Audi 100 1.8 Köpråd och frågor

Dagge88
13 mars 2009 · 629 Inlägg

Jag kom förresten på en fråga till som kan vara någorlunda nödvändig att veta smile
Hur mycket skiljer sig 1.8an gentimot 2.0an hästmässigt?
Samt även från vilket årtal har bilarna katalysator?

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
te_wik Forummoderator
13 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Dagge88 skrev:
Jag kom förresten på en fråga till som kan vara någorlunda nödvändig att veta smile
Hur mycket skiljer sig 1.8an gentimot 2.0an hästmässigt?
Samt även från vilket årtal har bilarna katalysator?

1,8E - 90 Hk.
2.0E - 115 Hk.
2.3E - 136 Hk.


Ang. Katalysatorn e jag osäker, men jag tror det var 1988.

Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (13 mars 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mäki Långsam Perfektionist
13 mars 2009 · 4 800 Inlägg

te_wik skrev:

Dagge88 skrev:
Jag kom förresten på en fråga till som kan vara någorlunda nödvändig att veta smile
Hur mycket skiljer sig 1.8an gentimot 2.0an hästmässigt?
Samt även från vilket årtal har bilarna katalysator?

1,8E - 90 Hk.
2.0E - 115 Hk.
2.3E - 136 Hk.


Ang. Katalysatorn e jag osäker, men jag tror det var 1988.

Mvh Tommy

88B kom väl katalysatorn har jag för mig. smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
te_wik Forummoderator
13 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Mäki skrev:

te_wik skrev:

Dagge88 skrev:
Jag kom förresten på en fråga till som kan vara någorlunda nödvändig att veta smile
Hur mycket skiljer sig 1.8an gentimot 2.0an hästmässigt?
Samt även från vilket årtal har bilarna katalysator?

1,8E - 90 Hk.
2.0E - 115 Hk.
2.3E - 136 Hk.


Ang. Katalysatorn e jag osäker, men jag tror det var 1988.

Mvh Tommy

88B kom väl katalysatorn har jag för mig. smile

Hade katt på min 88, iofs var det 1.8 motorn me centralsprutet. Fr. 89 är det iaf ett krav att ha en fungerande katalysator. Medans i 88 årsmodeller räcker det med att den finns där. Rätt eller fel?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Mäki Långsam Perfektionist
13 mars 2009 · 4 800 Inlägg

te_wik skrev:

Mäki skrev:

te_wik skrev:

1,8E - 90 Hk.
2.0E - 115 Hk.
2.3E - 136 Hk.


Ang. Katalysatorn e jag osäker, men jag tror det var 1988.

Mvh Tommy

88B kom väl katalysatorn har jag för mig. smile

Hade katt på min 88, iofs var det 1.8 motorn me centralsprutet. Fr. 89 är det iaf ett krav att ha en fungerande katalysator. Medans i 88 årsmodeller räcker det med att den finns där. Rätt eller fel?


Mvh Tommy

Helt rätt!
Men har läst någonstans att dom kom ut med en 88b som hade katalysator, då fick man tillbaks lite pengar vid bilköpet om man valde en med katalysator istället för en utan, alltså något som liknar miljöbilspremien. Men vet inte riktigt om det stämmer dock smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
te_wik Forummoderator
13 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Det är mycket möjligt. Jag har iaf katalysator på min, och den fungerar. Det är också en 88B.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Jockefors
13 mars 2009 · 961 Inlägg

hade en audi 2,3 -88A och den va de fungerande katt på ..

Pure DieselPower
te_wik Forummoderator
13 mars 2009 · 12 813 Inlägg

talibangran skrev:
hade en audi 2,3 -88A och den va de fungerande katt på ..

Ja se där. Men ser man på Volvo tex så började de redan 86/87 me katalysator va?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Dagge88
13 mars 2009 · 629 Inlägg

te_wik skrev:
Ja se där. Men ser man på Volvo tex så började de redan 86/87 me katalysator va?

Mvh Tommy

Hmm nja min 740 88a som jag har haft var visserligen en tidig 88a (mars tror jag den kom från fabrik) men den hade ingen katalysator.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Dagge88
12 april 2009 · 629 Inlägg

Sparkar igång tråden igen då jag just kom på att fråga en sak om 1.8 / 2.0 motorerna igen.
Är det förgasare eller insprutning som gäller på dom?
Har sett på blocket att en 1.8a från -88 har förgasare och undrar då vilka årsmodeller / motorer som har förgasare.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
AndreasPlars
15 april 2009 · 1 062 Inlägg

Dagge88 skrev:
Sparkar igång tråden igen då jag just kom på att fråga en sak om 1.8 / 2.0 motorerna igen.
Är det förgasare eller insprutning som gäller på dom?
Har sett på blocket att en 1.8a från -88 har förgasare och undrar då vilka årsmodeller / motorer som har förgasare.

-88 Kan det nog finnas både förgasare och Monojettronic insprutning. Men de flesta lär ju ha insprutningsmotorn och båda har 90hk.

Någon som har koll på motorns givare? Dett finns  ju iaf fem stycken, var sitter de?
Jag har hittat motortempgivarna för ECU, under kylvätskeutaget till kylaren, instrumenttempgivaren som sitter ovanför motortempgivaren och insugslufttempgivaren som sitter brevid spridaren.

Finns iaf två till! En på toppens gavel närmast torpeden, vad är den till? Sedan så sitter en brevid instrumenttempgivaren, vad är den till? Nån av de gissar jag är till nån slags kallstartsfunktion... eller?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
te_wik Forummoderator
15 april 2009 · 12 813 Inlägg

AndreasPlars skrev:

Dagge88 skrev:
Sparkar igång tråden igen då jag just kom på att fråga en sak om 1.8 / 2.0 motorerna igen.
Är det förgasare eller insprutning som gäller på dom?
Har sett på blocket att en 1.8a från -88 har förgasare och undrar då vilka årsmodeller / motorer som har förgasare.

-88 Kan det nog finnas både förgasare och Monojettronic insprutning. Men de flesta lär ju ha insprutningsmotorn och båda har 90hk.

Någon som har koll på motorns givare? Dett finns  ju iaf fem stycken, var sitter de?
Jag har hittat motortempgivarna för ECU, under kylvätskeutaget till kylaren, instrumenttempgivaren som sitter ovanför motortempgivaren och insugslufttempgivaren som sitter brevid spridaren.

Finns iaf två till! En på toppens gavel närmast torpeden, vad är den till? Sedan så sitter en brevid instrumenttempgivaren, vad är den till? Nån av de gissar jag är till nån slags kallstartsfunktion... eller?

M.V.H.

Har du 2.3E motorn?

Den du har i utloppsrörets undersida är en sk multitempgivare, som ger signaler till instrumentmätaren, ECU, ECC (om du har någon) och så något annat.
Den som sitter ovanför den är till kallstarten.

Den du pratar om mot torpeden som sitter fast i samma fästen som ventilkåpan sitter i vet jag inte, men jag tror inte det är en givare utan en sorts mojjäng som har med jorden att göra, vad den heter vet jag inte.


Edit: Helt fel har jag väl inte, här kan du läsa: http://audi200.se/teknik/givare.htm


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (15 april 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
AndreasPlars
15 april 2009 · 1 062 Inlägg

te_wik skrev:
Har du 2.3E motorn?

Den du har i utloppsrörets undersida är en sk multitempgivare, som ger signaler till instrumentmätaren, ECU, ECC (om du har någon) och så något annat.
Den som sitter ovanför den är till kallstarten.

Den du pratar om mot torpeden som sitter fast i samma fästen som ventilkåpan sitter i vet jag inte, men jag tror inte det är en givare utan en sorts mojjäng som har med jorden att göra, vad den heter vet jag inte.


Edit: Helt fel har jag väl inte, här kan du läsa: http://audi200.se/teknik/givare.htm


Mvh Tommy

Nej, 1,8E -88b monojet är det smile
Kan du ngt om givarna till den?

M.V.H.

Saab 900i (1989)
te_wik Forummoderator
15 april 2009 · 12 813 Inlägg

AndreasPlars skrev:

te_wik skrev:
Har du 2.3E motorn?

Den du har i utloppsrörets undersida är en sk multitempgivare, som ger signaler till instrumentmätaren, ECU, ECC (om du har någon) och så något annat.
Den som sitter ovanför den är till kallstarten.

Den du pratar om mot torpeden som sitter fast i samma fästen som ventilkåpan sitter i vet jag inte, men jag tror inte det är en givare utan en sorts mojjäng som har med jorden att göra, vad den heter vet jag inte.


Edit: Helt fel har jag väl inte, här kan du läsa: http://audi200.se/teknik/givare.htm


Mvh Tommy

Nej, 1,8E -88b monojet är det smile
Kan du ngt om givarna till den?

M.V.H.

Njääe tyvärr men det ska väl gå att hitta någonstans.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
AndreasPlars
16 april 2009 · 1 062 Inlägg

te_wik skrev:

AndreasPlars skrev:

te_wik skrev:
Har du 2.3E motorn?

Den du har i utloppsrörets undersida är en sk multitempgivare, som ger signaler till instrumentmätaren, ECU, ECC (om du har någon) och så något annat.
Den som sitter ovanför den är till kallstarten.

Den du pratar om mot torpeden som sitter fast i samma fästen som ventilkåpan sitter i vet jag inte, men jag tror inte det är en givare utan en sorts mojjäng som har med jorden att göra, vad den heter vet jag inte.


Edit: Helt fel har jag väl inte, här kan du läsa: http://audi200.se/teknik/givare.htm


Mvh Tommy

Nej, 1,8E -88b monojet är det smile
Kan du ngt om givarna till den?

M.V.H.

Njääe tyvärr men det ska väl gå att hitta någonstans.


Mvh Tommy

Frågan är bara var... det står ingenting om det i Heynes rephandbok iaf sad

M.V.H.

Saab 900i (1989)
te_wik Forummoderator
16 april 2009 · 12 813 Inlägg

AndreasPlars skrev:

te_wik skrev:

AndreasPlars skrev:

Nej, 1,8E -88b monojet är det smile
Kan du ngt om givarna till den?

M.V.H.

Njääe tyvärr men det ska väl gå att hitta någonstans.


Mvh Tommy

Frågan är bara var... det står ingenting om det i Heynes rephandbok iaf sad

M.V.H.

Kika in på www.nordicaudi.com så hittar du säkert det du söker.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang