1699
Sök

Vilken olja till min og900 T16 -90 som tickar

1 253 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
ja som sagt har tickande lyftare på den kall som varm varken mer eller mindre. Rätt irriterande att åka med o jag tänkte jag skulle byta olja på han även om jag gjorde det för 100 mil sen men oljan är redan svart så det är nog bäst o göra ett byte till tänkte jag. Har läst att CRC invändig motorrengöring ska vara bra för att få bort massa skit o slagg från bla lyftare o ventiler för att få dessa att tystna o funka optimalt igen. man häller väl i detta o sen kör motorn 15-20 min o sen tömmer ur o byter oljan. Kör alltid med olja från biltema o sist köpte jag 5W-40 Helsyntet i tron att få bort tickandet men det gick inte så bra. Men eftersom det verkar vara så mycket skit kvar i motorn så vill jag pröva denna motorrengöring som många sagt funkat för de när de haft ett helsikes massa tickande. Nu är bara frågan vilken olja jag ska köpa på biltema till bytet?=roll

Andra tips om vad jag kan göra mot tickandet tas gärna mot sålänge det inte innefattar att lyfta på mössan på den o meka runt för det har jag inte råd med just nu o motorn går hur mjukt som helst bortsett från tickandet

Lev livet nu innan det är för sent

5 710 Inlägg
20 mars 2009
opeldrifter skrev:
Andra tips om vad jag kan göra mot tickandet tas gärna mot sålänge det inte innefattar att lyfta på mössan på den o meka runt för det har jag inte råd med just nu o motorn går hur mjukt som helst bortsett från tickandet

Råd?
Det kostar dig en ny ventilkåpspackning = billigare än en massa rengöringsgojs.
Rengör tryckarna med hjälp av :
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=208241
....och byt olja igen om du tycker att det behövs.

mvh jonas

MVH Jonas
..............

1 253 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Jo jag vet att man kan göra sådär men jag har inte kunskapen själv då jag aldrig plockat med kammar o sådant för man måste ju släppa på kedjan o få på den fel så är det ju kört sen. Men visst fanns det någon som kunde hjälpa mig så... Allt annant meckar jag med på bilen men motorn mja

huh?
10 427 Inlägg
20 mars 2009
Har lite tick-problem med min Volvo också (16v med hydrauliska ventillyftare/ventiltryckare).

Du kan ju ta en kik i denna tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=66720

Jag köpte Omega 907 och Omega 909 (halvt påtvingad den senare) och användes
dessa vid senaste oljebytet. I med 907an i gamla oljan, stå på tomgång x antal minuter.
Tömma ur, i med nya olja och 909 tillsatsen (roll)

Efter 400mil skulle motorn vara huur ren som helst. Själv har jag bara fått värre tickande efter 400mil. big_smile
Om inte annat så får man väl byta tryckarna efter skrämmande 15500 mil alternativt göra ren dom.

Täta oljebyten (~500mil) har inte hjälpt nåt märkbart.

1 253 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Jasså okej ja det var ju trist, man vill ju ha förbättring när man gör sådant där:( Men jag ska ge CRC chansen då man hört mycket bra om den produkten. Funkar det så är det kanon annars får man ragga någon som kan riva mina tryckare o göra rent de. Vilken olja ska jag köpa då på biltema tycker ni?
Senast redigerat av opeldrifter (20 mars 2009)

3 235 Inlägg
20 mars 2009
Gå in på www.rvs.se
Låter som mirakelmedel, men jag och många andra jag känner har testat med imponerande bra resultat.

ingen aning
687 Inlägg
20 mars 2009
det är ju omöjligt för oss att veta vad det exakt är, varifrån ljudet kommer, hur det låter, när vi inte har hört ljudet "live".. om du inte vill mecka med motorn så kan du ju höra med en verksad om dom vet vad det är men du måste ha med dig bilen så dom får höra det "live"
men att byta olja tror jag inte funkar..

även zebran har sina fläckar

518 Inlägg
20 mars 2009
pennzoil( stavning ) tystar rätt ofta tickande lyftare.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

1 253 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
volvo_240_tic skrev:
det är ju omöjligt för oss att veta vad det exakt är, varifrån ljudet kommer, hur det låter, när vi inte har hört ljudet "live".. om du inte vill mecka med motorn så kan du ju höra med en verksad om dom vet vad det är men du måste ha med dig bilen så dom får höra det "live"
men att byta olja tror jag inte funkar..

Mjo men jag har lagt upp ett klipp på ljudet på saab klubben o de har sagt lyftarna därför vill jag testa CRC produkten som mångar har bra erfarenheter med då det gäller ventil knack/tick. Ska jag köra med semi, hel eller mineral olja? Här är iaf klippet om ni vill höra http://www.youtube.com/watch?v=xHNUGkmtjg0

Rvs funkar säkert med men de kostar ju därefter med såg jag
Senast redigerat av opeldrifter (20 mars 2009)

1 253 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
jonTe skrev:
opeldrifter skrev:

Råd?
Det kostar dig en ny ventilkåpspackning = billigare än en massa rengöringsgojs.
Rengör tryckarna med hjälp av :
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=208241
....och byt olja igen om du tycker att det behövs.

mvh jonas

Vill rengöra de som guiden visar men innan man kommer så långt så måste väl kammen bort o kedja?? hur gör jag det. Om någon har någon bra guide/beskrivning

25 Inlägg
3 april 2009
Jag kör på delsyntet 10/40 tror jag det är. GMs olja. Har upptäckt att dom inte gillar helsyntet H  motorerna, tickar en del.

MVH // Widén

1 253 Inlägg
4 april 2009
Trådstartare
Villa bara meddela att tickandet är helt borta nu smile Hällde i CRC Engine flush o bytte olja o filtret o nu är den knäpptyst, tog dock kanske 10-20 mil innan den nya oljan hade gjort rent så det slutade ticka. Nu är den knäpptyst

Sök