Få bort runda låsbultar?

zixzero
29 mars 2009 · 14 Inlägg

hyllsa å superlim

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 mars 2009 · 13 734 Inlägg

som sagt om det finns plats ta en hyllsa och slå på
eller så kollar du om du hittar någon mutter som "nästan" passar i hålet sen gör du ordning på annat håll en egen hyllsa sen dunkar du in muttern in i hylsan

polaren fick punka med sin bil påvägen hem från mig
och han försökte byta däcken men det gick inte
muttern hade grävt sig in i fälgen trotts att det var muttrarna som följde med fälgarna han använt
det slutade med att från 19mm hylsa så slog jag och slog och sen slog jag lite alla gick runt från 18-16 
då blev jag ruskigt förbannad och tvingade på en 15hylsa och då fick jag loss den tillslut
man måste vara envis som F-n så kommer man alltid på

att svetsa som jag såg en gjort på just den typen av bultar är bara onödigt en 12kantshylsa och några smällar och dom är borta
så tog jag alltid av och monterade mina låsmuttrar på min 245 fungerade finfint smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
30 mars 2009 · 1 140 Inlägg

Jolle87 skrev:
okey, hittade något på biltema. Kan detta vara något som man kan använda för att få loss låsbultarna?

http://www.biltema.se/products/product. … mId=144304

är just såna dom använder på däckverkstäder, fast riktig kavlite, iaf däckia där jag går lärling, men riktig sats i bra kvalitet kostar ca 3-4000:- och dom håller inte så väldigt länge ändå.. därav är det dyrt smile

mvh

Senast redigerat av tal0n (30 mars 2009)

Jolle87
30 mars 2009 · 1 585 Inlägg

Har idag varit på bmw och köpt 2st nya "nycklar" till låsbultarna. Gjorde den första rund direkt. Alltså är låsbultarna runda också.. Så ända alternativet är att försöka slå på en hylsa vilket jag försökt = 3st hylsor som är sönder. Och sen sista alternativet är att svetsa fast en bult. Vilket jag inte kan göra eftersom jag inte har tillgång till svets. Problemet är att bultarna sitter som fan, fick knappt loss de vanliga bultarna iheller. Tog mig flera timmar att få loss 4st bultar. Så låsbultarna sitter antagligen som f** också. Ska ge mig på och försöka slå på en hylsa imorgon igen. Går det inte skiter jag i det och lämnar in bilen. Eller så slår jag i sönder hela bilen. Så jävla trött på den just nu:P

_DamnIt R1 driver!
30 mars 2009 · 5 128 Inlägg

Jolle87 skrev:
Har idag varit på bmw och köpt 2st nya "nycklar" till låsbultarna. Gjorde den första rund direkt. Alltså är låsbultarna runda också.. Så ända alternativet är att försöka slå på en hylsa vilket jag försökt = 3st hylsor som är sönder. Och sen sista alternativet är att svetsa fast en bult. Vilket jag inte kan göra eftersom jag inte har tillgång till svets. Problemet är att bultarna sitter som fan, fick knappt loss de vanliga bultarna iheller. Tog mig flera timmar att få loss 4st bultar. Så låsbultarna sitter antagligen som f** också. Ska ge mig på och försöka slå på en hylsa imorgon igen. Går det inte skiter jag i det och lämnar in bilen. Eller så slår jag i sönder hela bilen. Så jävla trött på den just nu:P

Stick bort till skroten i Hurva (såg att du bodde i Hörby så), dom är billiga med att bara svetsa fast en bult och hjälpa dig att dra av skiten. Rekommenderar dig dom smile

lelleal
30 mars 2009 · 1 150 Inlägg

loftom skrev:
varför inte borra lös skallen på låsbulten,, inte provat själv men borde ju gå..,

borra fyfaaan va omständigt svetsen är de enda rätta!

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
YeahBitch
30 mars 2009 · 730 Inlägg

Borra lite i muttern o sen slå in en insex.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Faruk
20 december 2019 · 2 Inlägg

Jolle87 skrev:
Hej jag har problem med att jag inte får loss 2st fälgar på min bil, får bort alla bultarna utom låsbultarna. Den bulten man ska stoppa in i låsbulten har blivit 100% rund. Går det på något sätt att få loss låsbultarna utan att använda svets? Skickar med en bil på bultarna som används för att få loss låsbultarna de är helt runda. Väldigt tacksam för hjälp!


http://www1.garaget.org/gallery/archive/40033/600748_zroyeb.jpg

Faruk
20 december 2019 · 2 Inlägg

Jag vill få bort runda låsbultar

torsen
20 december 2019 · 7 233 Inlägg

Faruk skrev:
Jag vill få bort runda låsbultar

Brukar alltid skifta hjul själv.
Men en senhöst/förvinter hade jag ryggproblem så jag besökte en "gummigubbe" med HSB:s bil.
Bilen framför hade låsmuttrar, vars nyckel bilägaren inte hittades.
Gummigubben slog då på en 12-kanthyls på varje låsmutter och ersatte med ny/annan mutter.
Hade tre hinkar bredvid billyften.
Den ena med 12-kanthylsor, den andra med 6-kanthylsor, den tredje med kombinerade 12- & 6-kanthylsor.
Vet inte om gummigubben under lågsäsong särade på innehållet i den tredje hinken i lugn och ro i ett skruvstäd  inför nästa säsong och återanvände 12-kanthylsorna.
Kunden fick betala för 4 hylsor och 4 muttrar.
Eller välja att avstå från hjulbyte.

B t w så finns det inget som heter låsbultar - endera muttrar eller skruvar!

Utmarks-Loke
20 december 2019 · 5 833 Inlägg

Detta hände mig på en MB W134 där skruven sitter långt ner i djupa hål i fälgen. Slutade med att jag fick kapa till bitar av rör som gick utanpå skruvskallen och svetsa fast med pinnsvets som räckte hela vägen ner genom rören. Sedan kunde jag använda rörtång på rören som stack ut ur fälgen. Det tog en hel lördag och sedan dess avskyr jag verkligen låsskruv till fälgar.

torsen
20 december 2019 · 7 233 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Detta hände mig på en MB W134 där skruven sitter långt ner i djupa hål i fälgen. Slutade med att jag fick kapa till bitar av rör som gick utanpå skruvskallen och svetsa fast med pinnsvets som räckte hela vägen ner genom rören. Sedan kunde jag använda rörtång på rören som stack ut ur fälgen. Det tog en hel lördag och sedan dess avskyr jag verkligen låsskruv till fälgar.

Samma här.
Fick punka i spenaten och fick leta flera timmar = praktiskt taget tömma bilen, innan jag hittade låsnyckeln.
Aldrig mera låsmuttrar!

Brådhis * Voff voff *
20 december 2019 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:
B t w så finns det inget som heter låsbultar - endera muttrar eller skruvar!

Du brukar påstå det, men ändå säger både Svensk Ordbok och Svenska Akademiens Ordbok att det gör det. Lägger in länken här till inlägget där vi avhandlade det så du kan kika igen. smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 december 2019 · 10 276 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
B t w så finns det inget som heter låsbultar - endera muttrar eller skruvar!

Du brukar påstå det, men ändå säger både Svensk Ordbok och Svenska Akademiens Ordbok att det gör det. Lägger in länken här till inlägget där vi avhandlade det så du kan kika igen. smile

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 3#p4473763

//Brådhis

För lekmän finns det bult med gängor, för de andra skruvförbandskunniga har en bult inga gängor.
Det är därför det heter skruvförband.

Precis! Man kan alltså, utifrån sammanhang, säga att både skruv och bult kan vara korrekt. smile Inom däck- och fälgbranschen (fordon) pratar man t.ex. om bultcirkel eller hjulbultar. Korrekt inom detta skrå. Precis som ni "skruvförbandskunniga" vill att det benämns skruv. Man får alltså se till sammanhanget eftersom olika yrkeskategorier väljer sin terminologi.

Båda alternativen kan alltså vara korrekta.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
20 december 2019 · 10 276 Inlägg

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:

För lekmän finns det bult med gängor, för de andra skruvförbandskunniga har en bult inga gängor.
Det är därför det heter skruvförband.

Precis! Man kan alltså, utifrån sammanhang, säga att både skruv och bult kan vara korrekt. smile Inom däck- och fälgbranschen (fordon) pratar man t.ex. om bultcirkel eller hjulbultar. Korrekt inom detta skrå. Precis som ni "skruvförbandskunniga" vill att det benämns skruv. Man får alltså se till sammanhanget eftersom olika yrkeskategorier väljer sin terminologi.

Båda alternativen kan alltså vara korrekta.

//Brådhis

Nej, den ena benämningen är felaktig även om den används flitigt.
Precis som:
"Diffad axel".
"Bakre vindruta".
"Chassi" när man menar karossen.
"Bromsolja".
"Bensindriven" när man beskriver en metanoldriven RC-motor.
osv osv osv.

Däckbranschen, där de flesta inte förstår innebörden av gula och röda prickar på skuldran eller ordet momentdra var väl ett slående exempel. wink

Jag vidhåller ju att något som de facto står i ordboken inte är att betrakta som felaktigt, även om ni inom ert skrå anser det. smile

Angående däckbranschen så, touché på den... wink (Även om det förekommer att dom vet vad prickarna innebär)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
20 december 2019 · 5 833 Inlägg

Nu hände det igen. Jag skulle plocka av ena bakhjulet för att byta givare till ljushöjdsregleringen och noterade att hjulbulten satt hårt som fan. Knappt så jag fick lös de fyra första så jag var ju orolig när jag plockade fram "nyckeln" till den sista som är en låsskruv. Och mycket riktigt, skiten brast och nu står jag här big_smile Första tanken var att skruven sitter inte i djupa hål i dessa fälgar, sedan kommer jag på att jag har andra fälgar fram och där är nog hålen 5cm djupa. Hurra. Är väl bara att plocka fram svetsen men nu har jag ingen lust längre. Måste köpa fyra riktiga hjulskruv först också, något jag borde gjort redan när jag köpte bilen för flera år sedan.

husseman
20 december 2019 · 1 588 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Nu hände det igen. Jag skulle plocka av ena bakhjulet för att byta givare till ljushöjdsregleringen och noterade att hjulbulten satt hårt som fan. Knappt så jag fick lös de fyra första så jag var ju orolig när jag plockade fram "nyckeln" till den sista som är en låsskruv. Och mycket riktigt, skiten brast och nu står jag här big_smile Första tanken var att skruven sitter inte i djupa hål i dessa fälgar, sedan kommer jag på att jag har andra fälgar fram och där är nog hålen 5cm djupa. Hurra. Är väl bara att plocka fram svetsen men nu har jag ingen lust längre. Måste köpa fyra riktiga hjulskruv först också, något jag borde gjort redan när jag köpte bilen för flera år sedan.

Hehe.. dessa jävla "hjullås"- brukar få in ett gäng varje gång det är däckbytartider o både kund o däckmojjen kört i väggen med sina mupphylsor o annat.  Ett riktigt slag med stora släggan, slipa av och fram med svetsen...funkar i 99,9%. Nån gång åker man på att ta fram plasmaskäraren och förinta fanskapet. Att folk orkar bråka med dessa hjullås...huuu.

mvh.husse/ o Skål

Utmarks-Loke
20 december 2019 · 5 833 Inlägg

Här kommer ett tidigt nyårslöfte från mig: Jag skall ALDRIG någonsin i mitt liv ha låsskruv på en bil igen, sitter det på när jag köper den skall de bytas och kastas i Gullmarn inom ett dygn.

husseman
20 december 2019 · 1 588 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Här kommer ett tidigt nyårslöfte från mig: Jag skall ALDRIG någonsin i mitt liv ha låsskruv på en bil igen, sitter det på när jag köper den skall de bytas och kastas i Gullmarn inom ett dygn.

Haha- det löftet har ja gjort för länge sedan..hoppas fler gör det. SKÅL

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang