5593
Sök

Hyreshöjning vid byte av kök, är det rätt?

149 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
Köket hemma är nästintill fallfärdigt, hyresvärden har gått med på att rive hela skiten och sätta in nytt, allt utom spisen, kyl och frys. Vi ville ha en diskmaskin och det ska han sätta in men det får vi betala 90:-/mån för det verkar ju rimligt men han säger att det även kommer att bli en "liten" höjning för köksluckorna.
Får han göra denna höjning och är det någon som vet vad den ska ligga på?
Är inte med i hyresgästföreningen för annars hade man ju kunnat fråga dom.

Mvh Micke

DFFL
9 020 Inlägg
25 mars 2009
Du kan nog fråga hyresgärstföreningen ändå.

Men jag tycker inte att det låter helt orimligt, men så har jag inte bott i lägenhet sen jag var två.
Så vad vet jag? tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 mars 2009
Klart han får höja för att han höjer standarden. Det de annars ska "bjuda på" är vitvaror som går sönder och ersätta mot likartade åtminstone.
Så det är klart att han ska ha in mer pengar då du bor finare än tidigare och nån måste ju betala investeringen

Knegare
719 Inlägg
25 mars 2009
Nej du ska inte behöva betala för att han renoverar SITT(!!!) kök!

Det är ju det som är fördelen med att inte bo i "egen" lägenhet. Man slipper betala tex om kylen går sönder, om köket är fallfärdigt.

Ring till hyresgästföreningen och anslut dig ifall du redan är medlem.

Dock så KAN han höja höran för att renovera. Men helt ärligt så är det bara skit.
Ifall han höjer hyran så ska han även sänka när något börjar bli slitet.
/M

William 2009-02-20

Fisketokig
2 997 Inlägg
25 mars 2009
Räkna en livslängd 30år på köket i övrigt och slå ut kostnaden per år och månad.

Lägger de ner 30.000:- och beräknas hålla i 30 år så ränka att han vill ha igen den tusenlappen om året på ett eller annat sätt.

Föreslå att du renoverar och han står för kostnaden och kompromissa om månadskostnaden.

Är det en investering där halva kostnaden är montering och jobb du kan göra själv så satsa på det.
Ska det rivas och monteras upp nya stommar så är det dumt att ha fackfolk för 400:- timmen att gå lös med kofot och skruvdragare som vem som helt kan göra. Kakling klarar vem som helst med lite känsla.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
25 mars 2009
Tycker det är för jävligt, men det är lite så det funkar. Här tar dom 120 kr/mån extra för diskmaskin. Samma sak gäller om man väljer till Micro eller tvättmaskin. Kan bli dyrt. Bättre att köpa eget. Det är ju det som är nackdelen med hyresvärdar också. Allt för att mjölka hyresgästerna på cash.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 mars 2009
Martin 9-3 skrev:
Räkna en livslängd 30år på köket i övrigt och slå ut kostnaden per år och månad.

Lägger de ner 30.000:- och beräknas hålla i 30 år så ränka att han vill ha igen den tusenlappen om året på ett eller annat sätt.

Föreslå att du renoverar och han står för kostnaden och kompromissa om månadskostnaden.

Är det en investering där halva kostnaden är montering och jobb du kan göra själv så satsa på det.
Ska det rivas och monteras upp nya stommar så är det dumt att ha fackfolk för 400:- timmen att gå lös med kofot och skruvdragare som vem som helt kan göra. Kakling klarar vem som helst med lite känsla.

Det är ju tyvärr precis så du säger. Man kan göra jobbet åt dem och behålla hyran låg. T.ex. kan man fråga om man får slänga in trägolv, något han säkert blir nöjd med, men nästa hyresgäst får då höjningen om du gjort jobbet tongue
Vissa värdar kan dessutom ge dig pengar för att t.ex. låta dig tapetsera om, för material då. De tjänar ju in de genom att slippa ha massa fackmän som gör det.
Att stoppa in en diskmaskin är inte så enkelt som det låter kanske, måste t.ex. ha en elektriker dit för elen, och de är inte billiga. och din hyra avser ju inte ngn diskmaskin. Visst är 90kr i månaden surt, men detta är återigen något du kan stoppa in själv om du frågar värden så får du kanske det, och slipper då hyreshöjningen, men får stå för installationen och maskinen. Pengar du ALDRIG får igen, gotta love hyreshus
Senast redigerat av Mortalis (25 mars 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 mars 2009
Om du bor en vanlig allmänt lägenhet, när du flyta in, du får en lista över utrusningen som finns, installation datum och när det ska byta nästa gång.
Det gäller för till ex: kyl, frys, spis, Skåp dörrar, torkskåp i badrummet, (om den finns) Dessa produkter ofta behöver du inte betala om någonting går sönder av sig själv eller om det är dags att bytta enligt datum
Målningar, tapeter, golv, ingår också i hyra, men det är upp till dig om du vill göra själv lite ändringar på egen bekostnad.
När det gäller tvättmaskin och diskmaskin om det inte finns och du vill att fastighet ägare fixa dessa, det kan han mot en extra summa varje månad, i ditt fall, 90:-, han har helt rätt att göra det
Det jag skulle rekommenderar dig är att spara lite pengar och köpa själv en diskmaskin för ca 3.000:-och be om en elektriker att koppla den till säkring dosan., kostnad 700:- total, 3.700:-
Du har 6.300:- kvar i fikan för att köpa annat. wink
Om du räknar 90:-i månaden gånger ca 10 år blir 10.080:-, det blir dyr för en diskmaskin.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

OEM <3
6 957 Inlägg
25 mars 2009
Här hemma så har första våning (3 våningar i huset) nya kök, alla 4 lägenheterna.
Sj har jag ett "gammalt" (Se bild) och dom med de nyare köken har en hyra som är 200kr mer i
månaden efter renoveringen.

Mitt, som blev rätt OK efter lite färg m.m. smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/16132/604141_gqeawl.jpg
Senast redigerat av Bjork (25 mars 2009)

OEM <3

Fisketokig
2 997 Inlägg
25 mars 2009
alain skrev:
Om du bor en vanlig allmänt lägenhet, när du flyta in, du får en lista över utrusningen som finns, installation datum och när det ska byta nästa gång.
Det gäller för till ex: kyl, frys, spis, Skåp dörrar, torkskåp i badrummet, (om den finns) Dessa produkter ofta behöver du inte betala om någonting går sönder av sig själv eller om det är dags att bytta enligt datum
Målningar, tapeter, golv, ingår också i hyra, men det är upp till dig om du vill göra själv lite ändringar på egen bekostnad.
När det gäller tvättmaskin och diskmaskin om det inte finns och du vill att fastighet ägare fixa dessa, det kan han mot en extra summa varje månad, i ditt fall, 90:-, han har helt rätt att göra det
Det jag skulle rekommenderar dig är att spara lite pengar och köpa själv en diskmaskin för ca 3.000:-och be om en elektriker att koppla den till säkring dosan., kostnad 700:- total, 3.700:-
Om du räknar 90:-i månaden gånger ca 10 år blir 10.080:-, det blir dyr för en diskmaskin.

Lite glädjesiffror, en vettig maskin ligger normalt på 6000-8000, såg faktiskt att tretti kör kampanj på några modeller så 5000:- går det att få en ny för. Att koppla in en maskin är ju inget man har elektriker till neutral

Fisketokig
2 997 Inlägg
25 mars 2009
Bjork skrev:
Här hemma så har första våning (3 våningar i huset) nya kök, alla 4 lägenheterna.
Sj har jag ett "gammalt" (Se bild) och dom med de nyare köken har en hyra som är 200kr mer i
månaden efter renoveringen.

Mitt, som blev rätt OK efter lite färg m.m. smile
http://www1.garaget.org/gallery/archive/16132/604141_gqeawl.jpg

200:- månaden låter helt överkomligt om det är ett helt nytt kök vi pratar om.
Tittar man lite snabbt på priser så

Kyl 10.000:-
Vinkyl 6000:-
Frys 12.000:-
Spis 9000:-
Fläkt 3000:-
Ugn 7000:-
Micro 2500:-
Diskmaskin 8000:-

57500:-

En redig köksstomme går lätt på 100 papp och då är det inget att snåla på att ta tillfället i akt att riva golvet och dra in ny golvvärme och lägga klinker.
Går ju inte bygga om ett kök under 200.000:-, ska man dessutom anlita fackfolk till allt så blir det nästan en hundring till.

Då skulle t.o.m jag kunna lägga ett par hundringar i månaden extra för ny standard smile

OEM <3
6 957 Inlägg
25 mars 2009
I deras köksrenovering gjordes (såvitt jag vet)

- Ny Kyl/Frys i svart, skitsnygg big_smile
- Ny spis
- Ny spisfläkt
- Ny diskbänk
- Nya bänkskivor
- VVS, kranar etc.
- Golv

Allt i matchande, svart och rostfritt så det är riktigt läckert smile Hade ju lätt lagt 200kr
extra om ja fick ett likadant kök, som kanske kan ske..

OEM <3

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 mars 2009
Martin 9-3 skrev:
alain skrev:

Lite glädjesiffror, en vettig maskin ligger normalt på 6000-8000, såg faktiskt att tretti kör kampanj på några modeller så 5000:- går det att få en ny för. Att koppla in en maskin är ju inget man har elektriker till neutral

Köpte min diskmaskin på Expert i mellan dagarna och betalade 3600:-, det är en Whirlpool 6 sense AAA.
Eftersom det är under bänk maskin och hade inget kontakt till den fick jag ringa en elektriker som fixa det från säkring skåp (säkrare) 700:-. Nu för 4.200:- är jag nöjd.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Sök