998cc skrev:
det är gott om undantag. men på det stora hela kan man säga att killar KAN KÖRA BÄTTRE bättre än tjejer men det är tjejer SOM KÖR BÄTTRE.
tjejer brukar veta hur bra dom är, killar tror dom e peter solberg eller någon
Kan ligga något i det.
Jag har kört en del i yrkestrafik och har sett alla de olika grupperna köra på olika sätt. Man upptäcker lite betenden hos olika grupper.
t ex. Jag kör lastbil, nerför en brant backe och så är det en skarp högersväng framför mig. Vägen är smal, det får inte plats en bil bredvid min lastbil. Här har jag kört varje dag under lång tid så det är det enda stället där alla "grupper" är representerade.
Det svänger in en tjej på vägen, hon tittar inte upp på backen och gasar på.
När hon är 5 meter ifrån mig så ser hon mig och tvärnitar. Jag står redan still då jag har sett henne långt innan.
Hon hamnar nu i ett stresstillstånd och funderar hur hon ska göra. Hon börjar att backa, men backar 40 grader helt snett och backar upp på en 1-1½ dm hög trottoarkant i full fart och bilen hoppar. Hon backar ner en bit fram och tillbaka tills dess att jag kommer förbi.
Det svänger in en kille på vägen, han tittar upp på backen och ser mig och gasar på. Man ser att han tänker "jag hinner!"
När han är 5 meter ifrån mig så inser han att det inte går, och svänger han upp på trottoaren i full fart, tutar och höjer fingret mot mig.
Det svänger in en man som kör en gul postenbil på vägen, han tittar upp i backen och ser mig, han stannar kvar i kurvan då han inser snabbt att vi båda inte får plats i bredd där och väntar på att jag ska passera.
I detta fall så hade tjejen ingen koll alls på omgivningen och killen var alldelles för arrogant och aggressiv i sin körning. Postenkillen hade erfarenhet och kunde tänka ett par steg frammåt och planera sin körning.
Slutsats killar och tjejer gör
samma fel, fast på olika sätt. Det enda som hjälper är att köra defensivt och tänka ett par steg frammåt vad som kan hända. Erfarenhet och riskanalysering är det som gäller.
Givetvis finns de tjejer som verkligen snurrar bort sig på vägarna, men det finns lika många killar som kör mer aggressivt och tar risker på vår andras bekostnad, så det jämnar ut sig anser jag.
Givetvis så talar jag om normen, och inte om enstaka killar och tjejer.