2315
Sök

Missljud ur Baslåda

Volvoskadad
127 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Hejsan!
Det är så att jag har en Gas alpha 12" i en låda jag byggt själv i Mdf. Lådan är ca 50liter sluten. Den spelar väldigt bra till vissa låtar TILL EN VISS GRÄNS. Det känns som om lådan slår för hårt. Så om man höjjer låter det som basen bottnar, typ dom att vattnet rinner över. Det spelar bra tills det "rinner över". Svårt att förklara hur det låter. Det känns som det är för mycket tryck i lådan.

Steget jag kör är väl inget höjdar steg. Novex 2200 heter det. Fyrkanaligt som är som 2steg. 2 kanaler till framsystem och 2kanaler till bas/6x9or. Har steget inställd på 50hz lowpass.

När jag ändå är igång, jag tycker mest att det skränar från framsystemet hur jag än ställer in det. Gör det med de flesta högtalare jag prövat. Frekvenser som skär i öronen.. kanske bara är jag som inbillar mig också. Känns som att steget är boven i det hela?

Tacksam för svar
mvh
Senast redigerat av Boggieman (20 mars 2009)

I'm living the life I was born to live

21 761 Inlägg
20 mars 2009
Menar du att du har både baslådan och 2 st 6x9" kopplade på två av stegets kanaler?

424 Inlägg
20 mars 2009
Boggieman skrev:
Hejsan!
Det är så att jag har en Gas alpha 12" i en låda jag byggt själv i Mdf. Lådan är ca 50liter sluten. Den spelar väldigt bra till vissa låtar TILL EN VISS GRÄNS. Det känns som om lådan slår för hårt. Så om man höjjer låter det som basen bottnar, typ dom att vattnet rinner över. Det spelar bra tills det "rinner över". Svårt att förklara hur det låter. Det känns som det är för mycket tryck i lådan.

Steget jag kör är väl inget höjdar steg. Novex 2200 heter det. Fyrkanaligt som är som 2steg. 2 kanaler till framsystem och 2kanaler till bas/6x9or. Har steget inställd på 50hz lowpass.

När jag ändå är igång, jag tycker mest att det skränar från framsystemet hur jag än ställer in det. Gör det med de flesta högtalare jag prövat. Frekvenser som skär i öronen.. kanske bara är jag som inbillar mig också. Känns som att steget är boven i det hela?

Tacksam för svar
mvh

kan inte alpha basarna så väldigt bra men 50L sluten låter väldigt mycket, tror nog att det är därför den bottnar ! rätt om jag har fel

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 mars 2009
Är du säker på att det är basen som bottnar? För om du nu kör den och ett par 6x9or på samma kanaler så skulle jag tro att det är dom som bottnar. Klarar förresten steget ens av tri-mode?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Volvoskadad
127 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Är du säker på att det är basen som bottnar? För om du nu kör den och ett par 6x9or på samma kanaler så skulle jag tro att det är dom som bottnar. Klarar förresten steget ens av tri-mode?

Nej ursäkta mig. Spelar basen bryggat på 2kanaler. Menade att man kan spela vanliga högtalare på dom kanalerna också.

16 197 Inlägg
21 mars 2009
lådan e på tok för stor om du bara har en bas.. 30-35 liter slutet ska dom ha... sen kan de ju va så att steget lämnar för lite effekt så den "distar/bottnar".. elle så höjer du så pass mycke på volymen på stereon så att den lämnar oren signal (distar)

å att de "skär" i framsystemet beror garanterat på dist..   va har du för stereo?
Senast redigerat av evilaudio (21 mars 2009)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Volvoskadad
127 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
lådan e på tok för stor om du bara har en bas.. 30-35 liter slutet ska dom ha... sen kan de ju va så att steget lämnar för lite effekt så den "distar/bottnar".. elle så höjer du så pass mycke på volymen på stereon så att den lämnar oren signal (distar)

å att de "skär" i framsystemet beror garanterat på dist..   va har du för stereo?

Okej! Kör en hillman hdc-1620. Har nyss bytt till den. Hade en Kenwood innan och det vara samma problem där. Eldade upp en Jensen 5,25" högtalare när jag spelade på lite härom dan. Då hade jag inte precis mycket gain på steget, så jag vred ner gainen? Jag kanske ska vrida upp den istället?
Det kommer en till GAs 12" här i veckan så ska bygga ny låda till dom. Vad rekomenderar du hur många liter? ska jag avskärma lådan i mitten så de blir 2st lådor i själva lådan?
mvh

Sök