4857
Sök

Tips på "innehögtalare" (i bilen) ?

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Är det någon som har något tips på vad man kan köpa för högtalare, som inte kostar allt för mycet, men ändå ger ett bra ljud. Kan även passa på att fråga, skulle ni köra med 2 bashögtalare i hatthyllan och "vanliga" framsystem, eller köra "vanliga" högtalare även i hatthyllan?

Har dubbla GAS 12or i skuffen. Så vilket skulle vara den bästa utvägen?

Länka gärna.

Random Hero
4 047 Inlägg
17 mars 2009
har du basar i skuffen ska du nog inte ha basar i hatthyllan, de kanske uppskattas av de som sitter i fram men de låter förjävligt där bak, satsa mer på ett bra framsystem o en bra hu till o börja med !

ge gärna lite förslag på priser du kan tänka dej

Dog food lid. Backwards

Bas älskare
716 Inlägg
17 mars 2009
Jag skulle köra på 2 st 5.25" högtalare i frammdörrarna och 2 st 6*9or i hatthyllan o ett steg till dom 6*9orna. mediamarkt har jävligt billiga högtalare. har köpt massa där.

Random Hero
4 047 Inlägg
17 mars 2009
VolvoXet skrev:
Jag skulle köra på 2 st 5.25" högtalare i frammdörrarna och 2 st 6*9or i hatthyllan o ett steg till dom 6*9orna. mediamarkt har jävligt billiga högtalare. har köpt massa där.

o de säger du utan o veta va de e för bil

Dog food lid. Backwards

Bas älskare
716 Inlägg
17 mars 2009
Hehe, gav de som exempel.

Random Hero
4 047 Inlägg
17 mars 2009
VolvoXet skrev:
Hehe, gav de som exempel.

'

ha gärna lite kunskap bakom dina inlägg nästa gång då tongue inte kul om nån köper saker som kommer passa kass o låta skit om man inte har erfarenhet av billjud

Dog food lid. Backwards

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Han hade rätt till en viss del, har 6.9 i hatthyllan, dock endast 4" i fram. Ena sitter till vänster under ratten, och den andre till höger om handsfacket.

Utveckla "låter förjävligt" för dem som sitter bak. Menar du att de får ont i öronen, eller att ljudet i bilen blir kasst?

OM jag väljer basarna, komemr dem att drivas med samma steg som jag driver 12orna i skuffen med. Är det rätt eller fel?

Dock kommer de främre högtalarna drivas av ett steg, som i efterhand kommer monteras i skuffen.

Hur skulle ni ha gjort?  Man kan ju kapa lite i kartfacken och montera in 5.25or också, dock riskeras väl att rutan inte går att veva ner?

Bas älskare
716 Inlägg
17 mars 2009
jo det menas med vad jag har fattat de som att "låter förjävligt" att de blir bara bas i bak, därför ska man köpa diskant högtalare till bak.

nja jag vet inte hur långt ner rutan går men det finns annars 4" högtalare att köpa tror jag. de är oxå billigare än 5.25" tror jag.

Random Hero
4 047 Inlägg
17 mars 2009
haha ja överlåter förslagen  till er tongue ni klarar de bra själva ser ja, hehe tongue

Dog food lid. Backwards

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jo, 4or är billigare. Men iallfall. Om man nu skulle köra basar OCH "vanliga" i hatthyllar, dvs att man moddar nya hål för högtalna, skulle det blir bättre ljud då?

Saken är den att jag vill ha ordentligt med dunk, eftersom jag mest lyssnar på dance/house/trance & techno. Ibalnd spelas även några få hiphoplåtar.

ljudfantast
1 372 Inlägg
17 mars 2009
kolla djup på specsen på nån sida på en 5.25a i snitt (alla är olika djupa) sen gör du en dum-pinne och mäter djupet och om rutan kommer krocka med högtalaren, mycket enkelt. Jag har testat såhär i fan flera timmar med mitt bygge i min 323a. Allt måste fan mätas eftersom det är tight med utrymme överallt.

Vilken typ av musik kommer du spela i din bil? du ser ut som en klubbkille wink (av döma på bilden) så du vill väl säkert ha lite mer bas där framme kan jag nog tro också smile

mitt val skulle bli ett ordentligt framsystem, 5.25or kit med 4tummaren på intrumentbrädan (om du vill) och kitet i dörren, sen om du nu absolut måste ha högtalare bak så koaxer eller kit i sidan eller hatthyllan. Ett tips är att koppla dessa på stereon, köra framsystemet på steget och eventuell baslåda i skuffen på ett steg. På så sätt behöver inte 6X9orna bak låta mongo pga baslådan om du skruvar på.

Detta är vad jag tycker, och säkerligen tycker massor med annat folk annorlunda smile

Bas älskare
716 Inlägg
17 mars 2009
annars så köper du ett par rediga 6*9 högtalare, syrran köpte ett par 6*9 högtalare och drog dom till 150 watt jävlar va de dunkade bra, köper man ett par värsting 6*9or som kan klara typ 500 watt så får du ett jävla ljud i dom plus att du har dina basar i skuffen. säger vi att du har ett steg på ca 500 watt till basarna i skuffen och ett steg på typ 250 watt till 6*9 högtalarna så får du ett redigt dunk, duger inte de så skaffa ny baslåda o större steg wink

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
michieff skrev:
kolla djup på specsen på nån sida på en 5.25a i snitt (alla är olika djupa) sen gör du en dum-pinne och mäter djupet och om rutan kommer krocka med högtalaren, mycket enkelt. Jag har testat såhär i fan flera timmar med mitt bygge i min 323a. Allt måste fan mätas eftersom det är tight med utrymme överallt.

Vilken typ av musik kommer du spela i din bil? du ser ut som en klubbkille wink (av döma på bilden) så du vill väl säkert ha lite mer bas där framme kan jag nog tro också smile

mitt val skulle bli ett ordentligt framsystem, 5.25or kit med 4tummaren på intrumentbrädan (om du vill) och kitet i dörren, sen om du nu absolut måste ha högtalare bak så koaxer eller kit i sidan eller hatthyllan. Ett tips är att koppla dessa på stereon, köra framsystemet på steget och eventuell baslåda i skuffen på ett steg. På så sätt behöver inte 6X9orna bak låta mongo pga baslådan om du skruvar på.

Detta är vad jag tycker, och säkerligen tycker massor med annat folk annorlunda smile

Tackar, det låter bra. Dock tänkte jag köra alla högtalare på ett separat steg, blir det bra då?

Ett ordentligt framsystem kommer införskaffas den 25e (wiee, löning) Det är iallfall spikat. Sen hur jag gör där bak, i hatthyllan, det är där jag jag inte har bestämt mig hur jag ska göra. Vill som sagt få ut MYCKET BAS och HÖGT ljud.

ljudfantast
1 372 Inlägg
17 mars 2009
om allt bara ska låta högt och mycket så kräm på alla högtalare på steg och ha ett monoblock eller ett externt steg för basen i skuffen. Klarheten i ljudet kommer du aldrig riktigt att uppnå men om du inte bryr dig om det så äre ju skitsamma. Kör framsystem, baksystem 6X9or eller vad du väljer på ett tex 4kanaligt. Sen har du 2 tolvor eller nåt i luckan med ett externt steg på. Om du inte bryr dig om klar och kvalitetssäkrad basgång så kör på det där gaspaketet du snackade om. Sen borde du nog ha ett jävla ljud i bilen (säger inte att det kommer vara kvalitet) men högt kommer det vara och definitivt mycket bas.

Amatör
320 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jag har ett 4 kanaligt steg som driver basarna. Kanalerna är bryggkopplade. Tänkte som sagt köra högtalarna på ett steg och basarna på ett annat. MEn ska jag ha baselement där bak då eller vanliga högtalare?
Finns det basar i 6.9or?

ljudfantast
1 372 Inlägg
17 mars 2009
Om du inte vet om 6X9or kan spela bas, så är det nog ingen idé att någon hjälper dig här. Idé kan vara att läsa grundläggande fakta om hur en högtalare fungerar. Finns säkert på wikipedia.

Amatör
320 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Men då!
Det var inte så jag menade!

Menade om det finns basELEMENT i 6.9or.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2009
Ja det finns! Sitter bland annat som original i en del Saabar med värre ljudpaket. Men det är inget jag rekommenderar, sätt i ett par vanliga 6,x9or och ett steg så blir du nog nöjd ändå. wink Men om du nu redan har en baslåda så är det ju ingen vits med att sätta i flera basar, kommer bara bli pannkaka av det då. Se hellre till isåfall att baslådan spelar som den ska. Om du har en sedan så är det inte särskillt smart att ha baslådan vinklad bakåt tex.

Midbasen däremot som jag tror är den du är ute efter ska komma från framsystemet, ett par rejäla 6,5" i dörrarna bör fixa det galant.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
18 mars 2009
vad har du för bil? 
vill du ha mycket bastryck i bilen så ska du satsa mycket energi till att få in allt i kupén,´(bra installation)
(därför skulle man ha haft kombi (A))
Senast redigerat av kalle_kalle (18 mars 2009)

I got Dubs!
2 423 Inlägg
18 mars 2009
en galant 93:a gissar jag att han har.

Sök