Tvist med IF försäkring

mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

Tjena,

Har nu suttit i en tvist med IF försäkringsbolag i snart 6 månader. I september förra året körde jag in i ett p-garage på Allum varuhus i Partille, Gbg. Precis vid entren finns två parkeringsplatser in till höger, den första är upptagen av en bil som står ganska långt in. Jag kör in för att parkera på den efterkommande p-platsen. När jag rätar upp bilen slår jag emot något. Hoppar ur och får se en fet jävla betongsugga. Högersidan på fronten spricker rejält.

Opel försäkring (mitt f-bolag) uppmanar mig att ringa Allum och ifrågasätta. oftast löser man sådana händelser sinsemellan utan att mitt f-bolag behöver blandas in. När man krockar med något annat än trafikant så blir det en ansvarsskada, vilket innebär att jag får klara mig själv, mitt f-bolag gör inget. Hursomhaver... jag ringer Allum och ifrågasätter varför dom har denna där. Dom säger att jag ska prata med deras f-bolag IF.

Jag gör en redogörelse av händelsen och skickar in till IF. Efter 1.5 månad kräver dom mig på hur jag "ur ett juridiskt perspektiv berättigar mig skadestånd från Allum". Brevet går knappt att tyda men jag har som tur är en polare som pluggat juridik. Vi gör en ny redogörelse där vi framhäver att betongsuggan inte har något där att göra då den har en röd/gul skylt på sig som enligt lag enbart får användas där det föreligger vägarbete. något sådant pågick ej i p-garaget (än mindre var det skyltat om något sådant).

Efter ytterligare 2 månader får jag nytt svar där handläggaren på IF totalt skiter i alla lagar å paragrafer som jag framfört och motiverar sig enligt följande: "Att köra bil beaktas som farlig verksamhet när man gör en sån här bedömning och vi anser att du borde upptäckt hindret." Jag ringer upp handläggaren och ifrågasätter honom. Han säger att eftersom ingen annan har klagat så e de inget problem eller ansvarslöst agerande från Allums sida. Dessutom säger han att det INTE är en skylt som sitter på betongsuggan och därför går inte den under vägmärkeslagen. Helt hjärndöd gubbe.... Skiter fullständigt i lager å paragrafer... Jag svarar genom att säga att farten jag framförde min bil med var så låg vilket också syns på skadorna. Att de skulle anses vara en farlig verksamhet att köra bil när man parkerar är ju löjligt. Höll max 10 km/tim när jag svängde, än mindre när jag ratta tillbaka.

Går vidare med ärendet till kundombudsmannen på IF (som ska vara en opartisk bedömare av ärendet) och efter 2.5 månad får jag samma jävla svar ifrån dom. "Du borde upptäckt hindret". Dom motargumenterar inte min redogörelse där det klart och tydligt finns lagar som stärker det jag framför.
Dom jävlarna vet att om jag går upp i rättegång kommer detta vara ett civilmål där jag riskerar att pröjsa betylidgt mer än de 5000 kr min självrisk kostar.

VAD FAN SKA JAG TA MIG TILL??????

Betongsuggan syns inte därifrån jag kommer, notera också att detta är taget utanför bilen dvs bättre sikt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/98898/592382_5to3mg.jpg

Betongsuggans placering och skylten på den
https://www1.garaget.org/gallery/archive/98898/592381_hirpg9.jpg

We Ride Togheter, We Die Togheter!
SibbSon Mr. AUDI !
12 mars 2009 · 642 Inlägg

JAg har råkat ut för en liknande tvist dock är det på en allmän gata/uteparkering/infart..
Jag har dokumenterat alla skador och avstånd med bilder.. gör det till rättssak, dem flesta bolag vet att 99% backar vid fall som leder till rättssak.. jag kommer stå på mig o göra det i mitt fall.. även om de kostar mig mer än försäkrings självrisken.. i ditt fall är det solklart, har du mailat bilderna du tagit!?

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Mollllgan
12 mars 2009 ·

Tja du....
Jag är inte så insatt i sånt här men med tanke på "suggans" placering så anser jag att felet ligger hos dem..
Varför i helve** sätta en sådan där???? Visade svärfar med och inte heller han kan fatta placeringen..
Om dem nu så illa tvunget vill ha en sugga där så tycker jag själv att placeringen borde vara i själva utkanten av rutan...

Hur som helst så lycka till med detta.

Stå på dig .

Mvh

mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

SibbSon skrev:
JAg har råkat ut för en liknande tvist dock är det på en allmän gata/uteparkering/infart..
Jag har dokumenterat alla skador och avstånd med bilder.. gör det till rättssak, dem flesta bolag vet att 99% backar vid fall som leder till rättssak.. jag kommer stå på mig o göra det i mitt fall.. även om de kostar mig mer än försäkrings självrisken.. i ditt fall är det solklart, har du mailat bilderna du tagit!?

Ja absolut har jag det! dessutom är det så att den parkeringsplatsen inte finns kvar längre (har inte laddat upp den bilden här). Dom har nu målat över den med vita spärrlinjer. Jag är riktigt förbannad nu och precis som du säger, det är mer en princip sak nu. Vill dra det till rättegång men vill gärna kolla om man har en chans eller inte.. jag tycker det är solklart! Har du löst ditt ännu?

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

_S40_ skrev:
Tja du....
Jag är inte så insatt i sånt här men med tanke på "suggans" placering så anser jag att felet ligger hos dem..
Varför i helve** sätta en sådan där???? Visade svärfar med och inte heller han kan fatta placeringen..
Om dem nu så illa tvunget vill ha en sugga där så tycker jag själv att placeringen borde vara i själva utkanten av rutan...

Hur som helst så lycka till med detta.

Stå på dig .

Mvh

Tjenare! big_smile

A ja tycker det är helt sanslöst. Ska ladda upp bilden på hur parkeringen ser ut nu dessutom.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
SibbSon Mr. AUDI !
12 mars 2009 · 642 Inlägg

Om dem gjort så nu efteråt har dem erkänt felet automatiskt.. även om dem menat att ta bort platsen är dem skyldiga att varna för alla sorts hinder...
Jag håller på samlar underskrifter just nu, vill göra allt rätt innan ja går hårt fram, samla på mig mera klagomål från allmänheten...

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

SibbSon skrev:
Om dem gjort så nu efteråt har dem erkänt felet automatiskt.. även om dem menat att ta bort platsen är dem skyldiga att varna för alla sorts hinder...
Jag håller på samlar underskrifter just nu, vill göra allt rätt innan ja går hårt fram, samla på mig mera klagomål från allmänheten...

Ja det är ju aldrig fel. Nu har jag inte den turen med mig eftersom dom jävlarna har tagit bort den. Men jag har ju bildbevis som tur är. Jävligt störande att dom försöker förvirra och utmatta en så man lägger ner det. Fruktansvärt frustrerande när dom inte heller svarar på ett vettigt sätt!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Hamilton
12 mars 2009 · 8 864 Inlägg

Tråkigt när sådant här händer, men jag tycker också att du borde ha upptäckt hindret betongsuggan är ju inte direkt liten.
Sen att placeringen av suggan inte direkt är lämplig tar ju inte ifrån dig ansvaret som förare av bilen.

Vad säger att det är parkeringsbolaget som placerat den där, finns ju folk som gör det mest konstiga saker för att sabbotera.

Fotograf på tierpidag.se
SibbSon Mr. AUDI !
12 mars 2009 · 642 Inlägg

sådana är företagen idag..dem skiter fullständigt i allmänheten..regler osv.. stå på dig!

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

Hamilton skrev:
Tråkigt när sådant här händer, men jag tycker också att du borde ha upptäckt hindret betongsuggan är ju inte direkt liten.
Sen att placeringen av suggan inte direkt är lämplig tar ju inte ifrån dig ansvaret som förare av bilen.

Vad säger att det är parkeringsbolaget som placerat den där, finns ju folk som gör det mest konstiga saker för att sabbotera.

Jo självklart önskar jag att jag hade sett den. Men den stod så jävla knäppt och när jag kom in på parkeringen så hann liksom fronten skymma den innan jag rattat tillbaka helt. Den e rätt låg.

Sen spelar det ju ingen roll vem som placerat den där, det är ändå Allum som har ansvar för vad som försigår i deras P-garage. Skulle va samma sak om jag började hälla ut en massa såpa på golvet på Coop och någon halkar. Det är ju ändå Coop som bär ansvaret.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

SibbSon skrev:
sådana är företagen idag..dem skiter fullständigt i allmänheten..regler osv.. stå på dig!

Ska nog fan göra det. desamma! Vet du möjligtvis om man kan få rådgivning någonstans gällande juridiska frågor som de här?

We Ride Togheter, We Die Togheter!
SibbSon Mr. AUDI !
12 mars 2009 · 642 Inlägg

bästa är nog att gå till ett juridiskt ombud, med specialitet på trafik ärenden... annars är det jue bra att "annonsera" som här, finns många med erfarenhet.. håller tummarna för dig!

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

Sibb: Tack detsamma! smile

SÖKER NUMERA NÅGON MED ERFARENHET KRING SÅNA HÄR ÄRENDEN!!! Förslag på hur jag ska gå vidare å huruvida jag har en chans eller inte uppskattas stort!

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Pikey
12 mars 2009 · 2 283 Inlägg

Alltså, du borde väl upptäckt en betongklump som är nästan i knähöjd?
Nu vet jag inte med lagar och så men i vanligt vett borde man säga
"Skyll dig själv om du inte ser en sådan stor grej."

R.I.P. Michael Jackson!
mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

Pikey skrev:
Alltså, du borde väl upptäckt en betongklump som är nästan i knähöjd?
Nu vet jag inte med lagar och så men i vanligt vett borde man säga
"Skyll dig själv om du inte ser en sådan stor grej."

Jo så kan man också uttrycka det. Men bilderna ger ingen rättvis bild av hur det ser ut när jag körde in på parkeringen. Det är alltså dubbelfiligt på väg in i garaget, det kommer mötande bilar, kan ej ta ut svängen utan jag kör nästan utanför bortre sidan av parkeringen eftersom jag kommer in snävt. Det innebär att betongsuggan är på passagerarsidan. JAg hade för övrigt tjejen med mig som satt bredvid och inte ens hon såg den. Huven täcker ju en hel del av sikten framåt. Den står ju inte mitt på parkeringen heller.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Hamilton
12 mars 2009 · 8 864 Inlägg

Du kan ju alltid börja med ARN. (Allmänna reklamationsnämnden)
Nästa steg blir att ta det till Tingsrätten och har du tur så kan det bli en förlikning innan ni ens kommer in i rättssalen, men överväg riskerna mot kostnaderna.

Tänk också på att Tingsrätten försöker alltid få parterna att förlika innan huvudförhandlingarna, så det behöver inte vara helt kört bara för att FB inte vill förlika i början.

Jag skulle nöja mig med ett utlåtande från ARN, IF brukar följa deras rekommendationer.

Senast redigerat av Hamilton (12 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

Hamilton skrev:
Du kan ju alltid börja med ARN. (Allmänna reklamationsnämnden)
Nästa steg blir att ta det till Tingsrätten och har du tur så kan det bli en förlikning innan ni ens kommer in i rättssalen, men överväg riskerna mot kostnaderna.

Tänk också på att Tingsrätten försöker alltid få parterna att förlika innan huvudförhandlingarna, så det behöver inte vara helt kört bara för att FB inte vill förlika i början.

Jag skulle nöja mig med ett utlåtande från ARN, IF brukar följa deras rekommendationer.

Ok, tack för tipset. Faktiskt inte ens tänkt på ARN. Känns som en bra början. Grejen e dock att preskribtionstiden för ärendet är snart slut eftersom dom har segat med svaren. Får nästan kolla med ARN hur lång tid de tar för dom att göra ett utlåtande för ett sånt här ärende.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
Hamilton
12 mars 2009 · 8 864 Inlägg

mastrovious skrev:

Hamilton skrev:
Du kan ju alltid börja med ARN. (Allmänna reklamationsnämnden)
Nästa steg blir att ta det till Tingsrätten och har du tur så kan det bli en förlikning innan ni ens kommer in i rättssalen, men överväg riskerna mot kostnaderna.

Tänk också på att Tingsrätten försöker alltid få parterna att förlika innan huvudförhandlingarna, så det behöver inte vara helt kört bara för att FB inte vill förlika i början.

Jag skulle nöja mig med ett utlåtande från ARN, IF brukar följa deras rekommendationer.

Ok, tack för tipset. Faktiskt inte ens tänkt på ARN. Känns som en bra början. Grejen e dock att preskribtionstiden för ärendet är snart slut eftersom dom har segat med svaren. Får nästan kolla med ARN hur lång tid de tar för dom att göra ett utlåtande för ett sånt här ärende.

Preskribtionstiden behöver du inte oroa dig för det är ju ett "pågående ärende".

Fotograf på tierpidag.se
mastrovious
12 mars 2009 · 627 Inlägg

Hamilton skrev:

mastrovious skrev:

Hamilton skrev:
Du kan ju alltid börja med ARN. (Allmänna reklamationsnämnden)
Nästa steg blir att ta det till Tingsrätten och har du tur så kan det bli en förlikning innan ni ens kommer in i rättssalen, men överväg riskerna mot kostnaderna.

Tänk också på att Tingsrätten försöker alltid få parterna att förlika innan huvudförhandlingarna, så det behöver inte vara helt kört bara för att FB inte vill förlika i början.

Jag skulle nöja mig med ett utlåtande från ARN, IF brukar följa deras rekommendationer.

Ok, tack för tipset. Faktiskt inte ens tänkt på ARN. Känns som en bra början. Grejen e dock att preskribtionstiden för ärendet är snart slut eftersom dom har segat med svaren. Får nästan kolla med ARN hur lång tid de tar för dom att göra ett utlåtande för ett sånt här ärende.

Preskribtionstiden behöver du inte oroa dig för det är ju ett "pågående ärende".

Om det vore så väl! Står i brevet jag fick från handläggaren att tiden börjar ticka från det att jag får deras svar. Detta var i november. Den "pausar" inte när det går till kundombudsmannen som tog nästan 3 månader på sig innan jag fick svar.

We Ride Togheter, We Die Togheter!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 mars 2009 · 2 972 Inlägg

Opel försäkring (mitt f-bolag) uppmanar mig att ringa Allum och ifrågasätta. oftast löser man sådana händelser sinsemellan utan att mitt f-bolag behöver blandas in. När man krockar med något annat än trafikant så blir det en ansvarsskada, vilket innebär att jag får klara mig själv, mitt f-bolag gör inget.

Vänta nu?! Så om du kör in i en stolpe så täcker inte din försäkring?! För längesen backade jag ur en carport och hade mer koll bakåt (mycket lekande barn) än framåt och drog i sidan på fronten mot en stolpe/regel. Detta var inga problem för mitt f.bolag att lösa (TryggHansa om jag minns rätt).

Nog är det så att du kört på ett hinder, och eventuellt borde stå för det själv. Samtidigt håller jag med dig att det är en sjukt klumpig placering av en sugga, helt i onödan dessutom.

En sista utväg med så fin dokumentation som du har kan vara Aftonbladet (eller liknande). Dom älskar sånt där smile Då blir det nog fart på juristerna som motarbetar dig.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang