2917
Sök

Ritning bandpass för 2 stycken RE Audio RE10

Inte Feltema
156 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Tjo! smile

Ska så småningom bygga en ny låda till mina basar som ska in i min Audi V8 (sedan). Hade tänkt mig bandpass med en eller två portar som spelar upp ur hatthyllan. Vad är bäst sedan, sluten eller portad? yikes La med en liten snabbskiss (på sluten låda) vad jag tänkt mig för form på lådan. Hellre brett än djupt. Maxmått finns på skissen.

Har idag en liten sluten låda på ca 40 liter inkl. basar. Minns inte exakt vad f-värdet blev, men runt 45hz tror jag, den är hur som helst ganska perfekt avstämd för mina behov idag. Lyssnar mest på musik med tung bas, dvs hiphop/rap. Men det händer ju att det blir annat med.. men man kan ju inte få allt. smile

Basarna drivs av ett Hifonics BXi 608 och de är parallellkopplade till 1ohm, så de får ca 300wrms styck.

Parametrar:

Fs =  21,5 Hz
Qms =  4,37
Vas =  75,6 liters
Xmax =  12,4 mm
Sd =  500, sq.cm
Qes =  0,39
Re =  3,2 ohms
Pe =  175 watts

Mounting Depth - 5"
Mounting Hole Diameter - 9.125"
Overall Diameter - 10.125"
Bolt Hole Circle - 9.75"
Motor Width - 4.875"
Motor Depth - 1.5"
Basket Depth - 3.5"
Displacement - 0.09 cu. ft.

Vore mycket tacksamt om någon har lust att göra en liten ritning! smile

http://gah.ath.cx/bandpass.gif
Senast redigerat av DiskBengt (26 mars 2009)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

21 761 Inlägg
26 mars 2009
Nu blev det nog lite knas med basens Sd, det ska vara 322 cm2 istället för 500 cm2. smile

En ritning kan jag inte ge, men däremot förslag på kammarvolymer och rör:

Sluten kammare (per bas): 18 liter brutto, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 51 liter brutto, endast dämpmatta på botten
Rör: 1 st 6" som är ska vara 11 cm totalt

Du får kolla upp hur många cm som måste kapas bort på röret när du sätter konade trattar. Det är en teoretisk uträkning, jag har inte provat dessa basar.
Senast redigerat av Drönirettab (26 mars 2009)

Inte Feltema
156 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Tackar för det big_smile Vad blir det för avstämning då?

21 761 Inlägg
27 mars 2009
Någonstans omkring 65 Hz enligt programmet. smile

Inte Feltema
156 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Oj, det är väl rätt högt ändå? Blir det väldigt mycket större om man vill sänka?

21 761 Inlägg
29 mars 2009
När det gäller bandpasslådan så får den en högre avstämning än basreflexlådan, man kan inte jämföra de två lådtyperna på samma sätt.

I 4:e ordningens bandpass, dvs denna typ, så blir avstämningen en centerfrekvens. Lådan spelar alltså frekvenser som är lite ovanför och lite nedanför avstämningen. Slutna kammaren bestämmer mest hur djupt i frekvens som lådan ska spela, den portade kammaren bestämmer dels hur högt upp i frekvens den ska spela och dels hur smalt frekvensomfång lådan får. smile

Inte Feltema
156 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Alrighty! Men hur stort är omfånget? Tycker ändå 65 hz låter som ganska hög centralfrekvens.

21 761 Inlägg
13 april 2009
Omfånget när lådan sitter i bilen blir inte samma som när lådan spelar i ett vanligt rum, därför går det egentligen inte att ange ett vettigt omfång eftersom kupen förstärker de lägre frekvenserna. smile

Den övre avrullningen ser dock ut att börja omkring 70 Hz, vilket gör att LPF nog bör stå på ca 70-80 Hz tror jag.

Inte Feltema
156 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Alright, så sant.. Så det blir bra tryck i de lägre frekvenserna då? Vill inte direkt ha högre än jag har i dag, kanske lägre till och med.. Hiphop ftw. tongue

21 761 Inlägg
13 april 2009
I programmet kan jag lägga till en enkel form av kupeförstärkning. Jag brukar oftast ställa in den på 12dB/oktav vid 65 Hz, dvs ljudet får 12dB/oktav förstärkning från 65 Hz och nedåt. Väldigt grov och enkel funktion alltså, absolut ingen exakt funktion. smile

Den teoretiska kurvan visar att basen spelar 30-70 Hz med plan återgivning, sedan faller kurvan med 3 dB vid strax över 20 Hz. I teorin väldigt jämn återgivning med andra ord, men detta är som sagt bara enligt teorin. Verkligheten ser annorlunda ut, beroende på en massa saker.

Man kan aldrig garantera ett visst resultat med ett beräkningsprogram, så är det. smile

Inte Feltema
156 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Ah, alright. Det låter helt vettigt i teorin iaf. smile Då kör jag på det där så länge, kan ju rapportera hur det blev sedan när den är på plats.. om en månad eller två. tongue Tusen tack så länge! big_smile

Sök