Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Ja. Funkar bra med basar som explicit passar i basreflexlåda.
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
det är väl en portad låda som spelar i en portad låda?
Det finns flera varianter, men de två vanligaste är "serieventilerad" och "parallellventilerad". Den första lådan är som du beskriver, dvs en portad som spelar in i en annan portad. Den andra varianten, som bör vara mest vanlig, har röret utdraget från den kammare som basen sitter i (istället för att röret spelar in i den andra kammaren).
Hade en låda som jag spelade i en ford mondeo senare överflyttat till den bil jag har idag med gott resultat.
Lådan var bygd som så att basarna 2x12" rainbow hammer spelade i sluten låda (60L) till portad låda (30L) denna var sedan avstämd till 47Hz. Var på Ljudbutikens Lucia tävling och lyckades spela 141,2 dB med musik.
Bilder från träffar. WooDMaN? foto Sponsorer|MDS||Bollnäs bilvård |
Mmm, men där står också att den rätta benämningen är just 4:e ordningens bandpasslåda. Den kallas däremot för 5:e ordningens låda (bara "låda" alltså), det är skillnad.
Förklara, vad innebär detta? Finns vissa som inte vet... *Räcker upp en hand*
"Bandpass 6" på bilden. Finns även i version med 3 kammare "Tri BP6" på bilden.
Någon här beskrev en 4 ordningens bandpass och en annan dubbelportad bandpass. Den dubbelportade är inte med på bilden men den kan beskrivas som en basreflexlåda som spelar bas och port i ytterligare en portad kammare.
Senast redigerat av dbjanoz (16 mars 2009)
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
"Bandpass 6" på bilden. Finns även i version med 3 kammare "Tri BP6" på bilden.
Någon här beskrev en 4 ordningens bandpass och en annan dubbelportad bandpass. Den dubbelportade är inte med på bilden men den kan beskrivas som en basreflexlåda som spelar bas och port i ytterligare en portad kammare.
Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Jag har byggt ihop en 3-kammarlåda med portar i varje låda o 2st 10"basar till en saab 9 5 spelar riktigt bra måste jag säga,, dock vill jag har mer effekt mot vad han kör nu ett DD c1a bryggat, men vi får väl se vad som händer...
2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
Det här med ordningar på bandpasslådor är intressant. Din bild visar hur Wayne ser på saken. Backe har en annan syn.
Tex så är det som kallas "TriBP6" en 4e ordningens på Backes språk.
Det jag skulle mena med en 6e är en basreflexlåda låda, det sitter portar både "bakom och framför" konen. Och då är inte en "TriBP6" en sån.
Den låda som benämns "Bandpass 6" är ju den vanligaste varianten av 6:e ordningens bandpass, åtminstone vad jag vet. Parallellventilerad kan den väl också kallas. Backes definition för "Bandpass 6" är "7:e ordningens LÅDA" (inte bandpasslåda), så står det iaf i en av hans bilstereoböcker.
"TriBP6" är ju helt enkelt en "Bandpass 6" som har tre kammare och också två basar.
Så här definierar Backe de olika lådtyperna enligt boken:
När det sedan gäller hans beräkning av de olika bandpasslådorna, med procent hit och dit utan att ta hänsyn till Q-värden eller liknande, då.......håller jag inte med kan man säga.
Det här med ordningar på bandpasslådor är intressant. Din bild visar hur Wayne ser på saken. Backe har en annan syn.
Tex så är det som kallas "TriBP6" en 4e ordningens på Backes språk.
Det jag skulle mena med en 6e är en basreflexlåda låda, det sitter portar både "bakom och framför" konen. Och då är inte en "TriBP6" en sån.
Den låda som benämns "Bandpass 6" är ju den vanligaste varianten av 6:e ordningens bandpass, åtminstone vad jag vet. Parallellventilerad kan den väl också kallas. Backes definition för "Bandpass 6" är "7:e ordningens LÅDA" (inte bandpasslåda), så står det iaf i en av hans bilstereoböcker.
"TriBP6" är ju helt enkelt en "Bandpass 6" som har tre kammare och också två basar.
Så här definierar Backe de olika lådtyperna enligt boken:
När det sedan gäller hans beräkning av de olika bandpasslådorna, med procent hit och dit utan att ta hänsyn till Q-värden eller liknande, då.......håller jag inte med kan man säga.
Tja.....den enda låda ProBox hanterar (ej sagt bra) är sluten. Men ritningsdelen är superb