måste koppla in sin dator och "gifta ur" stereon ur systemet innan du kan rycka i några kablar

n0sferatu
10 mars 2009 · 194 Inlägg

raggan skrev:
ska du plocka ur stereon från din saab så måste du till att börja med åka till en saab verkstad, så dom får programera om bilen för det.. kan krångla som helvete om man plockar ur nåt ur saabarna, alla komponenter i bilen inklusive stereon är "gifta" med varandra gubbarna på saab måste koppla in sin dator och "gifta ur" stereon ur systemet innan du kan rycka i några kablar

Man behöver inte gifta ur stereon..

Gizmojohan
10 mars 2009 · 3 295 Inlägg

man behöver inte gifta ur stereon, iso kablage finna att köpa på brl eller hos närmaste saab verkstad.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 mars 2009 · 6 170 Inlägg

Slave_joe skrev:
man behöver inte gifta ur stereon,

Stämmer.

iso kablage finna att köpa på brl eller hos närmaste saab verkstad.

Inte till en saab 9-5 för dom har redan ISO-kontakt, den enda ison man skulle kunna tänkas behöva köpa är alltså stereo -> ISO.

Och den tråden sandzoo länkade är full med fin info till TS.

Rattkontrollerna fixar du för runt 500kr inklusive rattinterface och material som behövs, bara hojta till om du behöver hjälp med det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
quilted
10 mars 2009 · 4 Inlägg

Ojojoj här går det undan.
Tack så jättemycket för hjälpen allihop.
Kanon när det går så fort.

quilted
10 mars 2009 · 4 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Rattkontrollerna fixar du för runt 500kr inklusive rattinterface och material som behövs, bara hojta till om du behöver hjälp med det.

Tackar. Jag skall påbörja monteringen i helgen förhoppningsvis. Det är troligt att jag hör av mig framgent.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
10 mars 2009 · 6 170 Inlägg

quilted skrev:

TBOC_Razor skrev:
Rattkontrollerna fixar du för runt 500kr inklusive rattinterface och material som behövs, bara hojta till om du behöver hjälp med det.

Tackar. Jag skall påbörja monteringen i helgen förhoppningsvis. Det är troligt att jag hör av mig framgent.

Tänk på att om du ska ha det interfacet jag har så måste du köpa det ifrån usa och det tar ett antal dagar innan det är hemma.

Vad är det för stereo du ska slänga i ??

Vilket interface du behöver beror nämligen på vilken stereo du har.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
quilted
10 mars 2009 · 4 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

quilted skrev:

TBOC_Razor skrev:
Rattkontrollerna fixar du för runt 500kr inklusive rattinterface och material som behövs, bara hojta till om du behöver hjälp med det.

Tackar. Jag skall påbörja monteringen i helgen förhoppningsvis. Det är troligt att jag hör av mig framgent.

Tänk på att om du ska ha det interfacet jag har så måste du köpa det ifrån usa och det tar ett antal dagar innan det är hemma.

Vad är det för stereo du ska slänga i ??

Vilket interface du behöver beror nämligen på vilken stereo du har.

Jag skall iväg imorgon och kika runt lite. Återkommer då jag bestämt mig

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang