3751
Sök

Blir tokig, vad ska man köpa för bil?

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 mars 2009
AutoCare skrev:
Grejjen är att vi har halvår vinter. Enda vettiga är köra AUDI QUATTRO varför tror ni Garagets grundare chrizz kör AUDI ?  Jag hade köpt Audi RS 6 samma pengar som M3 men mkt manligare bil och tryggare samt perfekt året runt monster maskin V8 DUBBLA TURBO smile

På Zatzy.com har dom en ca 30 sidor lång diskussion om att en S60 T5 med steg 3 trim omöjligt kan hänga ikapp en Audi RS6, men vilket bevisades, och inga Audi RS6-ägare vågade möta honom, han jagade även på trimmade Audi RS4or, hur kul är det då att sitta i en tung Audi med automat och fyrhjulsdrift som suger ut all effekt? wink

S60n väger drygt 1500kg, och man spottar relativt lätt ut 300-350hk med en sådan.
Länk till tråden finns på sidan 12 i Torpis tråd om sin S40 T4.
Mycket underhållande läsning!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Avstängd
135 Inlägg
11 mars 2009
TurbOla skrev:
AutoCare skrev:
Grejjen är att vi har halvår vinter. Enda vettiga är köra AUDI QUATTRO varför tror ni Garagets grundare chrizz kör AUDI ?  Jag hade köpt Audi RS 6 samma pengar som M3 men mkt manligare bil och tryggare samt perfekt året runt monster maskin V8 DUBBLA TURBO smile

På Zatzy.com har dom en ca 30 sidor lång diskussion om att en S60 T5 med steg 3 trim omöjligt kan hänga ikapp en Audi RS6, men vilket bevisades, och inga Audi RS6-ägare vågade möta honom, han jagade även på trimmade Audi RS4or, hur kul är det då att sitta i en tung Audi med automat och fyrhjulsdrift som suger ut all effekt? wink

S60n väger drygt 1500kg, och man spottar relativt lätt ut 300-350hk med en sådan.

Jag har läst om en RS6 som är trimmad med 650 hästar , de så idiotiskt snacka om trimmat. Nu snackar jag orginal och då är en S60 T5 en moped jämfört med RS6 om båda ses över orginal och lagligt utan hem trimmat ! Man går från orginal utförande och helshetsgodkänd svensk bil besiktning och kollar vilka bilar som är brutala. Då pratar man inte om Volvo mer ! Inte ens BMW 330 . RS6 är en brutal orginal bil!
Finns manullella eller tiptronic med växlar i ratten och alla möjliga varianter, själv hade jag valt vanlig tiptronic automat låda

Orginal spis RS6 :

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/15/Audi_RS6_II,_Motor.JPG
Senast redigerat av AutoCare (11 mars 2009)

Driver
2 111 Inlägg
11 mars 2009

WoW. kåpor... wink

Bilen är rå, ingen tvekan. Börjar dock lacka rejält på dig och dina argument i diverse trådar.
Själv hoppar jag audin o slipper den hutlösa försäkringspremien samt soppakostnanden wink!.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 mars 2009
AutoCare skrev:
Jag har läst om en RS6 som är trimmad med 650 hästar , de så idiotiskt snacka om trimmat. Nu snackar jag orginal och då är en S60 T5 en moped jämfört med RS6 om båda ses över orginal och lagligt utan hem trimmat ! Man går från orginal utförande och helshetsgodkänd svensk bil besiktning och kollar vilka bilar som är brutala. Då pratar man inte om Volvo mer ! Inte ens BMW 330 . RS6 är en brutal orginal bil!
Finns manullella eller tiptronic med växlar i ratten och alla möjliga varianter, själv hade jag valt vanlig tiptronic automat låda

Jo, jag avsåg givetvis en trimmad S60 T5 mot en original Audi RS6.
Men med tanke på vad en RS6 kostar i inköp, bränsleförbrukning, försäkring, skatt och service jämfört med en "sketen" Volvo, så får man snart tänka om.

Må vara att "glidar"-faktorn är hög, men det är en stor och tung bil och motorn sörplar  glatt i sig soppa.
Dessutom har de första årsmodellerna stort problem med motorerna och värme, vilket förstår bör vara åtgärdat på de nyare modellerna, men då hamnar vi genast vid inköpspriset...

Jag sökte på Blocket efter Audi RS6 med manuell växellåda, men det fanns inga sådana, så jag antar att du menar en automatlåda med manuell växlingsmöjlighet.
Automatlåda och fyrhjulsdrift ger höga drivlineförluster, närmare 25% som försvinner på vägen mot hjulen, jämfört med 2WD, speciellt FWD som har liten drivlineförlust, och jämför man vikt/effekt-förhållandet mellan en Audi RS6 och Volvo S60 T5 så ligger Volvon mycket bra till.

Dock är det mycket möjligt att RS6an har mest premium-känsla, vilket det borde vara för dom pengarna. smile

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
11 mars 2009
Jag hade satsat på en S4. Anledningen QUATTRO. Är gott att ha hela året (oslagbart på vintern).

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
11 mars 2009
En trimmad S60 T5 står fortfarande och spinner när en RS6 är uppe i 100km/h. I högre hastigheter har en RS6 mer motor att ta av än en S60.

TurbOla skrev:
AutoCare skrev:

Jo, jag avsåg givetvis en trimmad S60 T5 mot en original Audi RS6.
Men med tanke på vad en RS6 kostar i inköp, bränsleförbrukning, försäkring, skatt och service jämfört med en "sketen" Volvo, så får man snart tänka om.

Må vara att "glidar"-faktorn är hög, men det är en stor och tung bil och motorn sörplar  glatt i sig soppa.
Dessutom har de första årsmodellerna stort problem med motorerna och värme, vilket förstår bör vara åtgärdat på de nyare modellerna, men då hamnar vi genast vid inköpspriset...

Jag sökte på Blocket efter Audi RS6 med manuell växellåda, men det fanns inga sådana, så jag antar att du menar en automatlåda med manuell växlingsmöjlighet.
Automatlåda och fyrhjulsdrift ger höga drivlineförluster, närmare 25% som försvinner på vägen mot hjulen, jämfört med 2WD, speciellt FWD som har liten drivlineförlust, och jämför man vikt/effekt-förhållandet mellan en Audi RS6 och Volvo S60 T5 så ligger Volvon mycket bra till.

Dock är det mycket möjligt att RS6an har mest premium-känsla, vilket det borde vara för dom pengarna. smile

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

///R-Rated
528 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
Skit kul med alla svar, åsikter. Men det är listan som gäller!
Många verkar gilla 330ci M, vilket inte är ett dumt val.
Hoppas nu på att det kommer ut nån som har bra dokumentation och som är välvårdad.
Just nu känns det som att det blir en Bmw m3 eller 330ci beror lite på hur utbudet ser ut.

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 mars 2009
p-nyhlen skrev:
En trimmad S60 T5 står fortfarande och spinner när en RS6 är uppe i 100km/h. I högre hastigheter har en RS6 mer motor att ta av än en S60.

Det finns något jättebra som reglerar hästkrafterna man nyttjar.
Det kallas gaspedal och högerfot.
Man kan faktiskt accelerera hårt med en FWD-bil med mycket hästar utan fullt hjulspinn.

Hur gör man då detta?

Jo, ge fan i att hänga på varvstoppen och släppa upp kopplingen, så ska du se...

Sen beror ju bilvalet på vad trådskaparen ska ha bilen till också.
Det har han inte nämnt, bara gett oss en lista av bilar som vi ska debattera om?

///R-Rated
528 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
TurbOla skrev:
p-nyhlen skrev:

Det finns något jättebra som reglerar hästkrafterna man nyttjar.
Det kallas gaspedal och högerfot.
Man kan faktiskt accelerera hårt med en FWD-bil med mycket hästar utan fullt hjulspinn.

Hur gör man då detta?

Jo, ge fan i att hänga på varvstoppen och släppa upp kopplingen, så ska du se...

Sen beror ju bilvalet på vad trådskaparen ska ha bilen till också.
Det har han inte nämnt, bara gett oss en lista av bilar som vi ska debattera om?

Jag vill ha en bil med körupplevelse, mkt onödiga vändor kommer att köras:)
Jag vill dock inte ha en s6/rs6. Tror faktist det blir en 330ci efter mkt om och men.
Kom gärna med mer tipps/erfarenheter
Du kanske känner nån som ska sälja, kanske har en själv osv. Skicka vidare ett mejl till mig.
Senast redigerat av nikotino (11 mars 2009)

/// BMW M3 E92 - Projekt
/// M3 e46 projektbilder
If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blu n´white

517 Inlägg
11 mars 2009
Om du bara är ute efter körglädje så tror jag bmw vore det självklara valet. Bara vrålet från en hetsig sugmotor-sexa får en att rysa smile  Audi och Volvo känns lite för slätstrukna sad

Avstängd
135 Inlägg
11 mars 2009
Dom körde med RS6 manuel i getaway in sthlm. Jag vet en som har RS6 hel manuel. 99 av 100 köper Tiptronic =  Numer är Tiptronic lådorna så perfekta att dom växlar snabbare än va man själv kan manuelt. Och tiptronic "läge" behövs bara när man tok-kör tex om du vill ligga på 6tusen varv genom en lång kurva istället för att lådan växlar till passande varv på 2 tusen tex. Sen så växlar tiptronic låda i tiptronic läge själv vid varvstoppet såklart. Man riskerar inte ligga med tiptronic och över varva

Nog med offtopic. Jag hade som trådskapare provkört en RS6 och sen M3, gärna en dag när det snöat nyligen lol för köper man bil så ska man tänka på att vi inte har sol bara i sverige

557 Inlägg
11 mars 2009
nikotino skrev:
TeamNorrland skrev:
Audi A4 3.0 TDI -09 går då hårt som fan

Fin bil, men disel är inte det rätta bränslet;)

Dieseln går som fan. Speciellt den dära, man kan inte ens tänka sig att de är de.

517 Inlägg
11 mars 2009
AutoCare skrev:
Dom körde med RS6 manuel i getaway in sthlm. Jag vet en som har RS6 hel manuel. 99 av 100 köper Tiptronic =  Numer är Tiptronic lådorna så perfekta att dom växlar snabbare än va man själv kan manuelt. Och tiptronic "läge" behövs bara när man tok-kör tex om du vill ligga på 6tusen varv genom en lång kurva istället för att lådan växlar till passande varv på 2 tusen tex. Sen så växlar tiptronic låda i tiptronic läge själv vid varvstoppet såklart. Man riskerar inte ligga med tiptronic och över varva

Nog med offtopic. Jag hade som trådskapare provkört en RS6 och sen M3, gärna en dag när det snöat nyligen lol för köper man bil så ska man tänka på att vi inte har sol bara i sverige

Jag hade provkört när det är torrt ute, för det är då man njuter mest av sin bil.

Förresten, AutoCare; Dina argument är dom sämsta jag hört..
Vi lever i Sverige. Blir det mkt snö ute finns det plogbilar.. big_smile

2 751 Inlägg
11 mars 2009
Tror knappast att bmw:en är bäst bil för pengarna, men klart roligast. Och om det är det du vill så köp en bmw.. smile

Who Djaa bless no man curse

2 230 Inlägg
11 mars 2009
endra en värre BMW eller s4an om du ska ha rolig bil iaf..

så kan det vara då det inte blev som det skulle

144 Inlägg
11 mars 2009
Tycks vara en enorm spread på dina funderingar och det brukar bli besvärligt om du inte kan bestämma dig för bilmärke och modell. Kör själv enbart BMW sedan flera år tillbaka och kan rekommedera M5 om du inte priioriterar bränsle- eller försäkringskostnader äger själv två stycken varav den ena trimmad... BMW:s kvalitetskänsla är överlägsen tex volvo som inte ens spelar i samma dimension...Har du gott om stålar kan du få köpa min trimmade E39:a....Nytt block, kamaxlar, portade toppar helt supersprintsystem och sänkt. Går och låter hyggligt bra...

Robban

Robert

379 Inlägg
11 mars 2009
bmw 330 coupe isånna fall smile

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

@ GARAGET.ORG
229 Inlägg
11 mars 2009
Volvo S60 T5 05+!!! riktigt sköna bilar!smile

4 637 Inlägg
11 mars 2009
BMW. Har ingen kunskap om dessa men bakhjulsdrift är alltid bakhjulsdrift. Vissa tycker det är roligast, komfortablast och ger bäst körkänsla medans andra föredrar framhjulsdrift så det är en smaksak visserligen. Men vill du ha drivningen bak är det inget att tveka om!

vinnarskalle!
907 Inlägg
11 mars 2009
TurbOla skrev:
AutoCare skrev:

I varje tråd du skriver så dyker volvo upp.. samma eviga tjat om att volvo är bäst. "volvo vs. audi... volvo vs. bmw" Så grymt tråkigt bara att du inte kan snacka om nåt annat för en gångs skull hmm

nikotino skrev:
Skit kul med alla svar, åsikter. Men det är listan som gäller!
Många verkar gilla 330ci M, vilket inte är ett dumt val.
Hoppas nu på att det kommer ut nån som har bra dokumentation och som är välvårdad.
Just nu känns det som att det blir en Bmw m3 eller 330ci beror lite på hur utbudet ser ut.

Utbudet på fina M3or med lägre miltal verkar det vara dåligt om just nu.. ha lite is i magen till våren/sommarn, då dyker det nog upp en massa godsaker smile
Senast redigerat av Casy (11 mars 2009)

Sök