5654
Sök

Problem med bastrycket vid snabb bas

4 586 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
jag har nu haft min ljudanläggning i primeran lät hur fint som helst inga missljud alls

flyttade nu över ljudet i audin (audi a3 2.0 fsi)

Nu när jag mäter på slutsteget så kommer det som ett skrapande ljud när basen kommer fort i musiken. Stömmen går även ner men ej så mycket

Bilen laddar lite över 14v när jag mäter på batteriet och går aldrig under 13.5v när jag spelar på fullt

Det går att spela högre när bilen inte är på

Slutsteget är ett mutantsteg även basen det är ett paket som mutant har plockat ihop

Funderar på att köpa nytt slutsteg då det som sitter där är i minsta laget

kan detta var ett tecken på dåligt batteri eller varför får jag denna störning?

m.v.h /jocke

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/18190/24718-94746.jpg
Senast redigerat av jorre83 (22 mars 2009)

10 287 Inlägg
22 mars 2009
Kommer det skrapande ljud från basen vid stora konutslag så tyder det på att nåt är fel med endera lösa talspolevarv eller trasig upphängning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 586 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Kommer det skrapande ljud från basen vid stora konutslag så tyder det på att nåt är fel med endera lösa talspolevarv eller trasig upphängning.

/Göran

okey

glömde säga vid konstant bastryck så låter den fint. Det är när det varit tyst o basen kommer tillbaka som detta ljud kommer. Kan även vara så att den slår lite mer då.

basen slår inte mycket alls
Senast redigerat av jorre83 (22 mars 2009)

2 914 Inlägg
22 mars 2009
men vad säger du kan du spela högre med motorn avslagen? jag får åxå mindre ström med bilen igång och då sa dröttinetab eller vad han heter då sa han att det ligger i generatorn att den inte orkar ge nog med ström på tomgång, blinkar lyset då du har bilen på och inte när du har bilen avslagen,

du kan dra extremt försiktigt på upphängningen med ett finger och känna ger den efter lättare på något ställe så är den knäckt där på just det stället
Senast redigerat av kalle_kalle (22 mars 2009)

4 586 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
men vad säger du kan du spela högre med motorn avslagen? jag får åxå mindre ström med bilen igång och då sa dröttinetab eller vad han heter då sa han att det ligger i generatorn att den inte orkar ge nog med ström på tomgång, blinkar lyset då du har bilen på och inte när du har bilen avslagen,

du kan dra extremt försiktigt på upphängningen med ett finger och känna ger den efter lättare på något ställe så är den knäckt där på just det stället

belysningen till halvljuset kan ibland blinka till lite när acn går igång men det tror jag är helt normalt.

okey ska kolla upp upphängningen..

tack så länge för alla tips

2 914 Inlägg
22 mars 2009
måste säga mina data högtalare gör samma sak tongue sen när jag sätter igång en låt av bättre kvalitet så försvinner det tongue då låter det rent tongue

4 586 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Uppdatering:

har även kollat upphängningen såg inga fel på den

har nu varit ute och mätt motstånden i basen. den står 4,0 ohm
Men när jag senare kopplar in slutsteget så får jag 4,5 ohm (med slutsteget avslaget)

Sedan när det spelar och basen börja slå så har jag så nära 0 ohm i motstånd

Är detta normalt? ska även testa lådan i en annan bil idag
Senast redigerat av jorre83 (29 april 2009)

7 283 Inlägg
29 april 2009
Om du trycker in konan för hand, skrapar det något?

4 586 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
Brains skrev:

det går knappt att trycka in konan med bara händer helt stum när den inte spelar

testade idag basen i annan bil utan missljud. Basen slog dock inte lika mycket

har idag kontrollerat jordpunkterna och slipat dom rena

jag tror felet ligger i mitt slutsteg och inte i baslådan

2 914 Inlägg
29 april 2009
jorre83 skrev:
Brains skrev:

det går knappt att trycka in konan med bara händer helt stum när den inte spelar

testade idag basen i annan bil utan missljud. Basen slog dock inte lika mycket

har idag kontrollerat jordpunkterna och slipat dom rena

jag tror felet ligger i mitt slutsteg och inte i baslådan

signalen? det måste som vara den, pröva lasta in baspaketet i en annan bil och kolla om hur det låter då.

4 586 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
hade allla prylarna i min förra golf förut med samma resultat dock med annan enhet.

hur menar du med signalen?

jobbar påre
751 Inlägg
30 april 2009
han menar med lågnivåsignalen från stereon..... jag hade samma fel när jag satte en omvandlare i min bil. brännde även 2 steg PGA av dålig signal.. koppla in nå diskanter i steget istället för basen och så vrider du upp stereon så de låter bra i högtalarna och lyssna i diskanten om de är dåligt ljud.är de de så kan felet ligga där..
tror inte de är slutsteget som är sönder iaf... men där emot kan de vara på TOK för litet, alltså att de inte orkar driva så de ger dåligt ljud istället

4 586 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
han menar med lågnivåsignalen från stereon..... jag hade samma fel när jag satte en omvandlare i min bil. brännde även 2 steg PGA av dålig signal.. koppla in nå diskanter i steget istället för basen och så vrider du upp stereon så de låter bra i högtalarna och lyssna i diskanten om de är dåligt ljud.är de de så kan felet ligga där..
tror inte de är slutsteget som är sönder iaf... men där emot kan de vara på TOK för litet, alltså att de inte orkar driva så de ger dåligt ljud istället

jag har bara subutgång på min enhet så kan bara köra med baslåda

slutsteget ska ge 150w och är mono steg men det är knappt större än min hand
Senast redigerat av jorre83 (30 april 2009)

1 785 Inlägg
30 april 2009
jorre83 skrev:
jag har nu haft min ljudanläggning i primeran lät hur fint som helst inga missljud alls

flyttade nu över ljudet i audin (audi a3 2.0 fsi)

Nu när jag mäter på slutsteget så kommer det som ett skrapande ljud när basen kommer fort i musiken. Stömmen går även ner men ej så mycket

Bilen laddar lite över 14v när jag mäter på batteriet och går aldrig under 13.5v när jag spelar på fullt

Det går att spela högre när bilen inte är på

Slutsteget är ett mutantsteg även basen det är ett paket som mutant har plockat ihop

Funderar på att köpa nytt slutsteg då det som sitter där är i minsta laget

kan detta var ett tecken på dåligt batteri eller varför får jag denna störning?

m.v.h /jocke

http://www1.garaget.org/gallery/archive … -94746.jpg

Är det ett distat ljud eller ett skrap?

Skrap låter som att du har problem med basens fysik troligen talspolen t ex ett spolvarv som lossat en aning eller deformation.

Har du ett svagt distat ljud och märke svaghetstecken i ljudet mot innan så skulle jag tro att du har antingen defekter i nätdelens kondensatorer eller i någon utgående transistor i steget.

Om du har möjlighet att prova basen på ett annat steg får du svar direkt.

4ohm över talspolen har du även om ett spolvarv lossnar eller talspolen är deformerad.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 914 Inlägg
30 april 2009
Pro_fxr skrev:
men där emot kan de vara på TOK för litet, alltså att de inte orkar driva så de ger dåligt ljud istället

kan ju som inte vara på tok för litet när han köpt det från mutant (menar att han köpt det som ett paket) kan åxå vara det att om TS kört på gainen på max kan det tagit skada av att det fått så otrevligt starka signaler.

jobbar påre
751 Inlägg
30 april 2009
kalle_kalle skrev:
Pro_fxr skrev:
men där emot kan de vara på TOK för litet, alltså att de inte orkar driva så de ger dåligt ljud istället

kan ju som inte vara på tok för litet när han köpt det från mutant (menar att han köpt det som ett paket) kan åxå vara det att om TS kört på gainen på max kan det tagit skada av att det fått så otrevligt starka signaler.

ahh missade att de var ett paket..iofs om ni läser tråden ja gjorde så säger det inte mkt att de är ett paket då BRL hade satt ihop mitt paket som ja körde med och steget brann 3ggr..

men testa basen med ett annat steg "i samma bil" och låter de bra då så äre ju steget.låter de dåligt så testar du en annan bas.låter de dåligt då så kan man ju konstatera att de är krasslig signal från stereon = dåligt ljud = skadligt för både steg och basar...

2 914 Inlägg
30 april 2009
Pro_fxr skrev:
kalle_kalle skrev:
Pro_fxr skrev:

ahh missade att de var ett paket..iofs om ni läser tråden ja gjorde så säger det inte mkt att de är ett paket då BRL hade satt ihop mitt paket som ja körde med och steget brann 3ggr..

men testa basen med ett annat steg "i samma bil" och låter de bra då så äre ju steget.låter de dåligt så testar du en annan bas.låter de dåligt då så kan man ju konstatera att de är krasslig signal från stereon = dåligt ljud = skadligt för både steg och basar...

jepp låter som ett bra resonemang smile

4 586 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
tack för bra svar ska nog iväg och byta ut mitt slutsteg till att börja med

4 586 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
jag har nu hittat felet det var för dårlig signal ifrån remoten på cd spelare. vad kan man göra åt det ?

steget får knappt startström och håller på att stänga av sig därav konstiga ljudet
Senast redigerat av jorre83 (8 maj 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Har du nånting mer kopplat på remoten som drar ström? Ett relä bör ju funka att koppla på remoten för att ge steget nog med ström.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök