Problem med MP3 skiva i bilen.

beggan
17 mars 2009 · 45 Inlägg

Hejsan.
Idag brände jag en MP3 skiva på en vanlig CD-R. Det blev ungefär 130 låtar.
Men när man skulle spela upp den i bilen funkade bara dom 30 första låtarna. Resten gick inte att starta.

Huvudenheten är en Kenwood av modell okänd. Kan kolla upp det.
Men det står klart och tydligt MP3/WMA på fronten.

Jag brände igenom Windows som en sluten data skiva. Där det stod i stil med, "Denna kan du spela upp på andra datorer och även vissa CD-Spelare"

Någon som har en ide om vad som kan ha gått snett?

Tack på förhand.

aturai88 Amatör
17 mars 2009 · 320 Inlägg

När du bränner ska du ju bränna som "Audio - CD". Det är iallfall vad jag gör, och då fungerar alla låtar. har även hänt mig att det hänger sig när man bränner på annat sätt. "vissa cd spelare" - there you go. Alla spelare tar inte emot "slutna" skivor. Prova att bränn som "Audio - CD" nästa gång, så får vi hoppas att det går bättre.

beggan
17 mars 2009 · 45 Inlägg

Får testa det. Återkommer med svar. Tack för hjälpen

ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 mars 2009 · 8 744 Inlägg

Men, audio-cd blir väl ändå inte med mp3? I dom program som jag har testat (inkl. bränning i Windows Media Player) så innebär audio-cd att man bränner en helt vanlig ljud-cd, som då fungerar i alla spelare. Alltså inga mp3 filer.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
te_wik Forummoderator
17 mars 2009 · 12 813 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Men, audio-cd blir väl ändå inte med mp3? I dom program som jag har testat (inkl. bränning i Windows Media Player) så innebär audio-cd att man bränner en helt vanlig ljud-cd, som då fungerar i alla spelare. Alltså inga mp3 filer.

Precis så tänkte jag med. Jag bränner en helt vanlig Data-CD (Rom).
Har då fungerat i alla spelare jag haft, polarnas spelare osv. Inga problem.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Larsson_Power Saabvilde!
17 mars 2009 · 1 708 Inlägg

te_wik skrev:

ChriZtoffer skrev:
Men, audio-cd blir väl ändå inte med mp3? I dom program som jag har testat (inkl. bränning i Windows Media Player) så innebär audio-cd att man bränner en helt vanlig ljud-cd, som då fungerar i alla spelare. Alltså inga mp3 filer.

Precis så tänkte jag med. Jag bränner en helt vanlig Data-CD (Rom).
Har då fungerat i alla spelare jag haft, polarnas spelare osv. Inga problem.


Mvh Tommy

Ja gör med så som dig te_wik.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
beggan
17 mars 2009 · 45 Inlägg

Ja, jag har för mig att man ska göra så. Audio cd formaterar väl om dom till andra format. Tycker det är konstigt att dem 30 första låtarna fungerar.

aturai88 Amatör
17 mars 2009 · 320 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Men, audio-cd blir väl ändå inte med mp3? I dom program som jag har testat (inkl. bränning i Windows Media Player) så innebär audio-cd att man bränner en helt vanlig ljud-cd, som då fungerar i alla spelare. Alltså inga mp3 filer.

Ja, precis. Med filerna sparar/bränns väl som .mp3 på skivan?
En helt vanlig skiva är ju antingen .wma eller .mp3.

Deutsch-style
17 mars 2009 · 379 Inlägg

hej du!! ja som trodde att min skit bilstereo av pissmärket ELECTRONICS var kasst o ja ha samma preoblem ja bränner en skiva me 100+låtar då funkar ba vissa utav dom och i värsta fall står de "error" och spottar ut skivan sad bläää

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Sarge
17 mars 2009 · 2 337 Inlägg

Prova en lägre bränningshastighet. Fråga mig inte varför, jag är ingen teknikguru längre, men det brukar kunna hjälpa. Kolla om skivan funkar helt och hållet i datorn också. Och dubbelkolla filformaten på alla låtar (kan vara AAC, skyddade mp3 osv).

aturai88 Amatör
17 mars 2009 · 320 Inlägg

Som jag sa, antingen så är det fel vid bränning, kan ju hända att ni bränner med för snabb hastighet, och/eller så är det att skivan inte stödjer formatet ni försöker spela upp. har aldrig hört att man får in 100+ låtar på en "vanlig" 700 MB skiva.

beggan
17 mars 2009 · 45 Inlägg

Ungefär hur många låtar ska man få in då?

Kan man bränna på en DVD skiva?

Sarge
17 mars 2009 · 2 337 Inlägg

aturai88 skrev:
Som jag sa, antingen så är det fel vid bränning, kan ju hända att ni bränner med för snabb hastighet, och/eller så är det att skivan inte stödjer formatet ni försöker spela upp. har aldrig hört att man får in 100+ låtar på en "vanlig" 700 MB skiva.

Jovars, med inte alltför hög bitrate och lagom långa låtar ska väl inte det vara något problem att få plats med.

aturai88 Amatör
17 mars 2009 · 320 Inlägg

beggan skrev:
Ungefär hur många låtar ska man få in då?

Kan man bränna på en DVD skiva?

På en "vanlig" skiva, 700 MB får man in ca 20-25 låtar. Bränner du på DVD får du in betydligt många fler, men då krävs det att din stereo stödjder formatet / att läsa in DVDskivor.

Sarge
17 mars 2009 · 2 337 Inlägg

aturai88 skrev:

beggan skrev:
Ungefär hur många låtar ska man få in då?

Kan man bränna på en DVD skiva?

På en "vanlig" skiva, 700 MB får man in ca 20-25 låtar. Bränner du på DVD får du in betydligt många fler, men då krävs det att din stereo stödjder formatet / att läsa in DVDskivor.

Men nu pratar du om ljud-cd, inte om mp3. Vi måste skilja på äpplen och päron.

Ljud-cd / Audio-cd = vanlig skiva som funkar i alla spelare, 20-30 låtar
MP3/WMA-cd (data) = skiva med ljudfiler på, stöds bara av vissa spelare, 100-150 låtar

aturai88 Amatör
17 mars 2009 · 320 Inlägg

När jag kör med mp3 filer får jag knappt in 25 låtar..

aturai88 Amatör
17 mars 2009 · 320 Inlägg

Och skillnaden är?
Köper man en skiva är det ju en skiva med ljudfiler på, dessutom kan filerna vara i .mp3-format när dem är på skivan.

beggan
17 mars 2009 · 45 Inlägg

Men en okonverterad mp3 fil tar ju betydligt mycket mindre plats än en Audio-CD fil. Har alltid bränt på detta sättet när jag har bränt till DVD spelare och dylikt. Det skumma är att den spelar upp dem första 30, men sen är det stopp. Den hittar alla låtar, men dem går bara inte igång. Den stannar på 0 sekunder. Kanske har bränt i för hög hastighet. Ska kolla det!

aturai88 Amatör
17 mars 2009 · 320 Inlägg

"Har alltid bränt på detta sättet när jag har bränt till DVD spelare och dylikt"


Där har du det, din bil har antagligen ingen stereo som  stödjer "Okenverterade" mp3 filer, eller har det fungerat förut ?

beggan
17 mars 2009 · 45 Inlägg

Men eftersom dem 30 första låtarna på skivan fungerar utmärkt så klarar den onekligen mp3 filer brända som data-cd.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang