3949
Sök

Vad är det för skillnad på en baslåda mer "rör" och en "sluten"?

Amatör
320 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Vad är det för skillnad på en baslåda mer "rör" och en "sluten"?

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2009
Att den ena är portad och den andra sluten?

Brukar skijla i prestanda framförallt... en portad spelar vanligvis högre och en sluten finare.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Amatör
320 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Vilka lådor spelar bäst då? Rent allmänt, slutna eller portade?

16 197 Inlägg
14 mars 2009
aturai88 skrev:
Vilka lådor spelar bäst då? Rent allmänt, slutna eller portade?

bäst??  låter bäst elle spelar högst??

de hänger mycke på vilken bas man använder men man får "alltid" en tajtare bas om man bygger slutet..

men som sagts innan så spelar portat högre (om nu basen e byggd för att passa i en bortad låda)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 914 Inlägg
15 mars 2009
soundquality mässigt är väl slutet bättre??
men om vi leker att en bas är byggd för slutet, man driver den näst intill fullt ut...
kan man få högre db i en sluten då gämt emot en portad då den är tänkt för en sluten?
lever den längre om man spelar högt i allmänna förhållanden i en portad?
vi tänker oss optiamala lådor för begge?
(i programmen kan man väl få fram vad den vill ha portat även om den är tänkt för slutet??)

Amatör
320 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Jag har en gas låda med dubbla 12or, tänkte kanske göra den portad. Vad skulle de göra för skillnad rent allmänt? Spelar den högre då ? För mig känns det som att basen är "instängd", dock vet jag inte varför, men det är bara en tanke jag har.

16 197 Inlägg
15 mars 2009
aturai88 skrev:
Jag har en gas låda med dubbla 12or, tänkte kanske göra den portad. Vad skulle de göra för skillnad rent allmänt? Spelar den högre då ? För mig känns det som att basen är "instängd", dock vet jag inte varför, men det är bara en tanke jag har.

den lådan ska du INTE porta.. just dom basrna som sitter i den lådan e inte byggda för portar samt att den lådan e på tok för liten för att porta.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 mars 2009
kalle_kalle skrev:
soundquality mässigt är väl slutet bättre??
men om vi leker att en bas är byggd för slutet, man driver den näst intill fullt ut...
kan man få högre db i en sluten då gämt emot en portad då den är tänkt för en sluten?
lever den längre om man spelar högt i allmänna förhållanden i en portad?
vi tänker oss optiamala lådor för begge?
(i programmen kan man väl få fram vad den vill ha portat även om den är tänkt för slutet??)

Teoretiskt och generellt sett så har en portad låda ca: 3db högre känslighet än en sluten låda.

Men om en låda kan portas beror på en del andra faktorer. FRÄMST om basen klarar det (visst, man kan bygga portade lådor till ALLA basar enligt en viss herre, och det skall gudarna veta att fanskapet lyckas med men det tar tid och mkt labbande innan han får till det) och att lådan inte är för liten från början (om vi snackar en färdig låda).

En basreflexlåda är oftast större än en sluten till att börja med...

En bas i en basreflexlåda löper större risk att dödas än i en sluten, spelar man för djupt under avstämningsfrekvensen så kan basen få okontrollerade rörelser och nå titt x-mech (den maximala rörelsen högtalaren klarar av) och då får man höra lite otrevliga plonkanden när talspolen slår i magnetens botten och den kan då slås sönder.
Man skall dessutom även undvika att stämma av en basreflex under elementets Fs (resonansfrekvens frihängande i luften) för då kommer ovanstående som ett brev på posten (vad jag vet).
Därför man använder HP även på basen i ett sådant låge (subsonicfilter).

Subsonic kan med fördel även användas på slutna om man upplever basen som brötig och okontrollerad och slö... Visserligen har den slutna lådan en naturlig avrullning som agerar filter men ibland är det inte tillräckligt och man måste hjälpa det på traven. Jag själv tex. delar min bas runt 20Hz 12db/okt HP och 40-45Hz 12db/okt LP.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
15 mars 2009
kalle_kalle skrev:

En del program visar vilken lådtyp som elementet teoretiskt sett passar bäst i med hjälp av elementets EBP-värde (Fs/Qes). smile

Sök