4850
Sök

Vart köper man Epoxi? och vilka märken är bra o vilka är mindre bra

682 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#1
tja skall Bygga spoilerkit, behöver Epoxi. någon som vet vart man köper det? båthandel?

    Eller Finns det bättre sämre saker?
big_smile finns det några som inte går att combinera med Glasfiberväv?
osv big_smile

765 Inlägg
25 mars 2009
#2
Epoxi är väl inget du behöver va jag fattat som är de mer lämpligt till kolfiber. Det du ska ha är Polyester.   Har du en båthandel i närheten så är de ju bra. annars finns det ju på tex biltema
Senast redigerat av GreenMountain_ (25 mars 2009)

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

12 086 Inlägg
25 mars 2009
#3
Epoxi är starkare än polyester tror jag. Dessutom härdar det långsammare.
Det du inte kan använda till epoxi är glasfibermatta, det måste va väv.

682 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#4
okej om man skall ha på en Bil man max kommer köra i 150 med vad funkar då?
 
         och polyestern, funkar den både till fiberduk o väv?

12 086 Inlägg
25 mars 2009
#5
haha max 150 den va bra smile
Gör du det rätt klarar de minst de dubbla.

Ett tips är att jobba med polyester, mest för att de är ekonomiskt.
Till polyester funkar de mesta vad jag vet.
Då hittar du allt på biltema, lr på nån marin nära dig.

682 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#6
okej 2tusen Tack, sedan till det andra problemet, Avgasystemet, slutet kommer ju gå genom backspoilern. kommer det tåla värmen eller bör jag använda speciall material runt om eller? kommer vara ca 5cm +- 2 från rörets yttre del till plasten. sedan skall man Blanda polyestern med Härdaren? vad händer om man ökar %halten härdare?
Senast redigerat av jesper_NA (25 mars 2009)

765 Inlägg
25 mars 2009
#7
Glasfibret klara värmen..  Som sagt  ska polyestern blandas med härdare. För mycket härdare så härda det inte som det ska göra.  Men använd sökfunktionen så lär du hitta hur mycket som helst. om hur man plastar och andra bra tips!

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

Byggare Behm
562 Inlägg
25 mars 2009
#8
JapMax skrev:
Ett tips är att jobba med polyester, mest för att de är ekonomiskt.
Till polyester funkar de mesta vad jag vet.
Då hittar du allt på biltema, lr på nån marin nära dig.

Nja, polyester blir jvligt dyrt med tanke på att jag skulle få köpa Epoxy på 25 liters hink av
båtreparatören här hemma för 1000 kr.

Med andra ord : Leta reda på en firma som reparerar båtar.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

682 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#9
men tongue hur många liter behöver jag för en lagomstor fram spoiler da? tongue säg 7-9lager väv tongue

765 Inlägg
25 mars 2009
#10
_Jonex_ skrev:
JapMax skrev:
Ett tips är att jobba med polyester, mest för att de är ekonomiskt.
Till polyester funkar de mesta vad jag vet.
Då hittar du allt på biltema, lr på nån marin nära dig.

Nja, polyester blir jvligt dyrt med tanke på att jag skulle få köpa Epoxy på 25 liters hink av
båtreparatören här hemma för 1000 kr.

Med andra ord : Leta reda på en firma som reparerar båtar.

och du är säker på att det va epoxy du köpte? polyester är billigare än epoxy inget snack om den saken.  Sen om du fick epoxy för de priset hjälper ju inte oss andra..


svårt och säga hur mycket det kommer gå åt.. Köp en 5 liters hink. Sen lägger du två lager glasfiberväv åt gången och pensla bara på glasfiber på de första lagret sen rulla du ner de andra lagret  med en aluroller. Blir inte riktigt lika tjockt som och lägga varje lager för sig men  det blir precis lika starkt sen när man lägger två lager på det sättet får man en finare "yta" på det.

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

682 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#11
skall man vänta mellan man lägger på lagren? eller e de bara o pänsla på som ett svin eller måste varje Dubbel lager torka in?

765 Inlägg
25 mars 2009
#12
jesper_NA skrev:
skall man vänta mellan man lägger på lagren? eller e de bara o pänsla på som ett svin eller måste varje Dubbel lager torka in?

jag låter de torka mellan mina dubbla lager men kanske  går att lägga fler men inget jag svara på. aldrig lagt mer än 2 åt gången det blir ju ganska varmt när polyester härdar

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

682 Inlägg
25 mars 2009
Trådstartare
#13
okaj Ca Tid?


Sök