5216
Sök

Hjälp med inställning av steg (High/low-filtrerna)

660 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
Hejsan!

Det är så att jag köpt mig ett Mutant NW280SP som jag ska driva framsystemet med, Framsystemet kommer troligen bestå av ett par Mutant Euphony 6,5" kit, Har bara ett litet problem med det här med inställningen av steget som ska driva kitten.. Eller ja inte ett problem men en fråga!

Baslådan kommer kanske spela upp till 70 Hz då vill jag att framsystemet ska ta över från 70 hz och uppåt, hur fixar jag detta på steget? Lowpass går juh inte att använda då den bara går till 250 Hz och Highpass går från 120 Hz och uppåt..

Måste jag då antingen ha baslådan spelandes upp till 120 Hz eller ska jag köpa ett annat steg som har highpass filter som går ner till 70 Hz? Eller om jag kör på full kan jag då ändra lowpass till 70 Hz?

Som det kanske märks har jag 0 vad gäller erfarenhet att ställa in steg för lite mera finlir!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

21 761 Inlägg
22 mars 2009
Har du något aktivt filter i din HU?

I så fall kan du dela från den och ställa stegets filter i läge "off" eller "all pass" eller vad det nu kan tänkas heta. smile

660 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du något aktivt filter i din HU?

Ja, när du sa det så kolla jag upp det och det hade jag, dock så klippte den av basen vid 80 Hz och front/rear var klippt vid 100 Hz ->, Då är det alltså några frekvenser som inte blir spelade 80 - 100 Hz.

Det var tyvärr också bara fasta frekvenser som den kunde klippa då jag har en lite billigare spelare. Jag har en Eclipse CD5425E

Detta kanske inte gör så mycket då jag inte bygger en riktig HiFi-rigg?

//Soderqvist

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 mars 2009
Jo de frekvenserna mellan 80-100 Hz spelas....dock lägre än de övriga för det klipps inte rakt ner utan ngt flackt. Så det blir en dipp mellan dessa valda frekvenser.

Men du kan testa att köra framsystemet utan delning en gång....du märker rätt fort om det inte funkar.
Själv delar jag för tillfället vid 63Hz 6db/okt....kan spela UTAN HP på midbasarna men då fasar det in fel mot subben har jag märkt...kör mkt därför med delningen plus att midden blir mer definierad..

Annars kan du köpa ett par kondensatorer som du kopplar i serie på pluspolen på framsystemets högtalare (560uF blir runt 70Hz 490uF blir runt 80H 6db/okt, 390uF blir runt 100Hz)
Elektrolytkondensatorer funkar bra. Är inte optimalt men de kostar inte så mkt smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

660 Inlägg
23 mars 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Jo de frekvenserna mellan 80-100 Hz spelas....dock lägre än de övriga för det klipps inte rakt ner utan ngt flackt. Så det blir en dipp mellan dessa valda frekvenser.

Men du kan testa att köra framsystemet utan delning en gång....du märker rätt fort om det inte funkar.
Själv delar jag för tillfället vid 63Hz 6db/okt....kan spela UTAN HP på midbasarna men då fasar det in fel mot subben har jag märkt...kör mkt därför med delningen plus att midden blir mer definierad..

Annars kan du köpa ett par kondensatorer som du kopplar i serie på pluspolen på framsystemets högtalare (560uF blir runt 70Hz 490uF blir runt 80H 6db/okt, 390uF blir runt 100Hz)
Elektrolytkondensatorer funkar bra. Är inte optimalt men de kostar inte så mkt smile

Haha oj oj nu börjar det bli avancerat här! wink Tur att jag vill lära mig så mycket som möjligt om just detta..

Det är sant som du säger att han inte klipper rakt av utan dom överlappar varandra, det finns en illustration i manualen. det jag inte förstår riktigt där det där db/okt... Vad är det som menas med det? Du snackar om 6 dB/okt... När jag läste det så kom jag på att det står i manualen 18 dB/okt jag har ingen aning om vad detta är tongue

Det där med kondensatorer var också lite intressant, hur funkar det?

//Soderqvist

7 241 Inlägg
23 mars 2009
Soderqvist skrev:
Lonefox skrev:

Haha oj oj nu börjar det bli avancerat här! wink Tur att jag vill lära mig så mycket som möjligt om just detta..

Det är sant som du säger att han inte klipper rakt av utan dom överlappar varandra, det finns en illustration i manualen. det jag inte förstår riktigt där det där db/okt... Vad är det som menas med det? Du snackar om 6 dB/okt... När jag läste det så kom jag på att det står i manualen 18 dB/okt jag har ingen aning om vad detta är tongue

Det där med kondensatorer var också lite intressant, hur funkar det?

//Soderqvist

Exakt oktavindelningen kan jag inte (fast jag borde kunna det som fd musiker och bilsterfreak som jag är) men det är helt enkelt hur många decibel per oktav som frekvensarna dämpas.
Ju högre värde ju mer dämpning per oktav.
Jag anser att högre är bättre men det ger uppfov till andra roliga prolem med signalens fas. Den förskjuts vilket påverkar ljudet negativt. SÅ man får dessvärre ta det ena med det andra.

Eh....ja rent elektriskt kan jag inte förklara hur det fungerar med passiva delningsfilter...jag vet bara att det funkar (har inte pluggat in just det så mkt big_smile )

10 287 Inlägg
23 mars 2009
Nej. Desto högre värde på kondensatorn - desto lägre ner i frekvens delar man. Men det är fortafarande bara 6dB/oktav om man bara har kondenstaor. Med både kondensator och spole får man 12dB/oktav.

/Göran

Lonefox skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

7 241 Inlägg
23 mars 2009
Sharky skrev:
Nej. Desto högre värde på kondensatorn - desto lägre ner i frekvens delar man. Men det är fortafarande bara 6dB/oktav om man bara har kondenstaor. Med både kondensator och spole får man 12dB/oktav.

/Göran

Lonefox skrev:

Missade en punkt där.....jag pratade i övre delen av inlägget om db/okt wink
Inte värden på kondensatorer.
Därav..ju högre värde ju kraftigare dämpning per oktav.

10 287 Inlägg
23 mars 2009
Inlägg #4 ja.

Men du får inte säga så där "ju högre värde ju kraftigare dämpning per oktav" därför att det är 6dB/oktav oavsett kondensatorstorlek.

Jag tror jag förstår vad du far efter, du menar att desto större kondensator desto större dämpning vid en viss frekvens. Men det är tvärtom:

Xc = 1/wC , där W = omega = 2*PI*f

Dvs att en kondensators Impedans (dämpning) är omvänt proportionell mot dess storlek vid en viss frekvens. Dvs desto större kondensator - desto lägre impedans vid en viss frekvens.

Mycket OT nu...roll , men här finns en fin rättfram sida om passiva filter:

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/filters.htm

/Göran

Lonefox skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

7 241 Inlägg
23 mars 2009
Sharky skrev:
Inlägg #4 ja.

Men du får inte säga så där "ju högre värde ju kraftigare dämpning per oktav" därför att det är 6dB/oktav oavsett kondensatorstorlek.

Jag tror jag förstår vad du far efter, du menar att desto större kondensator desto större dämpning vid en viss frekvens. Men det är tvärtom:

Xc = 1/wC , där W = omega = 2*PI*f

Dvs att en kondensators Impedans (dämpning) är omvänt proportionell mot dess storlek vid en viss frekvens. Dvs desto större kondensator - desto lägre impedans vid en viss frekvens.

Mycket OT nu...roll , men här finns en fin rättfram sida om passiva filter:

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/filters.htm

/Göran

Lonefox skrev:

*suck* Snälla Göran....i inlägg #4 så påvisar jag ngr exempel på värden och vilken delning det blir.
Där syns tydligt EXAKT vad du säger...större värde på kondensatorn = lägre frekvens.
Så där är vi helt överens....

Vad jag däremot missade att nämna i inlägg #6 var att övre delen gällde db/okt i delning, där ett högre db-värde per oktav ger kraftigare dämpning. Så du har missuppfattat det hela.

I nedre delen däremot nämner jag passiva filter, men jag har INTE gått in på de olika ordningarna alls förutom det jag nämnde för honom om att han KAN sätta en kondensator i serie till mellanregistren och får på så vis 6db/ok i delning. Efter det frågade han om just dessa bitar då hans Eclipse delar med 18 db/okt. Han ville veta lite mer om just dessa bitar. Detta försökte jag förklara.

Så jo jag har rätt i detta fall..ett högre värde (eller ordning om man så vill) ger mer dämpning per oktav.
1:a ordningens = 6 db/okt
2:a ordningens = 12 db/okt
3:a ordningens = 18 db/okt osv osv osv.

Rätta mig om jag har fel roll

Ber om ursäkt för off-topic jag med... smile

Sök