Angående: intresse för drag racing på flygplats raka (lagligt!!) GODA NYHETER!!!!!!

mwiborn
23 mars 2009 · 19 Inlägg

FluGan skrev:

haagi skrev:

PerraN1 skrev:

Klart man är med om det kostar nån hundring för försäkring eller körning.
Men när det gäller klasser, kan ju tipset vara att köra samma regler som bilsport, eller iaf skilja på fwd/rwd och 4wd. Inte så kul att hamna bredvid en Impreza från stillastående kanske?...wink

haha . . . du har helt rätt. . . får fundera. . . på det du

Även vikten på bilarna spelar ganska stor roll...

Vi med kombi borde väl ha vår egna "heavy-duty" klass... tonguelollol

xXx
23 mars 2009 · 13 Inlägg

Jag är på, tror att det inte skulle vara några problem att få med en ca 90-100 bilar
150Kr tror jag inte många bryr sig om. Hoppas det blir av big_smile

Koco Koco
23 mars 2009 · 26 Inlägg

Men asså hur kan detta vara lagligt? Vet du vilka hur mycke föreskrifter det finns om man ska anordna en typ "dag på strippen" ? Måste va brandbilar ambulanser o massa annat.. Men visst jag är lätt på nåt sånt här!

Narco
23 mars 2009 · 55 Inlägg

är lätt på. hade varit sjukt skoj.

AMC Pacer X (1975)
Dodge Charger "Sunshine" (1969)
haagi
24 mars 2009 · 905 Inlägg

Koco skrev:
Men asså hur kan detta vara lagligt? Vet du vilka hur mycke föreskrifter det finns om man ska anordna en typ "dag på strippen" ? Måste va brandbilar ambulanser o massa annat.. Men visst jag är lätt på nåt sånt här!

jag har pratat med försäkringsbolaget och läst lagarna från polisen. . så allt är grönt. . . det enda som fattas är en bana som vi kan köra på. . .  har tidigare jobbat på frivilliga brandkåren så den bitten är inga problem. . . plus att jag känner lite läkare. . . så de bitarna behöver ni inte oroa er för. . . det enda problemet är att jag måste ligga ute med pengarna för försäkringen tills jag får in dem. . är vi nu cirka 200bilar så betyder det att jag måste lägga ut 30.000kr. . jag som privat person har ingen möjlighet till detta. . . Men jobbar på sponsorer också. . .

DeFlo
24 mars 2009 · 514 Inlägg

Låter fett är lätt på big_smile

BMW = Bil Med Wasakredit
MrJAM
24 mars 2009 · 1 464 Inlägg

@haagi:
Jag vet att du skriver att allt är grönt, men jag måste ta upp en sak. wink

Jag har för mig att det även hänger på den enskilde förarens försäkring också, att bolaget måste godkänna att bilen brukas på ett 'onormalt sätt' så att säga.

Jag ringde till mitt bolag själv förra året och hörde mig för då saabklubben har liknande träffar. Jag fick förklara vad körning för oss innebar. Jag fick ett OK på detta men damen i telefon fick ringa upp mig efter en diskussion med sin chef. Så jag vet inte om det där är lite special-special...

Lite klyddigt skrivet kanske, men bara så att allt är klart och inget skiter sig för individen helt vid ev. olycka (gud förbjude).

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Stefan Varberg Supraman
24 mars 2009 · 2 300 Inlägg

MrJAM skrev:
@haagi:
Jag vet att du skriver att allt är grönt, men jag måste ta upp en sak. wink

Jag har för mig att det även hänger på den enskilde förarens försäkring också, att bolaget måste godkänna att bilen brukas på ett 'onormalt sätt' så att säga.

Jag ringde till mitt bolag själv förra året och hörde mig för då saabklubben har liknande träffar. Jag fick förklara vad körning för oss innebar. Jag fick ett OK på detta men damen i telefon fick ringa upp mig efter en diskussion med sin chef. Så jag vet inte om det där är lite special-special...

Lite klyddigt skrivet kanske, men bara så att allt är klart och inget skiter sig för individen helt vid ev. olycka (gud förbjude).

Jo finns bolag som godkänner att man kör på bana.
Men e det inte så att försäkringen som det pratas om tar över på banan?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
haagi
24 mars 2009 · 905 Inlägg

MrJAM skrev:
@haagi:
Jag vet att du skriver att allt är grönt, men jag måste ta upp en sak. wink

Jag har för mig att det även hänger på den enskilde förarens försäkring också, att bolaget måste godkänna att bilen brukas på ett 'onormalt sätt' så att säga.

Jag ringde till mitt bolag själv förra året och hörde mig för då saabklubben har liknande träffar. Jag fick förklara vad körning för oss innebar. Jag fick ett OK på detta men damen i telefon fick ringa upp mig efter en diskussion med sin chef. Så jag vet inte om det där är lite special-special...

Lite klyddigt skrivet kanske, men bara så att allt är klart och inget skiter sig för individen helt vid ev. olycka (gud förbjude).

hmmm kanske borde ta en extra diskussion med motorsports alliansen om det du sa. . .

haagi
24 mars 2009 · 905 Inlägg

Stefan Varberg skrev:

MrJAM skrev:
@haagi:
Jag vet att du skriver att allt är grönt, men jag måste ta upp en sak. wink

Jag har för mig att det även hänger på den enskilde förarens försäkring också, att bolaget måste godkänna att bilen brukas på ett 'onormalt sätt' så att säga.

Jag ringde till mitt bolag själv förra året och hörde mig för då saabklubben har liknande träffar. Jag fick förklara vad körning för oss innebar. Jag fick ett OK på detta men damen i telefon fick ringa upp mig efter en diskussion med sin chef. Så jag vet inte om det där är lite special-special...

Lite klyddigt skrivet kanske, men bara så att allt är klart och inget skiter sig för individen helt vid ev. olycka (gud förbjude).

Jo finns bolag som godkänner att man kör på bana.
Men e det inte så att försäkringen som det pratas om tar över på banan?

så som jag förstod det så skulle det vara så. . vad fyller det annars för syfte att köpa försäkringen. . .

PerraN1 Åklagare
24 mars 2009 · 47 Inlägg

Försäkringen gäller vid skada på person och annan egendom, inte ens egen bil. Så är det på Mecabanan, Emmaboda och alla andra event.
Men det spelar ju mindre roll, bara att bogsera bilen av banan och ringa bolaget om nåt skulle hända. wink

Snart i en backspegel nära dig....;)
Seat Alhambra 20VT Sport "Silverkulan" (2002)
Thiger_84
24 mars 2009 · 509 Inlägg

Kommer det bli tidtagning så man får tidkort?

haagi
24 mars 2009 · 905 Inlägg

Thiger_84 skrev:
Kommer det bli tidtagning så man får tidkort?

nope. . det kommer att vara först över mål linjen. . .

lillinde
24 mars 2009 · 252 Inlägg

1:haagi: volvo x40 evo
2:fetazde volvo v70
3:kiki pegeot 406 3,0v6
4:nitro ford cougar v6
6:eksten mitsubishi evolution IX, om den är fixad tills dess
7: Bullet--- Honda Prelude 2,3i
8: ECO_astra - Audi S2
9: Colt_3000 - Mitsubishi Colt glxi
10: rc_mysan- peugeot 206rc
11: Static35 - Mazda mx3
12: Jocke_st - Ford focus ST
13. Biggi - Ford Mondeo ST220
14. mwiborn - Volvo V70 T5
15. lillinde - Audi S4

Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 34&p=1
"Flest prylar när han dör vinner!"
haagi
24 mars 2009 · 905 Inlägg

lillinde skrev:
1:haagi: volvo x40 evo
2:fetazde volvo v70
3:kiki pegeot 406 3,0v6
4:nitro ford cougar v6
6:eksten mitsubishi evolution IX, om den är fixad tills dess
7: Bullet--- Honda Prelude 2,3i
8: ECO_astra - Audi S2
9: Colt_3000 - Mitsubishi Colt glxi
10: rc_mysan- peugeot 206rc
11: Static35 - Mazda mx3
12: Jocke_st - Ford focus ST
13. Biggi - Ford Mondeo ST220
14. mwiborn - Volvo V70 T5
15. lillinde - Audi S4

Många bilar med mycket pulver i smile det tycker vi om

haagi
24 mars 2009 · 905 Inlägg

GODA NYHETER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trelleborgs kommun har Börjat prata om det. . . Plus att Trelleborgs tidningen vill göra intervju med mig om detta. . . . smile

Senast redigerat av haagi (24 mars 2009)

haagi
24 mars 2009 · 905 Inlägg

Fick mejl från motorsports alliansen. . här är lite frågor och svar än så länge. . .

1:behöver man inte brandkåren på plats?

Nej, inte brandkår däremot så behöver du en räddningsgrupp själv men det kan vara några lämpliga killar med en pickis med brandsläckare i tillräcklig mängd och lite spett och handverktyg, dvs inga konstiga eller speciellt dyra saker…. T.ex jag köper in mina 9Kg brandsläckare själv för 200:- st och lämpligt är att ha 8-10st redo….


2:Behöver man inte ambulans personal på plats?

Det beror på vilken hastighet du kör med… dvs långsamma bilar kräver inte samma säkerhet…. Men sjukvårdare behöver du….

3:täcker försäkringen för bilskador eller bara person skador?

Bara personskador….

JOCKE_ST
24 mars 2009 · 212 Inlägg

haagi skrev:
GODA NYHETER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trelleborgs kommun har Börjat prata om det. . . Plus att Trelleborgs tidningen vill göra intervju med mig om detta. . . . smile

då blir du rikskändis nu dåwink

hoppas d går att ordna allting tongue e ju sjukt sugen nu wink

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?
MrJAM
24 mars 2009 · 1 464 Inlägg

Ah... Som jag antog då?
Känns av vikt då att alla vet med sig att om något händer sin bil, så är det sin försäkring som går in. Och om de får reda på att det skett på 'bana' (speciellt med tanke på ev. offentligt framträdande) så har de troligtvis all rätt i världen att säga 'Sorry, läs det finstilta nästa gång.'.

Sannolikheten är väl relativt låg om man köra rakt fram och inte runt knutan/mantorp/nurburgring men... Murphys lag.

Nu är det iallafall sagt!

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Sandraah CNC-Operatör
24 mars 2009 · 90 Inlägg

haagi skrev:
GODA NYHETER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Trelleborgs kommun har Börjat prata om det. . . Plus att Trelleborgs tidningen vill göra intervju med mig om detta. . . . smile

Haha du får väl ta å dra på med ett super smajl till bilden big_smile

//Sandraah
Saab 9-3 1.8T "Fatsoe" (2004)
Ford Focus "Black N White" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang