Böter - "onödigt buller" - Överklagan

wesakgamc StaticVikings(Member)
19 mars 2009 · 53 Inlägg

Hejsan! Besviken medborgare (jag), åkte fast häromveckan för att ha "Åstadkommit onödigt buller med motordrivet fordon."

Grejen är den att min Volvo 745 16v låter inte ALLS mycket! (Even if, så är sportsystem på marknaden godkända)

Jag blev bötfälld som sagt, pang på bara, å det blev ingen mätning på dB eller ett dugg...

Bor i karlskoga, å det var här jag fick bötern. Dock är det väl Örebro som står för polis-resurser här? (ligger ju i Örebro Län)
Skickade en överklagan till Örebro Tingsrätt, med min sida av berättelsen och andra orsaker till varför jag önskar inhibition..

Fick sedan tillbaka; "Yrkandet om inhibition lämnas utan bifall",

följt av; "Beslutet får överklagas endast i samband med överklagande av slutligt beslut i målet"
... jag fattar ingenting? Vad f*n betyder det här nu då? Att det inte "gick igenom" förstår jag väl, men vad gör jag nu?
Jag står fortfarande på mig att den här bötern var riktigt löjlig! Finns det något som säger att man måste låta ett visst antal sek / min eller liknande? Kanske ett visst antal meter?

Hade en tanke om att åka till bilprovningen å höra med dom om de skulle kunna lämna något sorts intyg med hjälp av dB mätning, men då kom jag på att OM bilen låter över 74dB (74dB säger lagen för personbil om inte dispans t.ex. dieselbil etc.) får jag då en ombesiktning eller något?

Snälla, HJÄLP!! big_smile blir tokig på det här jävla systemet, funkar ju fan inte!!
(Ett roligt tillägg är att medans de satt å bötfällde mig för denna löjliga "förseelse", så pågick ett slagsmål en bit nerför gatan mellan 2 fyllekaggar)

Live long and prosper
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
LasseMan underordnad allfixare
19 mars 2009 · 696 Inlägg

ring polisen samt bilprovningen så får du svar på dina frågor

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
Hamilton
19 mars 2009 · 8 864 Inlägg

SuLiMaN skrev:
Hejsan! Besviken medborgare (jag), åkte fast häromveckan för att ha "Åstadkommit onödigt buller med motordrivet fordon."

Grejen är den att min Volvo 745 16v låter inte ALLS mycket! (Even if, så är sportsystem på marknaden godkända)

Jag blev bötfälld som sagt, pang på bara, å det blev ingen mätning på dB eller ett dugg...

Bor i karlskoga, å det var här jag fick bötern. Dock är det väl Örebro som står för polis-resurser här? (ligger ju i Örebro Län)
Skickade en överklagan till Örebro Tingsrätt, med min sida av berättelsen och andra orsaker till varför jag önskar inhibition..

Fick sedan tillbaka; "Yrkandet om inhibition lämnas utan bifall",

följt av; "Beslutet får överklagas endast i samband med överklagande av slutligt beslut i målet"
... jag fattar ingenting? Vad f*n betyder det här nu då? Att det inte "gick igenom" förstår jag väl, men vad gör jag nu?
Jag står fortfarande på mig att den här bötern var riktigt löjlig! Finns det något som säger att man måste låta ett visst antal sek / min eller liknande? Kanske ett visst antal meter?

Hade en tanke om att åka till bilprovningen å höra med dom om de skulle kunna lämna något sorts intyg med hjälp av dB mätning, men då kom jag på att OM bilen låter över 74dB (74dB säger lagen för personbil om inte dispans t.ex. dieselbil etc.) får jag då en ombesiktning eller något?

Snälla, HJÄLP!! big_smile blir tokig på det här jävla systemet, funkar ju fan inte!!
(Ett roligt tillägg är att medans de satt å bötfällde mig för denna löjliga "förseelse", så pågick ett slagsmål en bit nerför gatan mellan 2 fyllekaggar)

Du har skickat fel typ av överklagan till Tingsrätten, därav svaret.

Överklaga
Här beskrivs hur du överklagar ordningsbot, strafföreläggande och domstolsböter.
Föreläggande av ordningsbotEtt godkänt föreläggande gäller som en lagakraftvunnen dom och kan inte ändras eller återkallas av Polisen. Ett godkänt föreläggande kan endast undanröjas av domstol. Bestämmelserna om hur man klagar på ett godkänt föreläggande finns i 59 kap 5, 6 och 9 §§ rättegångsbalken. Kontakta tingsrätten vid eventuella frågor.

Betalning av böterna ska ske i vanlig ordning eftersom föreläggandet skriftligen godkänts. Om en domstol undanröjer föreläggandet återbetalas botbeloppet automatiskt.

Strafföreläggande
Om du inte accepterar innehållet i strafföreläggandet, bör du snarast meddela detta skriftligen till den åklagarkammare som utfärdat strafföreläggandet.

Domstolsböter
Överklagande av domstolsböter ska skriftligen lämnas in till domstolen. I domen/beslutet framgår när du senast måste överklagat domen och hur du ska gå tillväga. Om överklagandet lämnats in i tid kan du vänta med betalningen tills nästa instans beslutat i ärendet.


Källa: Polisen

Senast redigerat av Hamilton (19 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
leo_m83
19 mars 2009 ·

Betala summan och se till att du inte trycker på pedalen nästa gång du har en snut bakom dig wink

haagi
19 mars 2009 · 905 Inlägg

men om ni tänker efter. . . hur mycket låter inte en harley davidson motorcykel. . . en bil får lov att ha den ljud nivån!!! du har haft otur och fått en efterbliven polis!!!!!!!!!

MeloveGolf Vw trimmare
19 mars 2009 · 2 995 Inlägg

SuLiMaN skrev:
Hejsan! Besviken medborgare (jag), åkte fast häromveckan för att ha "Åstadkommit onödigt buller med motordrivet fordon."

Det handlar inte om hur mycket din bil låter när det är onödigt buller, utan om att du förmodligen gasat till eller liknande utan att situtionen kräver det...

Polisen i kga brukar vara rätt sjyssta annars, men var det en närking så förstår jag om du fick böter dom kan vara riktiga surpuppor...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Xtravagant 1337
19 mars 2009 · 1 343 Inlägg

haagi skrev:
men om ni tänker efter. . . hur mycket låter inte en harley davidson motorcykel. . . en bil får lov att ha den ljud nivån!!! du har haft otur och fått en efterbliven polis!!!!!!!!!

Du har inte en aning va?
bil har ett speciellt Db som den får lov att ha vid stillastående och vid färd.
Dessa står i reg beviset och det är det som gäller.

HD är nåt helt annat.

Vet du hur det låter om man står bredvid en jetmotor??
den är ju laglig så då borde hans bil få låta så också eller?

Db i regbeviset till bilen gäller och inget annat.
har han bytt dämpare och dylikt så låter den garanterat mer och därav är böterna rätt.

Sen kan man tycka vad man vill om själva handlingen att bötfälla en sån sak, men boten är rätt.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
wesakgamc StaticVikings(Member)
19 mars 2009 · 53 Inlägg

leo_m83 skrev:
Betala summan och se till att du inte trycker på pedalen nästa gång du har en snut bakom dig wink

Snuten var inte bakom mig när jag "gasade"

MeloveGolf skrev:
Det handlar inte om hur mycket din bil låter när det är onödigt buller, utan om att du förmodligen gasat till eller liknande utan att situtionen kräver det...

Har inte gasat i onödan, anledning till att jag fick varva lite extra var p.g.a. att min luftmassemätare är trasig, å jag stog stilla i en uppförsbacke!  Å rätta mig om jag har fel, vad mäter man buller i om inte dB? Fick fortfarande inte rätt till en mätning!


Xtravagant skrev:
Sen kan man tycka vad man vill om själva handlingen att bötfälla en sån sak, men boten är rätt.

Boten är inte helt rätt, "bytt dämpare", jo visst, men dessa är godkända för att säljas på marknaden.. varför skulle man köpa en sån om inte för att få ett härligare ljud?

Hamilton skrev:
Du har skickat fel typ av överklagan till Tingsrätten, därav svaret.

Överklaga
Här beskrivs hur du överklagar ordningsbot, strafföreläggande och domstolsböter.
Föreläggande av ordningsbotEtt godkänt föreläggande gäller som en lagakraftvunnen dom och kan inte ändras eller återkallas av Polisen. Ett godkänt föreläggande kan endast undanröjas av domstol. Bestämmelserna om hur man klagar på ett godkänt föreläggande finns i 59 kap 5, 6 och 9 §§ rättegångsbalken. Kontakta tingsrätten vid eventuella frågor.

Betalning av böterna ska ske i vanlig ordning eftersom föreläggandet skriftligen godkänts. Om en domstol undanröjer föreläggandet återbetalas botbeloppet automatiskt.

Strafföreläggande
Om du inte accepterar innehållet i strafföreläggandet, bör du snarast meddela detta skriftligen till den åklagarkammare som utfärdat strafföreläggandet.

Domstolsböter
Överklagande av domstolsböter ska skriftligen lämnas in till domstolen. I domen/beslutet framgår när du senast måste överklagat domen och hur du ska gå tillväga. Om överklagandet lämnats in i tid kan du vänta med betalningen tills nästa instans beslutat i ärendet.

TACK! smile hjälpte bra mycket!

Live long and prosper
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Xtravagant 1337
19 mars 2009 · 1 343 Inlägg

SuLiMaN skrev:

leo_m83 skrev:
Betala summan och se till att du inte trycker på pedalen nästa gång du har en snut bakom dig wink

Snuten var inte bakom mig när jag "gasade"

MeloveGolf skrev:
Det handlar inte om hur mycket din bil låter när det är onödigt buller, utan om att du förmodligen gasat till eller liknande utan att situtionen kräver det...

Har inte gasat i onödan, anledning till att jag fick varva lite extra var p.g.a. att min luftmassemätare är trasig, å jag stog stilla i en uppförsbacke!  Å rätta mig om jag har fel, vad mäter man buller i om inte dB? Fick fortfarande inte rätt till en mätning!


Xtravagant skrev:
Sen kan man tycka vad man vill om själva handlingen att bötfälla en sån sak, men boten är rätt.

Boten är inte helt rätt, "bytt dämpare", jo visst, men dessa är godkända för att säljas på marknaden.. varför skulle man köpa en sån om inte för att få ett härligare ljud?

Hamilton skrev:
Du har skickat fel typ av överklagan till Tingsrätten, därav svaret.

Överklaga
Här beskrivs hur du överklagar ordningsbot, strafföreläggande och domstolsböter.
Föreläggande av ordningsbotEtt godkänt föreläggande gäller som en lagakraftvunnen dom och kan inte ändras eller återkallas av Polisen. Ett godkänt föreläggande kan endast undanröjas av domstol. Bestämmelserna om hur man klagar på ett godkänt föreläggande finns i 59 kap 5, 6 och 9 §§ rättegångsbalken. Kontakta tingsrätten vid eventuella frågor.

Betalning av böterna ska ske i vanlig ordning eftersom föreläggandet skriftligen godkänts. Om en domstol undanröjer föreläggandet återbetalas botbeloppet automatiskt.

Strafföreläggande
Om du inte accepterar innehållet i strafföreläggandet, bör du snarast meddela detta skriftligen till den åklagarkammare som utfärdat strafföreläggandet.

Domstolsböter
Överklagande av domstolsböter ska skriftligen lämnas in till domstolen. I domen/beslutet framgår när du senast måste överklagat domen och hur du ska gå tillväga. Om överklagandet lämnats in i tid kan du vänta med betalningen tills nästa instans beslutat i ärendet.

TACK! smile hjälpte bra mycket!

Härligare ljud = olagligt!
Boten är rätt.

Jag tycker personligen att det blir härligt ljus när jag kör med 4 helljus tända mitt i stan..
Men det tyckte inte polisen wink

Ändrar du Db vilket du gör när du får härligare ljud då blir dom olagliga...
Ta böterna som en man för du lär inte komma någonstans med en överklagan..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
wesakgamc StaticVikings(Member)
19 mars 2009 · 53 Inlägg

Xtravagant skrev:
Härligare ljud = olagligt!
Boten är rätt.

Jag tycker personligen att det blir härligt ljus när jag kör med 4 helljus tända mitt i stan..
Men det tyckte inte polisen wink

Ändrar du Db vilket du gör när du får härligare ljud då blir dom olagliga...
Ta böterna som en man för du lär inte komma någonstans med en överklagan..

Tycker du verkar lite högmodig!
För det första har jag inte skrivit ner allt som hänt o.s.v, (och som jag nämnde tidigare fick jag inte RÄTTEN till någon dB mätning eller liknande)
De åkte inte bakom mig vid tillfället jag "varvade" (som jag också nämnt), å stannade mig inte föräns tidigast 0,8km bort från backen jag hade problem att komma upp för!

OLAGLIGA; blir inte decibelen föräns den ligger på över 74dB, enligt lag!

"Ta böterna som en man" låter ju bara löjligt, iochmed att jag har fått böter för en förseelse som varken jag eller kontakten jag fick på Örebro Tingsrätt, anser mig vara skyldig till, d.v.s. ingen mer än just den konstapeln som bötfällde mig! (Känd grinolle här i stan må jag säga) Och om du inte är helt vilsen fick jag ett riktigt bra svar av Hamilton som förklarade genom citat att jag helt enkelt får betala in bötern FÖRST; för att sedan överklaga! Jag fick med andra ord en "vänteplats" nu!

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
Deutsch-style
19 mars 2009 · 379 Inlägg

snut jävlar låt folk älska sin bil.
jaga inbrottstjuvar istället pedofiler mördare,rånare o sånt

"om det ser rätt ut- så är de nog det"
Opel Calibra "manta-C" (1991)
Frosted
19 mars 2009 · 1 878 Inlägg

Xtravagant skrev:

SuLiMaN skrev:

leo_m83 skrev:
Betala summan och se till att du inte trycker på pedalen nästa gång du har en snut bakom dig wink

Snuten var inte bakom mig när jag "gasade"

MeloveGolf skrev:
Det handlar inte om hur mycket din bil låter när det är onödigt buller, utan om att du förmodligen gasat till eller liknande utan att situtionen kräver det...

Har inte gasat i onödan, anledning till att jag fick varva lite extra var p.g.a. att min luftmassemätare är trasig, å jag stog stilla i en uppförsbacke!  Å rätta mig om jag har fel, vad mäter man buller i om inte dB? Fick fortfarande inte rätt till en mätning!


Xtravagant skrev:
Sen kan man tycka vad man vill om själva handlingen att bötfälla en sån sak, men boten är rätt.

Boten är inte helt rätt, "bytt dämpare", jo visst, men dessa är godkända för att säljas på marknaden.. varför skulle man köpa en sån om inte för att få ett härligare ljud?

Hamilton skrev:
Du har skickat fel typ av överklagan till Tingsrätten, därav svaret.

Överklaga
Här beskrivs hur du överklagar ordningsbot, strafföreläggande och domstolsböter.
Föreläggande av ordningsbotEtt godkänt föreläggande gäller som en lagakraftvunnen dom och kan inte ändras eller återkallas av Polisen. Ett godkänt föreläggande kan endast undanröjas av domstol. Bestämmelserna om hur man klagar på ett godkänt föreläggande finns i 59 kap 5, 6 och 9 §§ rättegångsbalken. Kontakta tingsrätten vid eventuella frågor.

Betalning av böterna ska ske i vanlig ordning eftersom föreläggandet skriftligen godkänts. Om en domstol undanröjer föreläggandet återbetalas botbeloppet automatiskt.

Strafföreläggande
Om du inte accepterar innehållet i strafföreläggandet, bör du snarast meddela detta skriftligen till den åklagarkammare som utfärdat strafföreläggandet.

Domstolsböter
Överklagande av domstolsböter ska skriftligen lämnas in till domstolen. I domen/beslutet framgår när du senast måste överklagat domen och hur du ska gå tillväga. Om överklagandet lämnats in i tid kan du vänta med betalningen tills nästa instans beslutat i ärendet.

TACK! smile hjälpte bra mycket!

Härligare ljud = olagligt!
Boten är rätt.

Jag tycker personligen att det blir härligt ljus när jag kör med 4 helljus tända mitt i stan..
Men det tyckte inte polisen wink

Ändrar du Db vilket du gör när du får härligare ljud då blir dom olagliga...
Ta böterna som en man för du lär inte komma någonstans med en överklagan..

vad går du på? Härligare ljud är då fasiken inte olagligt (bevisa gärna med källa vart i paragraferna det står i lagboken. samt att du får byta avgassytem. dvs om du inte har en helbilgodskänd.(även här så brukar det gå hur fint som helst) men i detta fallet tror jag inte att det gäller en sådan. överklaga. det kostar inget att komma upp i rätten.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
wesakgamc StaticVikings(Member)
19 mars 2009 · 53 Inlägg

Deutsch-style skrev:
snut jävlar låt folk älska sin bil.
jaga inbrottstjuvar istället pedofiler mördare,rånare o sånt

Håller med! Om du läste hela mitt inlägg där uppe så såg du att medans de bötfällde mig så stog 2 fyllesvin och slogs på gatan längre ner smile å det sket dom i minsann!

Live long and prosper
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
wesakgamc StaticVikings(Member)
19 mars 2009 · 53 Inlägg

Frozen1985 skrev:
vad går du på? Härligare ljud är då fasiken inte olagligt (bevisa gärna med källa vart i paragraferna det står i lagboken. samt att du får byta avgassytem. dvs om du inte har en helbilgodskänd.(även här så brukar det gå hur fint som helst) men i detta fallet tror jag inte att det gäller en sådan. överklaga. det kostar inget att komma upp i rätten.

Hahaha bra där! wink Ne jag tänker stå på mig! Det är så jäkla löjligt det här så det finns fan inte i min värld!

Live long and prosper
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
volvo_245_racing
19 mars 2009 · 667 Inlägg

SuLiMaN skrev:

Xtravagant skrev:
Härligare ljud = olagligt!
Boten är rätt.

Jag tycker personligen att det blir härligt ljus när jag kör med 4 helljus tända mitt i stan..
Men det tyckte inte polisen wink

Ändrar du Db vilket du gör när du får härligare ljud då blir dom olagliga...
Ta böterna som en man för du lär inte komma någonstans med en överklagan..

Tycker du verkar lite högmodig!
För det första har jag inte skrivit ner allt som hänt o.s.v, (och som jag nämnde tidigare fick jag inte RÄTTEN till någon dB mätning eller liknande)
De åkte inte bakom mig vid tillfället jag "varvade" (som jag också nämnt), å stannade mig inte föräns tidigast 0,8km bort från backen jag hade problem att komma upp för!

OLAGLIGA; blir inte decibelen föräns den ligger på över 74dB, enligt lag!

"Ta böterna som en man" låter ju bara löjligt, iochmed att jag har fått böter för en förseelse som varken jag eller kontakten jag fick på Örebro Tingsrätt, anser mig vara skyldig till, d.v.s. ingen mer än just den konstapeln som bötfällde mig! (Känd grinolle här i stan må jag säga) Och om du inte är helt vilsen fick jag ett riktigt bra svar av Hamilton som förklarade genom citat att jag helt enkelt får betala in bötern FÖRST; för att sedan överklaga! Jag fick med andra ord en "vänteplats" nu!

vad i helvete får en bil inte låta över 74dB det är ju för fan ingenting helt jävla galet:( sätter jag på 3tum system på min 744a då låter det ju över 74 inte fan tänker jag ta en böter för det åker i pappers korgen direkt:/ dumma poliser som har tråkigt på jobbet och måste få in några böter så polischefen ser att em jobbar:/ konstigare yrke finns fan inte..

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Kristian_L
19 mars 2009 · 1 893 Inlägg

haagi skrev:
men om ni tänker efter. . . hur mycket låter inte en harley davidson motorcykel. . . en bil får lov att ha den ljud nivån!!! du har haft otur och fått en efterbliven polis!!!!!!!!!

Kan informera om att en ny HD inte låter mera än en ljudlös fjärt i original. De alldra flesta köper med sig öppnare system redan i samband med inköp av MCn, just för att den skall låta lite gott. Men laglig... är den troligtvis inte.

Självklart skall en sådan bot överklagas. Även om fallet är klockrent så spelar det ingen roll, en mätning har man väl rätt till. Att bara påstå att bilen nog lät lite mycket, låter som rena nazzefasoner...

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
kolvas
19 mars 2009 · 4 001 Inlägg

onödigt buller är INTE FÖR ATT DIN BIL LÅTER!!! Det är för att du orsakat onödigt buller vid framförandet av ditt fordon!

Har inte gasat i onödan, anledning till att jag fick varva lite extra var p.g.a. att min luftmassemätare är trasig, å jag stog stilla i en uppförsbacke!  Å rätta mig om jag har fel, vad mäter man buller i om inte dB? Fick fortfarande inte rätt till en mätning!

hade du inte gasat hade du inte fått boten, den boten får man om man står stilla och gasar eller kör i 50km/h på 1:an genom stan, kvittar om du har original avgassystem eller inte, det hör inte till saken i detta fallet, inte heller någon ljudmätning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
By_Alfzone
19 mars 2009 · 679 Inlägg

Hahaha... ja dom är litte gnälliga här ikring...
De påpekade att jag skulle kolla upp min vinge på calibran för han visste kunde inte riktigt va som gällde...
men men har inte gjort det än dom den har juh gått igenom besiktningen flera gånger me den..!

wesakgamc StaticVikings(Member)
19 mars 2009 · 53 Inlägg

kolvas skrev:
onödigt buller är INTE FÖR ATT DIN BIL LÅTER!!! Det är för att du orsakat onödigt buller vid framförandet av ditt fordon!

Har inte gasat i onödan, anledning till att jag fick varva lite extra var p.g.a. att min luftmassemätare är trasig, å jag stog stilla i en uppförsbacke!  Å rätta mig om jag har fel, vad mäter man buller i om inte dB? Fick fortfarande inte rätt till en mätning!

hade du inte gasat hade du inte fått boten, den boten får man om man står stilla och gasar eller kör i 50km/h på 1:an genom stan, kvittar om du har original avgassystem eller inte, det hör inte till saken i detta fallet, inte heller någon ljudmätning

Hm, ok ... konstigt att de satt å klaga på avgassystemet då? smile


och buller MÄTS VÄL FÖR I H*VETE I DECIBEL!!!


Dessutom låter det ännu mer ologiskt!!! Om dom inte HÖRDE att det bullra, kände dom det då i byxorna eller? "Oj kittlade på pungen, han bötfäller vi" ?

Senast redigerat av SuLiMaN (19 mars 2009)

Live long and prosper
Buick Lesabre "Bjucken" (1965)
BMW E36 320 "Static Viking" (1996)
volvo_245_racing
19 mars 2009 · 667 Inlägg

SuLiMaN skrev:

kolvas skrev:
onödigt buller är INTE FÖR ATT DIN BIL LÅTER!!! Det är för att du orsakat onödigt buller vid framförandet av ditt fordon!

Har inte gasat i onödan, anledning till att jag fick varva lite extra var p.g.a. att min luftmassemätare är trasig, å jag stog stilla i en uppförsbacke!  Å rätta mig om jag har fel, vad mäter man buller i om inte dB? Fick fortfarande inte rätt till en mätning!

hade du inte gasat hade du inte fått boten, den boten får man om man står stilla och gasar eller kör i 50km/h på 1:an genom stan, kvittar om du har original avgassystem eller inte, det hör inte till saken i detta fallet, inte heller någon ljudmätning

Hm, ok ... konstigt att de satt å klaga på avgassystemet då? smile

som sagt var poliserna ger böter för att vissa för polis chefen att dem jobbar;)

Mazda 6 "3000Milaren" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang