3959
Sök

Angående detta om vilket märke som e bra osv..

STREETRACER
892 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Har sett att det finns säkert 100 trådar om vilka "billiga" märkern som e bra osv...

beror inte det rätt mkt på vad man ska ha det till??

tex  många frågar om Mutant prylarna e bra...  jag tycker de spelar grymt bra för pengarna..  om inte jag har fått fel info så är juh mutant lite släkt med kicker elr??

och kicker gör juh grymt bra grejor tycker jag.. 

klart mutant e bra!!!!   

tex de dyra märkena..  kenwood,pioneer infinity etc (ni fattar) många av dessa spelar helt kass jämfört med de "billiga" märkena tycker jag..  och då kostar ett helt ljudsystem i bilen typ 40tusen istället för kanske 8-10tusen

att seriöst tävla i blljud kan jag förstå att man lägger ner en jäkla massa pengar på ljudet  både i att spela rent o högt och med mkt bas osv osv..
men för nån som i stort sett bara vill ha en baslåda i bilen och dunka lite ett par varv på stan osv så tycker jag att det är många "billiga" märken som spelar utmärkt.. 

när vissa frågar " jag har 5tusen kr  vad är bäst för de pengarna"  då kan ju dem med väldigt bra erfarenhet av billjud hjälpa till med vad man ska kolla på och sådär... 

vara lite hjälpsamma liksom annars är det juh helt  onödigt att ens börja skriva i en sån tråd..

förra sommaren hade jag en saab 9000 (skitbil för övrigt) mätte en gång hur högt jag spelade..  127.6db
med denna setupen
pioneer huvudenhet (4 år gammal)  300kr
2x 4" kenwood (nya 2008) 300kr
2x 6x9" Kenwood (har jag haft i 6år) nypris 700kr
ett kicker ES 12" baspaket (nytt 2008) 2200kr
kablar för kanske 500kr elr nåt sånt...
alltså  nästan 130db i bilen för runt 4tusen kr....

för ni som tävlar  seriöst!  åker ni kanske 20mil till en träff och spelar 140db+ i bilen hela vägen??

tusan va långt detta inlägget blev nu hehe  jaja..  fyller på med lite annat om det är nån som reagerar på detta..
tycker folk kan vara lite mer förstående angående folk som inte direkt vill ha värsting ljud utan bara bra ljud för en liten peng!!!

nu e juh detta bara enligt mina erfarenheter och info som jag har fått.. ni får gärna rätta mig om jag har fel..

//henke

Bmc Crew

10 287 Inlägg
12 mars 2009
Vad avser du med "bra ljud"?
Mäter du det i antal dB per tusen kronor?
Eller pratar vi "bra ljud" såsom balanserat , ofärgat ljud med väldefinierad ljudbild?

/Göran

Sketstopp24v skrev:
bara bra ljud för en liten peng!!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2009
Sharky skrev:
Vad avser du med "bra ljud"?
Mäter du det i antal dB per tusen kronor?
Eller pratar vi "bra ljud" såsom balanserat , ofärgat ljud med väldefinierad ljudbild?

/Göran

Sketstopp24v skrev:
bara bra ljud för en liten peng!!!

Håller med dig Göran...
I vilket fall som helst så spelar montaget och inställningar in betydligt mer än vad folk tror.
Men givetvis....är det under samma förutsättningar (rätt monterat och inställt) att billiga grejer låter bra.
Men i samma givetvis och under samma förutsättningar så går det inte att jämföra en rigg för säg 15K med en för 150K.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Skogsfan
649 Inlägg
12 mars 2009
Jo, alla har ju olika mått på vad som är bra osv. Men oftast i denna kategorin så får man ju vad man betalar för, iaf i grunden sedan så beror det ju på hur man bygger och är då upp till var och en ifall man bygger och utnyttjar dessa fullt eller slarvar och kanske får det att låta dåligt. Så att säga att de billiga märkena oftast låter lika eller bättre än de bättre är nog lite att ta i men ja, vet man vad man håller på med så kan man nog få billigare saker att låta bättre än merparten byggare där ute som köper dyra saker och slarvar.

Lite vad jag anser och tycker smile

Sen är faktiskt folk i överlag rätt dåliga på att söka innan man frågar men ja, oftast tycker jag väll folk får ett schysst svar, jag försöker då hjälpa och vara trevlig så ofta som möjligt.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Sök