4887
Sök

Hej ja ska bygga en ny bas låda men behöver lite hjälp

1 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
hej ja har 2st mac audio 12er http://www.thebassbin.co.uk/product.php?id=1206
funderar på att bygga en ny låda till dom den ja har är väldigt liten.
hade tänkt mig runt 40-50 liter per bas tror ni det blir för mycket i en sluten låda?
sen funderar ja på hur grova kablar ja behöver har ett us blaster Special Edition 1200watt steg http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1030

sen en annan fråga får inte igång min kondensator system one 1 farad det enda ja kan få all lysa på den är remoten=/ är det nån som vet vad som kan vara fel?

är i en 940 ja ska bygga lådan i fall någon undrade så ni kan gäna komma med förslag om storlekar på lådabn

tacksam för svart
Senast redigerat av _volvo_4_life_ (26 mars 2009)

CNC-Operatör
561 Inlägg
29 mars 2009
_volvo_4_life_ skrev:
hej ja har 2st mac audio 12er http://www.thebassbin.co.uk/product.php?id=1206
funderar på att bygga en ny låda till dom den ja har är väldigt liten.
hade tänkt mig runt 40-50 liter per bas tror ni det blir för mycket i en sluten låda?
sen funderar ja på hur grova kablar ja behöver har ett us blaster Special Edition 1200watt steg http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … rodid=1030

jag tog 58liter per bas,jag har 2 mds 12",lådan blev på totalt 130liter,men det skulle bli på 116,det blev helt klart bättre ljud med en större låda,sluten låda blir det ju mer bas,min har 2 basportar,men ska nog slå igen dom,så jag får bas ist.
kablar vet jag tyvärr inte vad du ska ha för.lycka till! smile

sen en annan fråga får inte igång min kondensator system one 1 farad det enda ja kan få all lysa på den är remoten=/ är det nån som vet vad som kan vara fel?

är i en 940 ja ska bygga lådan i fall någon undrade så ni kan gäna komma med förslag om storlekar på lådabn
ta runt 60liter per bas,det ska nog räcka smile

tacksam för svart

Skogsfan
649 Inlägg
29 mars 2009
hmm, hur stor din låda ska vara beror ju på vad basen vill ha. de som sålde basen till dig borde kunna ge lådförslag eller om du har spec på den skriv de här så kanske någon vänlig och kunnig själ kan räkna ut vad som passar till den.

Att chansa på en lådvolym ska du inte göra då detta förmodligen inte kommer låta bra och t.o.m kan skada din bas.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

2 914 Inlägg
29 mars 2009
ska bygga baslåda jag med, har några frågor
ska bygga i golvspånskiva tror jag det blir. hade tänkt ha c.a 20 mm tjock skiva.
sen om man är osäker att man inte fått tillräckligt tätt så kan man väl som göra faser på kanten sen spackla igen faserna. enbart för att få det tätt i skarvarna.
några enkla riktlinier. ska jag ta och använda träplugg (borra ut ett hål för att senare limma på en liten träplugg och trä in i hålet) eller ska jag endast använda skruv? helst ska jag inte ha mer än 5 cm mellan skruvarna osv.
sådana enkla tips som hjälper en nybörjare så jävla mycket mer än vad man kan tro xD
givetvis även stadga upp mellan basarna hade jag tänkt göra.

16 197 Inlägg
29 mars 2009
kalle_kalle skrev:
ska bygga i golvspånskiva tror jag det blir. hade tänkt ha c.a 20 mm tjock skiva.
sen om man är osäker att man inte fått tillräckligt tätt så kan man väl som göra faser på kanten sen spackla igen faserna. enbart för att få det tätt i skarvarna.
några enkla riktlinier. ska jag ta och använda träplugg (borra ut ett hål för att senare limma på en liten träplugg och trä in i hålet) eller ska jag endast använda skruv? helst ska jag inte ha mer än 5 cm mellan skruvarna osv.
sådana enkla tips som hjälper en nybörjare så jävla mycket mer än vad man kan tro xD

inte mer än 5cm mellan skruven??   var 15e cm räcker dom man sågar rakt. tongue

å inte en masssa konstigt klet för att få de tätt.. limma ihop lådan me trälim å låt den torka ett dygn.. eftertäta me PL400 elle latexfog.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Random Hero
4 047 Inlägg
29 mars 2009
kalle_kalle skrev:

jag brukar passa in de o sätta trälim o tvingar så de sitter, sen förborrar me ett jämt mellanrum, olika beroende på hur stor låda, sen drar skruv i de, täta efteråt kan du göra me nåt silikon lr liknande, men de kan folk tycka olika om, spackel kan spricka om du tar ett dåligt spackel

Dog food lid. Backwards

2 914 Inlägg
29 mars 2009
okej okej tackar tackar big_smile då vet jag big_smile

Sök