Billjud Saab 93 ss

ESkoog
18 mars 2009 · 9 Inlägg

Tjena. Har precis införskaffat en Saab 93ss -03 och har insett att ljudet är på tok för dåligt.
Jag har Premium 150 pakatet och saknar lite mer bas och även lite klarhet i ljudet.

Min tanke var att uppgradera med ett par 6:9or i hatthyllan då det finn färdiga hål osv + att jag inte har lust att skaffa en baslåda och stå å dunka med. Vill bara ha lite bättre ljup i ljudet.

Nu till min fråga. Mig veteligen så finns det inga kablar framdragna för 6:9or i bilen utan i det större paketet så sitter det ett extra slutsteg som går på optisk lågnivå til vänster i skuffen.

Det sitter ju idag ett par 4" i hatthyllan men de är väl delade i stereon + att de får endast 25w per högtalare vilket är lite klent för min JBL 6:9or. Jag har testat detta och det låter inge vidare.

Kan jag på nått sätt sno signalen som går till framsystemet? Och isf vart? Det ska väl sitta nått under förarstolen har jag för mig. Den signalen borde ju inte va delad då basarna i framdörrarna spelar bra med bas.

Någon som har några ideér om hur jag ska göra?

Mycket tacksam för svar!

// Erik

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 mars 2009 · 8 744 Inlägg

Hej och välkommen till forumet! smile Jag hade själv samma problem som dig när jag köpte min SS, ljudet är ju inte direkt imponerande i dom. Dock så är det inga problem att fixa till det om man inte har tummen mitt i handen. Det finns redan en hel del trådar om ämnet här i foumet samt på STCS. Men för att skriva lite svar på din fråga här också då:

Det finns lite olika sätta att få ut en signal som går att använda till baslåda när man har SS2. Jag föredrar att sätta en hög till lågnivåomvandlare och då gärna så tidigt som möjligt i kedjan för att kunna dra lågnivåkbael så lång del av sträckan som möjligt. Därför så har jag gjort en egen lösning på det hela. Tycker det fungerar alldeles klockrent och är enkelt att koppla in. Annars så kan man ju även klippa kablarna mellan AMP1 och dörrhögtalarna, men ska man då ha remote också så får man lösa det på något annat sätt.

Det finns även en lösning med att löda lågnivåkontakter direkt på ett par utgångar i AMP1, jag testade den men fick det inte att fungera som det ska. Annars så är ju den klart bäst då man får riktig lågnivå på direkt. Jag testade även att köra högnivå direkt till steget men det fungerade inte heller nå vidare, generatorvin och dåligt ljud blev följden. Så mitt råd är som sagt en omvandlare på valfritt ställe, helst i AMP1 då du kan få med remote på samma.


Lycka till!

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hamilton
18 mars 2009 · 8 872 Inlägg

Ta signal från dörrarna till 6x9 orna och byt ut högtalarna i panelen så ska du se att du får ett mycket bättre ljud än original. Så gjorde jag och fick ett helt ok ljud för en billig peng.

Fotograf på tierpidag.se
ESkoog
18 mars 2009 · 9 Inlägg

Tack för bra svar. Jag vill ju helst slippa använda mig av ett slutsteg, räcker det med att sno signal från dörrhögtalarna för att driva 6x9 orna? isf låter ju detta absolut enklast och billigast. Men finns det nått stålle jag kan skarva in mig på som har hela registret? Dörrhögtalarna spelar väl bara bas?
iof så kompletterar väl 4" som jag redan har i hatthylan en del, men lite surt är det ju att inte 6x9orna får spela hela registret isf..

ChriZtoffer GAS democar 2018!
18 mars 2009 · 8 744 Inlägg

Nja ska du göra nåt så är det steg som gäller. Att flytta midbas och bas bak till hatthyllan och ett par 6x9or är ingen vidare idé. Det kommer bara låta konstigt och bli sämre än vad det är eftersom AMP1 inte ger ut någon direkt jätteeffekt. Gör istället som Hamilton sa och byt ut högtalarna i instrumentbrädan mot ett par 3,5" koaxialer så har du kommit en bra bit på vägen mot bättre ljud! Vill du sen ha mer tryck så rekommenderar jag en baslåda i skuffen, aktiv fungerar bra. Signalen tar du då som sagt från dörrhögtalarna.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ESkoog
18 mars 2009 · 9 Inlägg

Ok då lägger jag ner ideén med 6x9 or då. Kan ju skaffa mig ett par sen när jag väl har ett steg.
Men ni tycker alltså att det är värt att byta ut 3,5" arna i panelen? Blir det nån värre skillnad då? Tips på vad jag ska byta till?

Hamilton
18 mars 2009 · 8 872 Inlägg

ESkoog skrev:
Ok då lägger jag ner ideén med 6x9 or då. Kan ju skaffa mig ett par sen när jag väl har ett steg.
Men ni tycker alltså att det är värt att byta ut 3,5" arna i panelen? Blir det nån värre skillnad då? Tips på vad jag ska byta till?

Jag har 6x9or i hathyllan, använder inget x-tra slutsteg heller, utan signalen kommer från dörrarna iofs så spelar dom endast bas men ljudet är riktigt bra.
Blir som natt och dag med nya högtalare
Jag har dom här högtalarna
4 tum - JBL GTO-427
3,5 tum - JBL GTO-327
6x9 tum - GAS ALPHA6925X

Senast redigerat av Hamilton (18 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
ESkoog
18 mars 2009 · 9 Inlägg

Ok det är ju så jag vill ha det! Vart tog du signalen ifrån då? AMP1? Har inte mornterat bort sätet och kollat hur det ser ut än. Eller tog du direkt ifrån dörrhögtalarkabeln?

Kanske ska satsa på Gas 6x9 istället för JBL då de ändå inte ska spela fullt ut..

Hamilton
18 mars 2009 · 8 872 Inlägg

ESkoog skrev:
Ok det är ju så jag vill ha det! Vart tog du signalen ifrån då? AMP1? Har inte mornterat bort sätet och kollat hur det ser ut än. Eller tog du direkt ifrån dörrhögtalarkabeln?

Kanske ska satsa på Gas 6x9 istället för JBL då de ändå inte ska spela fullt ut..

Hur det är kopplat exakt vet jag inte, men fick det förklarat att signalen togs från dörrarna.
BRL har monterat högtalarna

Fotograf på tierpidag.se
ESkoog
18 mars 2009 · 9 Inlägg

Ok då ska jag klura ut det. Men du tappade ingen effekt från dörr basarna då? Borde ju minska lite när man tar lite till 6x9 orna. Ska försöka tjuva lite signal ikväll...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang