5051
Sök

Spela sönder bas pga för dålig spänning

I brist på annat :)
526 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Har hört från många olika ställen att det kan vara skadligt för en bilbas att ha ett för litet steg dvs. spela basen på för lite effekt.

Kan säga att jag har detta problemet i min lägenhet med just spänningen och strömförsörjning och undrar om det kan skada mitt ljudsystem.

När jag spelar från min laptop så är det skitbra ljud och tryck som faen men när jag sedan startar min server(ingen strömslukare direkt) så går volymen ner ~65-70% vilket tyder på att det är för dålig strömförsörjning i lägenheten.

Men frågan är: Kan detta skada mitt ljudsystem? (inte direkt att punga ut med den summan på ett nytt system)
Senast redigerat av nuffe (17 mars 2009)

10 287 Inlägg
17 mars 2009
Mät din nätspänning. Det är ytterst osannolikt (gränsande till omöjligt) att nätspänningen skulle sjunka speciellt mycket i din lägenhet.

Annars så är det två olika problem du far efter. Det ena är att slutsteg (med switchade nätdelar) kan ta stryk av för klen matning. Det andra är att man kan termiskt spela sönder baselement med för små slutsteg pga att kylningen försämras i elementen när slutstegen klipper.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök