Okomplett 7" takskärm - bara att slänga?

jakethesnake
30 mars 2009 · 59 Inlägg

När jag köpte stereo av en kille beggat, fick jag en takskärm på köpet. Jag visste att den var okomplett, men jag fick den ju gratis så...

Hursomhelst är det nån slags historia från BRL och där säger dom att det fattas en kabel och en styrbox. Sladdarna som kommer upp från skärmen går in i detta kretskort och därifrån är det väl tänkt att den saknade kabeln ska gå till den saknade styrboxen (som jag antar är där RCA ingångarna mm sitter).

Frågan är nu, är det bara att slänga eller går det att klippa vissa av kablarna och löda egna lösningar på den? Vad tror ni är ström, och vad tror ni är videosignal? Vilken är jord? Kondingarna på bilden lär ju vara kopplade till +-kabeln?

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/608282_wxfdwk.jpg

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
aturai88 Amatör
30 mars 2009 · 320 Inlägg

Lättaste sättet för att ta reda på vilken som är strömkabeln är väll att skrapa bort lite plats på varje kabel och mäta sig fram med en multimeter. Det är iallfall vad jag skulle ha gjort.

I vissa fall brukar det stå på kablarna vad dem är osv..

/A

michieff ljudfantast
30 mars 2009 · 1 372 Inlägg

multimeter?

jakethesnake
31 mars 2009 · 59 Inlägg

aturai88 skrev:
Lättaste sättet för att ta reda på vilken som är strömkabeln är väll att skrapa bort lite plats på varje kabel och mäta sig fram med en multimeter. Det är iallfall vad jag skulle ha gjort.

I vissa fall brukar det stå på kablarna vad dem är osv..

/A

Hur ska en multimeter kunna hjälpa mig? Det här handlar ju inte om att hitta styrström, konstantström från bilen eller dylikt. Tror inte direkt jag hittar någon ström i någon av kablarna efter det alla kommer upp från skärmen. Frågan är ju vart jag ska koppla in ström. och vilka kablar som det eventuellt kan lödas på en RCA-hona för video in.

Frågan är dessutom om det ens kommer gå

Återkommer med fler bilder på skärmen.

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
jakethesnake
31 mars 2009 · 59 Inlägg

Kablarna till vänster sköter endast kupébelysningen och verkar inte ha med själva skärmen alls att göra.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/608386_7mxyuo.jpg

Som ni ser är det IR-sändare för hörlurar också, vilket borde förklara extra mycket kablar till skärmen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/608387_3mfhxs.jpg

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
jakethesnake
31 mars 2009 · 59 Inlägg

Will do!

Frågade på BRL om reservdelar fanns att beställa. Efter ett par dagar återkom han dock och gav med dåliga nyheter. Vet dock inte om det vara Lava han ringde, för han pratade om någon leverantör som var en tre bokstäver lång förkortning och började på N.

Worth a try smile

Ska ringa dom imorgon.

Men om det inte finns reservdelar, så är det väl bara att slänga skärmen?

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
sir_daniel www.kudoz.se
31 mars 2009 · 3 802 Inlägg

dessutom så vet jag inte om det är 12V in i den utan minskas via en transformator i "databoxen"

jakethesnake
31 mars 2009 · 59 Inlägg

Sant... har inte hunnit ringa idag, men vi får se vad Lava säger imorgon neutral

Wish me luck!

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Faniskogen Skogsfan
31 mars 2009 · 649 Inlägg

Lycka till, ska bli intressant och se ifall du får ordning på den!smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930
Audi A3 (1997)
jakethesnake
2 april 2009 · 59 Inlägg

Har ringt Lava nu. Killen på verkstan trodde sig ha hittat rätt kabel, så nu är den på väg till BRL (eftersom de inte säljer till privatpersoner). Kommer inom någon vecka. Kostnad 200 kr ink moms, kan var avärt för en skärm som sålts för 6500 kr ny smile

Tack Swedenrockers!

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
jakethesnake
3 april 2009 · 59 Inlägg

Jajjamen, signalkabel, box och strömkablage... så nu fungerar den smile ska dock modda den så att jag får dit en strömbrytare på skärmen också

TACK än en gång, I owe you one!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29386/611374_mstrtk.jpg
It's alive... it's aliiiiiiive!!

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
sir_daniel www.kudoz.se
4 april 2009 · 3 802 Inlägg

har ir hörlurar hemma (ny) du kan få en uppsättning för 200:- plus frakt

jakethesnake
4 april 2009 · 59 Inlägg

Jag får Next Baselurar (2 st. plus IR) på jobbet för 400 kr. Men jag får se om jag ska köpa hörlurar, tar ju liksom bort hela tanken med bilstereon wink

Godkänd på bilar, bättre på bilstereo, BÄST på juridik (Skicka ett PM om du har en juridisk fråga)
- Hur ser man att en advokat ljuger? Han rör på läpparna.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang