Einar89 skrev:
Att köra bil räknas som farlig verksamhet och du ska vara uppmärksam. Spelar ingen roll om "hindret" eller vad det nu kan vara inte ska vara där. Däremot tycker jag IF behandlar dig dåligt.
Jag e så jävla trött på den paragrafen asså... Ja, det må räknas som farlig verksamhet men det är en portalparagraf som måste sättas i sitt sammanhang. I mitt fall, som skadorna påvisar, framfördes bilen med stor försiktighet annars hade garanterat hela fronten gått av. Hastigheterna vid parkering är sällan över 15-20 km/h, om ens det. Tror knappt jag får utslag på mätaren när man rullar så långsamt. Det där håller inte i mina ögon som argument. Då kan man ju i princip inte få skit för något man utsätter bilister för och hänvisa till den skiten varje gång.
Hamilton skrev:
Exakt vilka paragrafer har du hänvisat till?
utdrag från det jag skrev till IF:
Jag anser att jag inte handlat på ett felaktigt sätt. Varken jag eller min medpassagerare, vilken för övrigt satt på ”rätt” sida, kunde ha upptäckt betonghindret. Jag begär därför ersättning för de kostnader som kommer att krävas för att reparera bilen (se bifogat underlag från mitt försäkringsbolag).
Syftet med användande av så kallade ”betongsuggor” är att omdirigera, styra eller stänga ute trafik från en viss väg. En placering av föremålet i förevarande fall, på en parkeringsplats, kan knappast anses uppfylla något av dessa syften. Jag har personligen svårt att se något egentligt syfte bakom betonghindrets placering. De blågula markeringar som framgår i SFS 2007:90 Vägmärkesförordning 5 kap. 1 § kan även förekomma i färgerna röd och gul. Som andra stycket föreskriver skall detta användas endast ”vid ett vägarbete eller liknande arbete”. Den 30 september 2008 pågick inget av nämnda arbeten i Allums parkeringsgarage, vilket även bilderna tydligt visar. Som framgår i samma förordning 1 kap. 3 § får inte vägmärken sättas upp ”så att de innebär fara för eller onödigtvis hindrar trafikanter”. I enlighet med lagtexten och med ovan gjorda redogörelse är alltså betongföremålet direkt felaktigt placerat.
Jag medger att vissa krav bör ställas på bilförare, men att detta skulle anses som farlig verksamhet i förevarande fall anser jag felaktigt. De hastigheter som förekommer i ett parkeringsgarage överstiger sällan 30 kilometer i timmen. Skadorna på fordonet styrker även att det framförts med stor försiktighet; vid en kollision krävs inte mycket kraft för att åstadkomma stora skador på stötfångaren på en personbil. Hade fordonet framförts på ett mindre ansvarsfullt sätt så hade skadorna således blivit än omfattande.
Som föreskrivs i SFS 2007:90 Vägmärkesförordning 1 kap. 3 § skall vägmärken vara ”placerade […] att de kan upptäckas i tid”. Genom de bilder som bifogats kan man tydligt se att föremålet är placerat väldigt långt in på parkeringsrutan. Om syftet vore att stänga ute trafiken skulle ett korrekt vägmärke (färgerna blå och gul) och en korrekt placering vara så att det syns från min färdriktning. Som redan har framförts är vägmärket av fel färg. Dessutom måste det anses ostridigt att jag, när jag kom körandes ifrån entrén, inte hade någon möjlighet att upptäcka betonghindret vilket även bilderna visar. Att notera är även placeringen av fordonet på parkeringsrutan intill; trots att fordonet är placerat långt in på parkeringsrutan så syns ej betonghindret. Det skall påpekas att de bilder som tagits har skett utifrån en fotgängares perspektiv; sikten är således klarare än när man sitter i en bil då karossen skymmer närsikten.
SFS 2007:90 Vägmärkesförordning
1 kap. Allmänna bestämmelser
3 § Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för. De får inte sättas upp så att de innebär fara för eller onödigtvis hindrar trafikanter. Särskild hänsyn skall tas till barn, äldre och funktionshindrade.
5 kap. Andra anordningar för anvisningar för trafiken och tecken av vakt
Andra anordningar för anvisningar för trafiken
1 § Andra anordningar för anvisningar för trafiken är följande.
X2 Markeringsskärm för hinder
Anordningen anger att framkomligheten på vägen är inskränkt på grund av ett hinder.
Anordningen kan även ange att en väg är helt eller delvis avstängd för trafik.
Om anordningen används vid ett vägarbete eller liknande arbete är den röd och gul.
We Ride Togheter, We Die Togheter!