3613
Sök

Vilket xenon-ljus ska jag ha på min Vectra för att slippa problem med bilprovningen?

Entreprenad
26 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#1
Tänkte montera xenon på min vectra,har den som bruksbil och vill inte få strul me bilprovningen när man bisiktigar.
Va ska ja välja för styrka?
Vill inte ha för blått,typ klar vitt,finns ju många som säljer och visar bilder på hur dom lyser men svårt att uppfatta på en bild.
Någon som själv har monterat och kan dela me sej av va man ska välja i denna djungel.
Mvh Richard
Senast redigerat av chrizz (21 mars 2009)

Richard

177 Inlägg
21 mars 2009
#2
Jag har konverterat min saab med ett 35watt 6000k bi-xenon kit från vvme.com
Om du inte vill ha blått så ska du inte gå över 6000k, tycker mitt är vitt och fint.
Så 6000k eller lägre är mitt råd till dej.

Men så du vet så kan du inte besiktiga med konverterat xenon.


205 Inlägg
21 mars 2009
#3
Finns en sökfunktion, tror det skall finnas ca 500 trådar om Xenon och Bilprovningen.

4300 - 5000k tycker jag är vitt. 6000k har jag och det har blåttstick.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 mars 2009
#4
Ändra din rubrik till någonting bättre så att man förstor vad du letar efter..
Här är många trådar om just xenon, man kan får det fram genom att söka.wink
http://www.garaget.org/forum/search.php … =438442982
här är vad som gäller vid besiktningen
lånad text, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogena lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.

Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.

Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i kronoberg Lars-Erik Nilsson.

Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.

Hans svar blev följande:

Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!

Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

I brist på annat :)
526 Inlägg
21 mars 2009
#5
alain skrev:
Ändra din rubrik till någonting bättre så att man förstor vad du letar efter..
Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!

Man kan som sagt chansa vilket jag kommer göra till våren (konventera halvljuset). Det finns högtryckspolning men det saknas automatisk nivåreglering men det finns manuell. Vid besiktning så kommer jag ta och byta ut xenon mot originallamporna. Det är ju inte direkt så att de kollar under huven direkt eller?

Det sura är att det kostar 7 000-15 000 per sida vilket är bra dyrt sad Appropå dimljuset så lär det gå att dra ur säkringen, alt. koppla ur dem eftersom det inte finns något krav på att dimljusen skall fungera (rätta mig om jag har fel).

De 500:- + 300:- i obesiktning är väl något man mer eller mindre får genomlida om man råkar åka på flygande besiktning.

Ska man vara fin får man lida pin....

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
21 mars 2009
#6
Jag vet inte så mycket om dim ljus, dom kolla det ibland på besiktningen eller om det har att göra med helgodskännd bil, kanske någon annat kan svara på det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

282 Inlägg
22 mars 2009
#7
kör med en temperatur av 4300 kelvin. Det har dom flesta bilar med xenon från fabrik


1337
1 343 Inlägg
22 mars 2009
#8
nuffe skrev:
alain skrev:
Ändra din rubrik till någonting bättre så att man förstor vad du letar efter..
Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!

Man kan som sagt chansa vilket jag kommer göra till våren (konventera halvljuset). Det finns högtryckspolning men det saknas automatisk nivåreglering men det finns manuell. Vid besiktning så kommer jag ta och byta ut xenon mot originallamporna. Det är ju inte direkt så att de kollar under huven direkt eller?

Det sura är att det kostar 7 000-15 000 per sida vilket är bra dyrt sad Appropå dimljuset så lär det gå att dra ur säkringen, alt. koppla ur dem eftersom det inte finns något krav på att dimljusen skall fungera (rätta mig om jag har fel).

De 500:- + 300:- i obesiktning är väl något man mer eller mindre får genomlida om man råkar åka på flygande besiktning.

Ska man vara fin får man lida pin....

De kollar alltid under huven...

I'm not a fighter, I'm a lover!


Sök