Avgassystem!!!!

Andy69
1 mars 2005 · 343 Inlägg

Hejsan. Kör med ett 2½ tums Ferrita system nu. Har tagit bort näst sista burken och kört med det ett tag nu. Men funderar på att även att ta bort sista burken. Någon som har erfarenhet av det som vet hur det låter? Blir de bra tror ni?  tacksam för svar...

Germax
1 mars 2005 · 12 086 Inlägg

Har ingen erfarenhet av just din bil.
Men det komemr låta väldigt mkt utanpå och troligen mkt innuti oxå.
Jag pröva att köra raka rör utan en ända burk på prov o hela bilen dåna som en jordbävning innuti, dock bilens konstruktion som va boven (blev resonans). Men det lär väl inträffa andra bilar oxå.

Andy69
5 mars 2005 · 343 Inlägg

Men jag kommer ju ändå att ha katalysatorn kvar, och den tar ju upp mycket ljud!

_zigge_
5 mars 2005 · 313 Inlägg

Jag bygger ju ett eget 2 och 2½ tums system på min kadett GT.. Jag har en simons oval burk istället för katten sen en Hartmann dämpare och slutrör.. smile) Tror ni det blir bra..

Dodge Charger "Only REAL Power" (1966)
Andy69
5 mars 2005 · 343 Inlägg

Lite skillnad på bil så de går nog inte att jämföra.

Papillon Power by cosworth
5 mars 2005 · 31 Inlägg

kommer troligen låta högt vilket är kul ett tag tills du får tinnitus dessutom kommer den troligen bröla ganska fult, inget sportigt sound. jag hade inte gjort det om jag var du.

dmR ----->
5 mars 2005 · 22 Inlägg

nae precis, kommer inte va fint ljud, kommer bara va massa bröl och skit.... sen tror jag inte att snuten gillar de tongue

dmR - ford puma -
Andy69
5 mars 2005 · 343 Inlägg

Okej, jag var lite inne på att köpa ett komplett 3" system utan katalysator ifrån JT, men tror ni det med kommer låta dumt? Tänkte att detta kunde vara ett lite billigare alternativ. Och låter de för hemskt så kan man ju bara sätta tillbaka burken igen....   Jaja, vi får se hur det blir. Tacksam för alla tips i alla fall!

Karlzzon The One Evolution
6 mars 2005 · 1 627 Inlägg

Andy69 skrev:
Hejsan. Kör med ett 2½ tums Ferrita system nu. Har tagit bort näst sista burken och kört med det ett tag nu. Men funderar på att även att ta bort sista burken. Någon som har erfarenhet av det som vet hur det låter? Blir de bra tror ni?  tacksam för svar...

skulle gissa på att han kommer låta ganska mycket  och ha ett lite lustigt ljud men jag vet inte bara att testa

Fäll ner pungen och landa
buttrus örebro
21 mars 2005 · 46 Inlägg

tja tror inte du ska ta bort den sista ljuddämparen..du tappar dels effekt å motorn kan börja bete sej konstigt.Motorn måste ha lite"motstånd"..sen tror jag inte att besiktningen gillar det heller// Peter

Volkswagen Polo "Miljöbilen" (1995)
Kia Ceed SW "Eco Dynamics" (2011)
Germax
21 mars 2005 · 12 086 Inlägg

En 4takts motor måste inte ha motstånd, och dte "tappar" inte effekt. Det som händer när man tar bort i stort sätt allt motstånd är att motorn får en annan karaktär, slö på låga varv och kvickare på höga varv. Därav kanske dte inte går lika jämt o bra som orginal.

haha.. besiktningen lär inte gilla om du överskrider max tillåtna ljudnivå.
Men är du under gränsen och katten sitter där o renar som den ska så är dte grönt.

Deltamannen
22 mars 2005 · 12 Inlägg

Jag kör 3" från downpipen, utan kat, med endast en fullflödesdämpare. Mullrar riktigt gött på tomgång, men det kan bli lite väl bullrigt när man gasar på! Men effektmässigt så är det helt klart värt besväret!

http://www.garaget.org/?car=5040&image=45085

Germax
22 mars 2005 · 12 086 Inlägg

Deltamannen skrev:
Jag kör 3" från downpipen, utan kat, med endast en fullflödesdämpare. Mullrar riktigt gött på tomgång, men det kan bli lite väl bullrigt när man gasar på! Men effektmässigt så är det helt klart värt besväret!

http://www.garaget.org/?car=5040&image=45085

haha.. fan va fett det ser ut!big_smile Det låter mkt mäktigt men visst låter dte mkt inuti bilen?

Senast redigerat av Fkoff (22 mars 2005)

caromania Forummoderator
17 oktober 2008 · 9 296 Inlägg

Du har ju turbo. Den kommer låta väldigt mycket, men inte lika plåtigt som en bil utan turbo. Man lever bara en gång. Bygg systemet och tala om hur det blev. Sedan när du tröttnat så sätter du på sista dämparen igen. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang