3945
Sök

Bygger budgetljud, 4x6, 6x9 eller inget i bak?

Lökare
128 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Som sagt, bygger budgetljud i min Golf 2. Just nu sitter det Sony Xlod 5.25" i dörrarna och diskanter uppe i instrumentbrädan och en Magnat 12" i skuffen. Hade ett par Blaupunkt 6.5" modell-bättre-än-billigaste i hatthyllan men dessa lyckades jag trycka sönder med basen roll

Just nu håller jag på att montera in 2x Magnat Xpress 10" i skuffen in mot ytterväggarna på bilen. Kul att leka med glasfiber faktiskt. Framsystemet ska bytas ut mot Magnat Edition 216 6.5".

Framsystem (och baksystem) kommer jag att driva med mitt Magnat Tribal X Four 4-kanalssteg. Basarna kommer att drivas av ett Magnat Tribal X One monosteg.

Det jag funderar på nu är vad jag ska ha för högtalare i bak. Jag kan ju byta ut de orginalmonterade mot ett par bättre 4x6 eller bygga lådor till ett par 6x9.

Skulle ett par 4x6 räcka? Basdunket är ju redan ordnat, utan det är mer för att fylla ut ljudbilden jag vill ha högtalare även i bak. Tips och råd önskas. smile

1 045 Inlägg
12 mars 2009
stoppa hellre 5.25 eller 6.5" får nog bättre ljud då. om detta går in, sen som du sa bgg lådor till dessa så ska dom inte gå sönder.

660 Inlägg
12 mars 2009
Det "bästa" är juh att ha ett riktigt bra framsystem drivet av ett slutsteg av bättre kvalité, har du detta behövs inget ljud bakifrån men som du skrev så håller du på med ett budgetbygge och då brukar man inte ha råd med så fina framsystem som man kanske skulle vilja ha tongue

Jag skulle satsat på att sätta ett par schyssta 4x6or i orginalhålen, det ska jag göra på min snart och det kommer då bli Ground Zeros 4x6 från blekinebilradio. Jag använder mig hellre av 4x6or då detta blir mer diskret och stöldrisken minskar nog ganska rejält om tjuvarna inte kan se högtalarna.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Lökare
128 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
NMI skrev:
stoppa hellre 5.25 eller 6.5" får nog bättre ljud då. om detta går in, sen som du sa bgg lådor till dessa så ska dom inte gå sönder.

Allt går ju att stoppa in, och om de hamnar i hatthyllan blir det garanterat små lådor. Kändes lite tråkigt när Blaupunktarna började skramla tongue

Soderqvist skrev:
Det "bästa" är juh att ha ett riktigt bra framsystem drivet av ett slutsteg av bättre kvalité, har du detta behövs inget ljud bakifrån men som du skrev så håller du på med ett budgetbygge och då brukar man inte ha råd med så fina framsystem som man kanske skulle vilja ha tongue

Jag skulle satsat på att sätta ett par schyssta 4x6or i orginalhålen, det ska jag göra på min snart och det kommer då bli Ground Zeros 4x6 från blekinebilradio. Jag använder mig hellre av 4x6or då detta blir mer diskret och stöldrisken minskar nog ganska rejält om tjuvarna inte kan se högtalarna.

//Soderqvist

Har du lyssnat på Ground Zero högtalarna, hur är ljudet i dem om du kan beskriva det? smile

660 Inlägg
12 mars 2009
Da_Bear skrev:
Har du lyssnat på Ground Zero högtalarna, hur är ljudet i dem om du kan beskriva det? smile

Tyvärr har jag inte gjort det än, fråga dock dom på blekinge bilradio och dom skrev så här

"-Hallo, Ja ska du köra på 4x6" så skulle jag säga Ground Zero om du vill spela högt"

EDIT: Dom sa också att dom var ljus i sin karaktär, om man ville ha "fylligare" ljud så rekommendera dom Phonix Golds 4x6or, Dessa klarar dock inte av att spela lika högt

Vet inte riktigt vad du är ute efter? Själv är jag så att jag spelar högt därför vart mitt val självklart wink

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (12 mars 2009)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Lökare
128 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Jättehögt vill jag inte spela, får bara ont i öronen då tongue
Men det skadar ju inte om man kan kräma på lite extra om man känner för det.

629 Inlägg
12 mars 2009
Satsa hellre dom slantarna på framsystemet istället, tycker jag!

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
12 mars 2009
när du e på konsert så står du ju inte me ryggen mot scenen? satsa på ett bra framsystem, men visst klart du ska fylla ut ljudet ibak också.. smile

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Lökare
128 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Nichlas_H: Det är sant!

Är det någon som har provat framsystemet jag funderar på att köpa? Magnat Edition 216

Sök