4839
Sök

Missljud i basen + att den försvinner ibland. VAd är felet?

Amatör
320 Inlägg
16 mars 2009
Trådstartare
Ursäktar den här tråden, men jag står fan inte ut längre, precis när man tror att det funkar som det ska, försvinner basen i vågor. VAd fan är felet? Har kollat alla kablar, även byt till en tjockare minuskabel, som är nästan lika tjock som + kabeln. Allting sitter fast och som det ska, men basen glappar iallfall. Har ett  4 kanaligt MDS steg och dubbla 12or GAS basar. Har suttit och byggt om min baklucka lite, så steget siter stenhårt i bakluckan, men ändå verkar det komma störningar från någonstans. Voltmeters på steget hoppar inte up och ner när detta händer, inte heller lyser protection lampan. Någonting är konstigt. Har även införskaffat en ny stereo idag, så det kan väl inte bero på stereon?

OBS! De främre högtalarna som är kopplade till stereon fungerar perfekt OBS!

Snälla hjälp mig, jag står fan inte ut längre. har lagt ner så jävla mycket pengar och prövat det ena efter det andra. *Suck*

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 mars 2009
Börja med att sätta en jordkabeln som är minst lika tjock som plusen, annars kommer du få tråkiga problem med din nya stereo förr eller senare. Hur sitter jorden fast i bilen? Sitter den direkt mot plåten på ett bra ställe?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Random Hero
4 047 Inlägg
16 mars 2009
räcker väl me en tråd ?

Dog food lid. Backwards

2 914 Inlägg
17 mars 2009
precis kolla jorden och hur hög spänning har du? under 11 volt får det inte vara då kommer steget fara tillslut... kan vara det att det ligger på gnällen och ibland så slår det av pga skydda sig mot låga spänningar,
händer det även under lägre volymer?

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
FAktiskt ijnte under låga volymer oftast. Men det händer också. Har kollat på steget ibland då och då, och då har steget alltid fått 11+. Ligger på mellan 12-12.5 hela tiden. Jordkabeln sitter mot hatthyllan "metallhylla", mot plåten där.
Jordkablen är den man får med när kan köper ett kabelkit.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2009
Vad jordkabeln hör till spelar ingen roll, det som spelar roll är att den är minst lika tjock som den pluskabel som du använder nu! Sen så att jorda i hatthyllan är inte alltid en så jättebra idé. Kan hända att den bara är punktsvetsad och då blir det inte mycket jord där inte. Så prova att sätta jorden på ett bättre ställe. Tex om du nu använder reservhjulsbaljan till att ha steget i så kan du ju använda skruven där i för att sätta jordkabeln på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jo, det kan jag iofs göra, men det är inte det som är problemet, eller?
VARFÖR glappar det?
Jag fattar inte. Har kollat allting. Hu:n är det inge fel på, det som återstår är ju steget, måste vara något med steget va?

379 Inlägg
17 mars 2009
ja anstränger mej för o försöka fatta va som e ditt fel sad men... de kanske kan va minsta lilla! har du en 40-50ampers säkring från strömkablen?
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jag vet inte, jag tror att den liger på 30 eller något. Men om det skulle gå snett skulle väl säkringen rykt ?

379 Inlägg
17 mars 2009
aturai88 skrev:
Jag vet inte, jag tror att den liger på 30 eller något. Men om det skulle gå snett skulle väl säkringen rykt ?

hmm fan va svårt o lösa problemet !! men du vet va ja menar en säkring på +kablen o inte på steget hajjaru
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jadå, jag fattar precis. Den sitter ca 30 CM ifrån batteriet. Det har väl inget med saken att göra (?)

2 914 Inlägg
17 mars 2009
12-12.5, låter lite...
hör med Drönirettab om det är för lågt..
jag skulle mer än gärna vilja ha mer ström än bara 12.
mätte du vid steget eller mätte du vid batteripolerna? mät vid steget med en multimeter om det inte var där du mätte...
är det under 12 skulle jag tro att det är där du har felet
men som sagt hör med Drönirettab om det är för lite ström så det där "glappet" inte är någon försvaringsmekanism av steget
Senast redigerat av kalle_kalle (17 mars 2009)

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Hmm, men frågan är VARFÖR den ger 12V. Batteriet slevar ju 12V, det är ju som sagt ett 12V batteri, så den ska ju inte ge ut mer. Under 12 är det knappast. Kan iofs dubbelkolla imorn. Jag har ju en digital display på steget, och det går aldrig under 12V.

2 914 Inlägg
17 mars 2009
aturai88 skrev:
Hmm, men frågan är VARFÖR den ger 12V. Batteriet slevar ju 12V, det är ju som sagt ett 12V batteri, så den ska ju inte ge ut mer. Under 12 är det knappast. Kan iofs dubbelkolla imorn. Jag har ju en digital display på steget, och det går aldrig under 12V.

det ska helst ge 14.4 volt även om det står 12V på batteriet
jag är som sagt ingen erfaren billjudantusiast så jag tkr du ska höra med dom andra grabbarna för jag har ingen aning vad som kan vara fel... men som sagt om du har en annan bil som du vet har frächt batteri så pröva med ett annat batteri,
hur mkt watt och hur grov kabel har du?
plus en dum fråga jag vet inte vad det betyder
-> Mono- (2-kanals) eller 3-kanals (2xstereo+1 mono)!!! så står det på stegets fakta, 
betyder det att man kan köra det på en kanal?
jag skulle helst vilja köra med 2 kanaler iallafall då han har 2 st basar
Senast redigerat av kalle_kalle (17 mars 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 mars 2009
aturai88 skrev:
Jo, det kan jag iofs göra, men det är inte det som är problemet, eller?
VARFÖR glappar det?
Jag fattar inte. Har kollat allting. Hu:n är det inge fel på, det som återstår är ju steget, måste vara något med steget va?

Jo det kan vara en bidragande orsak till till problem. Att använda en klen jordkabel och jorda på ett dåligt ställe kan ge dåliga effekter. Troligtvis så är din signaljord bränd nu pga det, då steget har jordat genom lågnivåkabeln.

Ang. spänningen, mäter du med bilen igång eller avstängd? Om du får 12-12.5V med bilen av så är det helt normal, om den däremot är på när du mäter så är det lite lite. Då ska spänningen ligga på 14V+.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Har jordad på skruven som ska hålla fast reservdäcket. Det går upp mot 13-14 när bilen är igång, vi kollade det nyss. Alla kablar sitter som det ska och det fortsätter irritera mig, hittar inte felet. Kan det vara att lågnivåkablarna glappar?

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
17 mars 2009
Hade en "kallödning" i min aktiva 8" Gas låda för många år sedan som betedde sig precis likadant som ditt problem.

Eftersom du hävdar att alla kablar sitter som de skall återstår det bara lågnivåkablarna i kabelväg som du själv undrade över.
Är det en färdig GAS låda/hemmabygge?
Kolla RCA kontakterna och genomföringen i lådan.
Eftersom dessa dunkar på en hel del så är det inte alls omöjligt att något vibrerat loss lite och det kan ha blivit glapp.

//Edge

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Det är som sagt dubbla 12or, så även ifall en kabel skulle låtsnat skulle inte båda glappa. Lådan är ett färdgibygge från brl. Lågnivåkablarna tror jag glappa lite, dock inte säker. Upplevde aldrig detta problem med GASsteget + samma kablar som  jag har nu-

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Ibland så brusar det även. Fattar inte varför. Ibland när jag lyften "locket" som steget ligger under så brusar det/ kommer missljud, har kollat allting och ingenting slår emot. Fattar nada!

2 914 Inlägg
17 mars 2009
aturai88 skrev:
Det är som sagt dubbla 12or, så även ifall en kabel skulle låtsnat skulle inte båda glappa. Lådan är ett färdgibygge från brl. Lågnivåkablarna tror jag glappa lite, dock inte säker. Upplevde aldrig detta problem med GASsteget + samma kablar som  jag har nu-

har du kvar gassteget? pröva med det!

Sök