5740
Sök

Saab 9-5 combi vad är problemen som man ska tänka på vid köp?

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
26 mars 2006
Trådstartare
Jag ska köpa en saab 9-5 combi. Ungarna tar en hel del plats. Tyvärr bor man lite avsides så utbudet är inte det bästa.
Fundera på en -99 till en -01a finns det nåt fel som är vanligare än andra eller?
Har hört att den skramlar ganska mycket från framvagn och inredning är det sant eller?
skulle vara fint med lite råd och dåd från 9-5 ägare här på garaget
Mvh
Rickard

31 Inlägg
26 mars 2006
Hej Rickard.

Ang 9-5 Kombi.

Det största problemet du ska va uppmärksam på är ju kamtransmissionen.
Detta verkar drabba de flesta exemplar.
Bilen drar mycket olja o kan gå torrt, kolla om ditt tilltänka objekt har reparerats för detta och isåfall bör den ha motorgaranti kvar...

Annars är väl vanliga fel, punkter som saknas i displayen till färddator och ev. ACC panelen.
Är bilen relativt ny brukar Saab stå får materialet o kunden får betala arbetet.

Att det skulle skramla osv om framvagn o inredning känner jag inte alls igen.
Har två 9-5:or själv en 00a på 16 000mil och en 04a på 7 000mil och detta är för mig främmande..

Tycker det är en mycket trevlig bil för övrigt...

Lycka till MVH // Tomas

Avstängd
1 106 Inlägg
26 mars 2006
TurboTom skrev:
Hej Rickard.

Ang 9-5 Kombi.

Det största problemet du ska va uppmärksam på är ju kamtransmissionen.
Detta verkar drabba de flesta exemplar.
Bilen drar mycket olja o kan gå torrt, kolla om ditt tilltänka objekt har reparerats för detta och isåfall bör den ha motorgaranti kvar...

Annars är väl vanliga fel, punkter som saknas i displayen till färddator och ev. ACC panelen.
Är bilen relativt ny brukar Saab stå får materialet o kunden får betala arbetet.

Att det skulle skramla osv om framvagn o inredning känner jag inte alls igen.
Har två 9-5:or själv en 00a på 16 000mil och en 04a på 7 000mil och detta är för mig främmande..

Tycker det är en mycket trevlig bil för övrigt...

Lycka till MVH // Tomas

Hej!

9-5:or har främst fel med vevhuset. Du bör först fråga om vevhuset är fixat innan du köper bilen. Tändkasseten ska bytas på 9-5:or i år. Du kan även byta tändkasseten själv men du måste se till att tändkasseten är i bra skick. Ta en titt på den bilen    Du borde köpa hos någon istället.

http://www.blocket.se/vi/7181401.htm?va=15_s
Senast redigerat av Saabare (26 mars 2006)

Livet startar vid 220 km/h

236 Inlägg
27 mars 2006
Trådstartare
Tackar för tipsen
Finns det fler här som kan delge sina erfarenheter av 9-5 an?

18 Inlägg
27 mars 2006
Hej,,

Tror inte att det är så mkt mer problem o fel med 9-5án än med någon annan bil, MEN det finns ju några små saker att tänka på.

Lyssna efter skrammel och rassel ifrån motorns vänstra sida ( framifrån sett ), rasslar det så är det ett känt fel som Saab ska reparera kostnadsfritt, dvs få det gjort innan leverans.

Kolla stötdämparna bak som är en barnsjukdom som lever vidare än idag, av någon anledning så tar dom stryk när man hissar upp bilen !!, har inte fått någon bättre förklaring.

SID-panelen kan strula med att ljusdioder slutar att fungera vilket innebär att texten ser väldigt konstig ut.

Vad gäller framvagnen så har jag aldrig hört något om det, men det kan ju förekomma om bilen är hårt körd.

Kolla även all elektronik så att det fungerar. ( men det gäller nog vilket bilmärke du än väljer )

För övrigt så är 9-5án nog ett väldigt säkert val av bil som du inte bör få några som helst problem med.

Lycka till med valet av bil.

Avstängd
1 106 Inlägg
27 mars 2006
9-5 o 900 är ett bättre begköp än vissa 9-3:or o 9000

Livet startar vid 220 km/h

11 Inlägg
27 mars 2006
Håller med alla föregående talare, men en sak MÅSTE du kolla innan du glider in i den mycket behagliga 9-5:an och det är att Serviceboken  är inte bara ifylld utan korrekt ifylld. Jag har en dagsgammal erfarenhet av ett motorhaveri på min nya fina 9-5 -01 och efter kontakt med saab idag så fick jag veta följande.
Förlängd motorgaranti gäller 8 år oavsett miltal och reparationer utförs kostnadsfritt vid motorhaveri OM service är gjord med intervall om 2000 mil eller ett år, vilket som kommer först.
Alltså minst varje år och kör du mycket så oftare. Saknas en service. köp inte bilen.
Men i övrigt en fantastisk bil...
Lycka till
P.s Motorgarantin gäller även importerade saab..
D.s

Ölbryggare
339 Inlägg
28 mars 2006
Lyssna på motorn och åk sen en sväng, lyssna på motorn igen..Hör du inget å känner du inget konstigt är det ett kanonköp så länge boken är fylld enligt schema. Även om den inte är det så är det så klart ett bra köp med tanke på det otroligt bra priset du borde få på den bilen!

Min har gått 29000 utan några som hellst problem bortsett från soppapump, gnällstag, packbox växellåda, o-ring oljepump, framre bärarmsbussning bak och den klassiska siden!
Men i övrigt en kanonbil!

Ps. Är man lite händig lagar man allt det själv. SID, kostar inget att laga om man är lite händig och har tejp!
Kamkedja och balansaxelkedja kostar som sagt under 800:- på saab med alla drev, skenor, kedjor och packningar. Kruxet är ju att byta skräpet...men men, det håller över 29000 mil om man har lite tur och har en välvårdad bil som gått långa mil smile

236 Inlägg
29 mars 2006
Trådstartare
Kan man kolla på Saab om motorgarantin gäller via regnr eller måste man kolla enbart via serviceboken?

Ölbryggare
339 Inlägg
29 mars 2006
Du måste granska service boken så alla servicar är gjorda i tid...

Sök