Kamkedjebyte Saab 9-3- 2.0 årsm 01

starke
12 mars 2009 · 3 Inlägg

Någon som har koll på när det är dags att byta kamkedja på en 9-3 med 2.0motor  har kollat i instruktionsboken  men  hittar  inte  något om detta.

Senast redigerat av starke (12 mars 2009)

engolf
12 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Finns väl ingen bytesintervall på kedjor. Drev/kedja/spännare ska bytas vid behov.

Revotech Pedal To The Metal
12 mars 2009 · 750 Inlägg

det finns ju en rekommenderad bytes intervall ( vet dock inte vad den  är ) det är ju inte ofta man skruvar ner motorn för att se om det är slitet.. det är ju inte bra att bara köra tills den går.. då blir det ruggit dyrt.

Som sagt.. vet inte vad det är men skulle kunna tänka mej att det är runt 14000 mil

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Aero T16
12 mars 2009 · 1 327 Inlägg

Du måste ha en väldigt speciel saab 9-3 som har en 1.8 liters motor från 01.... Är det något hemmabygge eller är det skrivfel?

starke
12 mars 2009 · 3 Inlägg

Aero T16 skrev:
Du måste ha en väldigt speciel saab 9-3 som har en 1.8 liters motor från 01.... Är det något hemmabygge eller är det skrivfel?

Ja du har rätt fel av mej det är en 2.0 blev lite fel där.......

Dunde
12 mars 2009 · 1 Inlägg

Du kan kolla hur långt sträckaren är ute utan att öppna motorn. Det finns jättebra beskrivet på STCS forumet.
http://www.saabturboclub.com/

På min 9-3 01:a så byttes kamkedjan på 13100 mil förra året. SAAB tog bytet på den 8-åriga motorgarantin. Det som gjordes var byte kamkedja, kedjehjul, balanskedjor, sträckare samt att senaste uppgraderingen av vevhusventilationen monterades.
Allt till den facila kostanden av 0:- för undertecknad smile

Kedjorna ska ju normalt sett hålla länge, 20-30k mil är mera normalt.

Senast redigerat av Dunde (12 mars 2009)

Emill88
16 november 2009 · 163 Inlägg

kamkedja behöver man inte byta förens den börjar rassla, och kamkedja byte kostar 15tusen biva, men jag fick 9000 för min 9-5a 2.3t -00
för att se hur långt den har gått ut så kan du skruva sj inget svårt, ja gjorde det på en kvart typ
behöver någon hjälp så det bara höra av sig.

Skoda Octavia RS "Racerblå" (2011)
trippelturbo Trucker
30 juni 2010 · 2 710 Inlägg

Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Fart missbrukare
Kax
30 juni 2010 · 206 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Är spännaren ute 15mm eller mer ska den bytas enl. Saabs rekommendationer. Men rasslar det inte så kan man skita i hur långt den är ute, så länge det inte är typ 19mm.

15-17mm Inget rassel= Ingen fara.
15->mm+rassel= Byt, 10000:- på mindre firma. Billigare om man gör det själv, men det är inget för en amatör.

Sen byter man inte bara kamkedja, man byter hela kittet. Balansaxelkedja, drev osv.

trippelturbo Trucker
30 juni 2010 · 2 710 Inlägg

Kax skrev:

BMWgrabben skrev:
Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Är spännaren ute 15mm eller mer ska den bytas enl. Saabs rekommendationer. Men rasslar det inte så kan man skita i hur långt den är ute, så länge det inte är typ 19mm.

15-17mm Inget rassel= Ingen fara.
15->mm+rassel= Byt, 10000:- på mindre firma. Billigare om man gör det själv, men det är inget för en amatör.

Sen byter man inte bara kamkedja, man byter hela kittet. Balansaxelkedja, drev osv.

Vilket spännare pratar du om? lite detaljerat tack smile

Fart missbrukare
HenkeTIC
30 juni 2010 · 888 Inlägg

Kax skrev:

BMWgrabben skrev:
Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Är spännaren ute 15mm eller mer ska den bytas enl. Saabs rekommendationer. Men rasslar det inte så kan man skita i hur långt den är ute, så länge det inte är typ 19mm.

15-17mm Inget rassel= Ingen fara.
15->mm+rassel= Byt, 10000:- på mindre firma. Billigare om man gör det själv, men det är inget för en amatör.

Sen byter man inte bara kamkedja, man byter hela kittet. Balansaxelkedja, drev osv.

Dummaste jag läst på länge, är den ute mer än 15mm så är det ganska snart dags för ett byte, har inget med att göra ifall du hör den rassla eller ej. Alla bilar låter inte lika.

SgtCrilly Hemmainstruktör
30 juni 2010 · 641 Inlägg

HenkeTIC skrev:

Kax skrev:

BMWgrabben skrev:
Väcker liv i denna tråd..

Min saab har nu gått drygt 19k. Undrar när det är dags o byta kamkedjan egentligen? läst nu i olika trådar på nätet o googlat men ej hittat exakta siffror direkt. Nån som har bättre koll? Eller kanske gjort det själv nyligen?

Tack

Är spännaren ute 15mm eller mer ska den bytas enl. Saabs rekommendationer. Men rasslar det inte så kan man skita i hur långt den är ute, så länge det inte är typ 19mm.

15-17mm Inget rassel= Ingen fara.
15->mm+rassel= Byt, 10000:- på mindre firma. Billigare om man gör det själv, men det är inget för en amatör.

Sen byter man inte bara kamkedja, man byter hela kittet. Balansaxelkedja, drev osv.

Dummaste jag läst på länge, är den ute mer än 15mm så är det ganska snart dags för ett byte, har inget med att göra ifall du hör den rassla eller ej. Alla bilar låter inte lika.

Kedjerassel=dags för renovering, balansaxelkedjan kan även den ha oljud för sig.
Kedjesträckare ute över 14.5mm (Saabs angivna grännsvärde för kedjesträckning)=dags för renovering.
Inget av det ovan=kör å hoppas det inte börjar rassla tongue
Angående byte av kedja kan man bara byta själva kamkedjan, behöver endast demontera ventilkåpa och kedjesträckare för att utföra detta men det är inget att rekomendera. Kamkedjerenoveringssatsen kostar ungefär lika mycket som endast kedjan och lösa packningarna som går åt till arbetet och eftersom man byter ut allt till kamkedjan och balansaxelkedjan brukar det vara säkrast att göra så eftersom kedjan inte är det ända som slits.
Med Renovering menar jag byte av kamkedjesats och rengöring av ventilkåpa/oljetråg/oljesil. Efter man gjort ett 20-tal av dessa blir det tom. lite roligt men första gången var det ingen höjdare, ganska tight å knåda dit transkåpan och kedjan fast man flyttar motorpaketet åt sidan. Inget jag skulle rekomendera för nån utan större mekarvana.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
SgtCrilly Hemmainstruktör
30 juni 2010 · 641 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Vilket spännare pratar du om? lite detaljerat tack smile

Kedjesträckaren till kamkedjan, sitter i bakant av toppen precis bakom löphjulet till poly-v-remmen. Själva sträckaren är på 27mm men det sitter en 12mm skalle på den man måste lossa först som har en fjäder och en plaststav innanför (tappa inte ner dom bakom generatorn tongue) som sträcker sträckaren. Måttet mäter du på sträckararmen, altså mellan insidan av plattan i änden på sträckararmen och sträckarhuset.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Saabarn_Eric
21 augusti 2010 · 265 Inlägg

min kamkedja är i behov av att bytas nu efter 20 000 mil! big_smilebig_smile

Rise and rise again, until lambs become lions!
Kax
21 augusti 2010 · 206 Inlägg

Saabarn_Eric skrev:
min kamkedja är i behov av att bytas nu efter 20 000 mil! big_smilebig_smile

then we know roll

Senast redigerat av Kax (21 augusti 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang