3303
Sök

Vad gör en catch-tank?

740
85 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
hej jag undra lite om vad en så kallad catch-tank gör och va den är bra för och har den någon negativ efekt?
om det är något att ha ska jag montera den på min v40 t4!
tacksam för svar smile

892 Inlägg
13 mars 2009
Lite osäker, men då ingen svarat...

Har för mig att det kort och gott är ett filter för vevhusventilationen, som filtrerar ur slagg och skit ur gaserna innan luften leds tillbaka till insuget.
Om det nu är dess funktion, vilket jag tror, så kommer jag själv behöva skaffa en i framtiden.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

5 710 Inlägg
13 mars 2009
Hittade en gammal tråd i ämnet där du svaret kan finna:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=35143

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 mars 2009
nilsson90 skrev:
hej jag undra lite om vad en så kallad catch-tank gör och va den är bra för och har den någon negativ efekt?
tacksam för svar smile

För effekter under 450hk gör det ingen som helst nytta rekt tekniskt sett

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

892 Inlägg
16 mars 2009
torpis skrev:

Hmm? Det beror väl på användningsområdet? Jag quotar jonTe från förra året... wink
jonTe skrev:
Antingen har man den för att man vill fånga upp oönskade saker t.ex olja i vevhusventilationsluften.

Om det nu är så att man använder en catch-tank på vevhusventilationen, så hjälper det oavsett även om du sitter och puttrar runt med 50hk.
Som exempel kan jag dra min egen kära motor (X20XEV) som är lite halv känd för slagg i insuget. smile

Men jag kan tänka mig att om det går att använda en sån där tank till bränsletillförseln, för att inte få luft i systemet vid kurvtagning osv, så lär man ju behöva upp i rätt fina siffror innan man kan märka nån skilldnad. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Entreprenör
1 784 Inlägg
16 mars 2009
torpis skrev:
nilsson90 skrev:
tacksam för svar smile

Ähhh..catch-tank har ju Tom. min gamla Traktor..till soppan då..Hela 72 Hkr.. å den e 20 år gammal...Hepp.!

12 086 Inlägg
16 mars 2009
torpis skrev:
nilsson90 skrev:
tacksam för svar smile

Tekniskt o tekniskt.. oavsätt effekt kanske man inte vill ha massa slagg in i förbränningen.

1 758 Inlägg
16 mars 2009
Sen kan catch-tank också syfta på en så kallad "swirl pot" vilket är en slags buffert för bränslet. Kör man t.ex. bankörning kan man få problem med bränsletillförseln i långa kurvor, framför allt när det är lite kvar i tanken. I långa kurvor trycks ju bränslet ut i kanten på tanken vilket innebär att pumpen (som ofta sitter i bakkant och i mitten) helt enkelt inte "kommer åt" bränslet.
Då har man i regel en förpump i huvudtanken som pumpar bränsle till catch-tanken och sedan en huvudpump som pumpar vidare från catch-tanken till motorn. En returledning i överkant på catch-tanken går tillbaks till huvudtanken, så catch-tanken alltid är full. Man kan med fördel sätta en tryckregulator på returen som är inställd på några hekto så man alltid har ett litet övertryck i catch-tanken.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 mars 2009
JapMax skrev:
torpis skrev:
nilsson90 skrev:
tacksam för svar smile

Tekniskt o tekniskt.. oavsätt effekt kanske man inte vill ha massa slagg in i förbränningen.

Bilen är utrustad med fungerande vevhusvent från fabrik samt ett inbyggt skvalpskydd i soppatanken som fungerar utmärkt.  Finns således inga fördelar att börja mixtra med det själv.

Denna anordning finns redan i tanken och är försedd med backventil så den är alltid fylld. (pumparna hör ej till orignal uppsättning)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/588760_qzq99m.jpg

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

892 Inlägg
16 mars 2009
torpis skrev:
Bilen är utrustad med fungerande vevhusvent från fabrik....

Känns som ni pratar förbi varandra. Vevhusgaserna kan ju föra med sig ångor och annan skit som senare hamnar i insuget, och för att avhjälpa detta använder man en catch-tank, eller hur?

Min projekt tråd

1 758 Inlägg
16 mars 2009
Android skrev:
Känns som ni pratar förbi varandra. Vevhusgaserna kan ju föra med sig ångor och annan skit som senare hamnar i insuget, och för att avhjälpa detta använder man en catch-tank, eller hur?

Njäe. Original sitter en flamfälla som fångar upp en del klegg och låter det mesta rinna tillbaks ner i tråget, medan ångorna stiger och förs vidare till insuget. Sen slinker en del klegg med ändå och hamnar i insuget (plus i rör, slangar och eventuell turbo och IC).
Kör man med catchtank fångar man upp klegget och släpper ångorna rätt ut i luften.

12 086 Inlägg
16 mars 2009
torpis skrev:
JapMax skrev:
torpis skrev:

Bilen är utrustad med fungerande vevhusvent från fabrik samt ett inbyggt skvalpskydd i soppatanken som fungerar utmärkt.  Finns således inga fördelar att börja mixtra med det själv.

Denna anordning finns redan i tanken och är försedd med backventil så den är alltid fylld. (pumparna hör ej till orignal uppsättning)
http://www1.garaget.org/gallery/archive … qzq99m.jpg

OK.. jag syfta på vevhusventilationen som de handlar om i 9 fall av 10 när man pratar om catchtank.
Och där står jag fast vid min åsikt.

12 086 Inlägg
16 mars 2009
Android skrev:
torpis skrev:

En som fattat wink

1 758 Inlägg
16 mars 2009
JapMax skrev:
Android skrev:
torpis skrev:

En som fattat wink

Japp och har man 449 hk eller mindre får man inga problem med originalgrejerna. Rent tekniskt sett.

892 Inlägg
17 mars 2009
schnauz skrev:
JapMax skrev:
Android skrev:

En som fattat wink

Japp och har man 449 hk eller mindre får man inga problem med originalgrejerna. Rent tekniskt sett.

Ehum, vill du se mitt insug? lol

Nämen skämt åsido, du menar om det är några stora problem med original? Skulle jag aldrig tro, men är ju lite lagom kul med en tunn oljebeläggning i insug/gasspjäll. Det är ju inte precis så man får en variant av oljekyl när oljan tar vägen genom insuget istället för korrekt väg, så rent tekniskt så visst det funkar ju... wink

Min projekt tråd

5 710 Inlägg
17 mars 2009
schnauz skrev:
Kör man med catchtank fångar man upp klegget och släpper ångorna rätt ut i luften.

Inte nödvändigtvis.....jag kör t.ex med oljefälla men kopplat som original.
För att få bra vevhustryck och för att åka lagligt är det melodin.

MVH Jonas
..............

892 Inlägg
17 mars 2009
jonTe skrev:
schnauz skrev:

Oljefälla, är det samma sak som catchtank det?

Min projekt tråd

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2009
Android skrev:
schnauz skrev:
JapMax skrev:

En som fattat wink

Ehum, vill du se mitt insug? lol

Nämen skämt åsido, du menar om det är några stora problem med original? Skulle jag aldrig tro, men är ju lite lagom kul med en tunn oljebeläggning i insug/gasspjäll. Det är ju inte precis så man får en variant av oljekyl när oljan tar vägen genom insuget istället för korrekt väg, så rent tekniskt så visst det funkar ju... wink

Om vi säger såhär istället...  Bilen det gäller har ett fungerande system monterat i original. Men behöver inte montera dit extra burkar varesig på vevhus eller bränslesystem så länge man inte ämnar överstiga 450hk i effektuttag.

trycker motorn så mycket olja att det blir ett bekymmer trots allt så står något inte rätt till i motorn. exempelvis sönderspikad kolv eller sprucket block.

Motorn trycker inte ut mycket olja efter den cyklonavskiljare osm sitter motnerad original, det behövs således ingen catchtank som fångar upp klägg och som man själv behöver tömma.

kliver man över 450hk så kommer man få modifiera systemet på ena eller andra sättet.

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2009
Android skrev:
jonTe skrev:
schnauz skrev:

Oljefälla, är det samma sak som catchtank det?

Mja... oljefälla/oljeavskiljare i mina ögon leder tillbaka olja till sumpen. Catchtank behåller oljan tills man själv tömmer den. I bägge fallen så måstem an ha en evakuerign av gas som enl lag skall återföras in i insuget.

snackar vi bränslesystem så är catchtank en mindre tank som alltid hålls full med bränsle för att säkerställa att huvudpumpen inte suger luft.

378 Inlägg
17 mars 2009
"En oljeuppsamlare som kopplas mellan ventil kåpan och insuget.
Detta gör så att oljan som ofta slammar igen spjäll och insuget i stället samlas upp i denna behållaren (tanken). Tanken är gjord i aluminium och alla erfordliga nipplar från tanken och slangar medföljer.
Ett måste för den som vill trimma sin bil."

Källa: Hova.com
Senast redigerat av KimpaaBooY (17 mars 2009)

// KimpaaBooY

Sök