3957
Sök

Baslådeförslag till GAS ALPHA 1225X till saab 9-3 -99

Leg. nöt
460 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Tjena!

Har planer på att bygga ny låda till mina två GAS ALPHA 1225X,
kunde inte komma fram till exakt vad för låda jag ska bygga...
Har sökt men inte kunnat hitta någon bra info..
Har nu en låda på ca 65 liter, spelar mest rock, hårdrock, all sorts metal, punk.

Var i kontakt med BRL i Örebro, dom sa:

- Bandpasslåda på totalt 75 liter (20+35+20), hur stor(a)/lång(a) port ska jag ha isåfall..?
- Sluten låda på ca 60-65 liter

Vilket av dessa förslag spelar bäst i min bil (Saab -9-3 - 99)?

MVH

SAAB

21 761 Inlägg
12 mars 2009
Om BRL gav förslag på lådvolymen, då ska de även kunna ge förslag på rördimensionen också. Det anser jag. smile

Vilken låda som spelar bäst i din bil vet jag dock inte.
Senast redigerat av Drönirettab (12 mars 2009)

Leg. nöt
460 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om BRL gav förslag på lådvolymen, då ska de även kunna ge förslag på rördimensionen också. Det anser jag. smile

Vilken låda som spelar bäst i din bil vet jag dock inte.

Jo ja tycker de oxå.. Har inte fått ngt svar på den frågan än.. roll

SAAB

21 761 Inlägg
13 mars 2009
Har kikat på trekammars bandpasslåda i mitt program nu, jag skulle nog vilja ha lite andra volymer på kammarna än vad de har rekommenderat.

Sluten kammare (per bas): 33 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 70 liter netto, dämpmatta på innerväggarna.
Rör: 2 st 6" som är 14 cm långa.

Basarna är inräknade i de slutna volymerna, men rören är inte inräknade i portade kammaren eftersom jag inte vet hur mycket som ska sticka in i kammaren. Varje rör tar upp 0,2 liter per cm. Vill du prova mitt förslag så är det bara att göra det, har dock inte provat dessa basar utan det är ett teoretiskt förslag. smile

Det är inte lätt att försöka räkna ut vilka rör och rörlängd det ska vara på BRL:s förslag (och det vill jag inte heller eftersom det riskerar att bli helt fel), men det ska de som sagt kunna ge råd om anser jag.

Leg. nöt
460 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har kikat på trekammars bandpasslåda i mitt program nu, jag skulle nog vilja ha lite andra volymer på kammarna än vad de har rekommenderat.

Sluten kammare (per bas): 33 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 70 liter netto, dämpmatta på innerväggarna.
Rör: 2 st 6" som är 14 cm långa.

Basarna är inräknade i de slutna volymerna, men rören är inte inräknade i portade kammaren eftersom jag inte vet hur mycket som ska sticka in i kammaren. Varje rör tar upp 0,2 liter per cm. Vill du prova mitt förslag så är det bara att göra det, har dock inte provat dessa basar utan det är ett teoretiskt förslag. smile

Det är inte lätt att försöka räkna ut vilka rör och rörlängd det ska vara på BRL:s förslag (och det vill jag inte heller eftersom det riskerar att bli helt fel), men det ska de som sagt kunna ge råd om anser jag.

Okej.. Fick svar från dom idag, de skulle va en st 4"s port 15cm lång till den lådan dom rekomenderade..
Ja frågade även om man kunde bygga så som du räknat ut.. Men de gilla dom inte alls.. De skulle tydligen bara bli ett ända flåsande från portarna, dunka skulle de göra men inte låta bra alls tydligen...

MVH

SAAB

21 761 Inlägg
14 mars 2009
Hmm.... Jag kan naturligtvis inte garantera att min teoretiska uträkning stämmer, men jag köper definitivt inte deras åsikt om att förslaget skulle flåsa och bara låta "dunk". Absolut inte. Personligen skulle jag vilja säga tvärtom, dvs att deras förslag har dunkkaraktär medan mitt i teorin borde spela mer neutralt.

Det är ju möjligt att BRL inte har beräknat hur bilkupén förstärker ljudet, då förstår jag deras resonemang. Kikar man hur mitt förslag ser ut utan att ta hänsyn till kupéförstärkningen, då verkar det som att lådan får en stor baspeak och kan låta enformigt. Men om man tar hänsyn till kupén så ser frekvenskurvan ut på ett annat sätt, mer jämnt och utan stor baspeak.

Sedan har vi detta med flåsljud. Mitt förslag har 2 st 6" rör, deras har endast 1 st 4" rör. Vi får inte glömma bort att det handlar om 2 st 12" element. Har man minsta hum om vilken skillnad det är i portarea mellan dessa förslag så är vidare kommentarer överflödiga. wink

Du bestämmer dock, inte jag. smile

Leg. nöt
460 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Okej.. Ja vet inte hur dom räkna på de med lådan.. Nu när ja hört din åsikt börjar ja bli lite skeptisk till de förslag dom hade, och sen helt totalsågade din uträkning.. Jag är nog faktiskt lite mer inne på de förslag du lagt fram..
Har under förmiddan mejlat den info ja fått från BRL i örebro till andra BRL-butiker och fått svaret att den bandpasslådan inte är bättre än de förslag du angav då...

SAAB

Sök