3414
Sök

B230 vs b230fk ? Volvo

Skyline User
187 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej tänkte höra vad som skiljer dom olika b230 motorerna åt igentligen ? Om man endå ska byta kolvar och stakar spelar det då någon roll vilken av dom olika man har eller ? Tänkte om det är samma block och vev mm ?

Mvh


Smålänning
7 887 Inlägg
30 mars 2009
#2
Nix. Vev vet jag inte, mer än att det finns några olika, men onödigt nog är det även olika block på motorerna av någon outgrundlig anledning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

I En Gran Nära Dig
303 Inlägg
30 mars 2009
#3
jag tror det inte är så stor skillnad, sena B230ft och alla B230fk har oljesprut till kolvarna, vevstakarna är kraftigare på turbo motorerna och 16v har jag för mig pallar ca 350hk om det e mappat bra, sen e det olje mating till turbon och retur, B234(16V) har balansaxlar men vev och kolvar passar i ett vanligt B230 block, rätta mig om jag har fel!

Pontiac Firebird 1989.

1 758 Inlägg
31 mars 2009
#4
Finns verkligen hur många trådar som helst om detta!
Men jag är på bra humör ikväll så jag svarar för femhundraelfte gången:
1989: Axiallagret flyttas tillbaks till femte överfallet och lagrena blir bredare igen.
1990: Stakarna blir 13 mm tjocka istället för tidigare 9 mm.
1993: Oljekylda kolvar på turboblocken. Runda kugg på kamremmen.
1994: Nya kolvar.

Skyline User
187 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#5
schnauz skrev:
Finns verkligen hur många trådar som helst om detta!
Men jag är på bra humör ikväll så jag svarar för femhundraelfte gången:
1989: Axiallagret flyttas tillbaks till femte överfallet och lagrena blir bredare igen.
1990: Stakarna blir 13 mm tjocka istället för tidigare 9 mm.
1993: Oljekylda kolvar på turboblocken. Runda kugg på kamremmen.
1994: Nya kolvar.

Okej så då kan jag lika gjärna köpa en sugmotor då om det endå ska bytas innehåll ?


bonntrimmare
655 Inlägg
31 mars 2009
#6
schnauz skrev:
Finns verkligen hur många trådar som helst om detta!
Men jag är på bra humör ikväll så jag svarar för femhundraelfte gången:
1989: Axiallagret flyttas tillbaks till femte överfallet och lagrena blir bredare igen.
1990: Stakarna blir 13 mm tjocka istället för tidigare 9 mm.
1993: Oljekylda kolvar på turboblocken. Runda kugg på kamremmen.
1994: Nya kolvar.

e la samma med 200ft?

Rapidoz
688 Inlägg
31 mars 2009
#7
Simonols skrev:
schnauz skrev:
Finns verkligen hur många trådar som helst om detta!
Men jag är på bra humör ikväll så jag svarar för femhundraelfte gången:
1989: Axiallagret flyttas tillbaks till femte överfallet och lagrena blir bredare igen.
1990: Stakarna blir 13 mm tjocka istället för tidigare 9 mm.
1993: Oljekylda kolvar på turboblocken. Runda kugg på kamremmen.
1994: Nya kolvar.

Okej så då kan jag lika gjärna köpa en sugmotor då om det endå ska bytas innehåll ?

Men då får du ju inte oljekylning till kolvarna?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.


Sök