Bror bröt 2 nackkotor - Läkaren skickade hem honom

Dawee
31 mars 2009 · 194 Inlägg

Ja, min bror spelar en sport som kallas för hockey, ni kanske vet vad det är?
Och vad ni då också förmodligen vet är att man får tacklas, någonting som jag tycker verkar roligt.

Men inte min bror som blev tacklad och fick åkaakut in till sjukhuset. Han hade extrem smärta i nacken så läkarna tog fram röntgen för att kolla så inget var brutet. Det var det inte utan läkaren sa: Du kan fortsätta träna och spela matcher som inget har hänt:)

2 dagar senare ringer dom min bror och meddelar att han måste akut åka till sjukhuset då det senare visat sig på röntgenbilderna att 2 nackkotor nästan är av!

Nu till min fråga: Efter 1a besöket sa läkaren inte så mycket mer än lycka till med hockeyn typ, att han kunde börja träna nu direkt osv.(han var på cup)

Kan man stämma sjukvårdshanteringen/ansvaret.

Ja menar, hade han fått en tackling där igen hade Knotorna garanterat gått av vilket hade resulterat (mycket stor risk i alla fall) i förlämning från nacken och neråt.

Nu får han ha halvsskydd 8 veckor framåt istället.

David Ribeck

alain www.bimmerpower.org
31 mars 2009 · 3 995 Inlägg

Absolut, det kan stämma läkare för tjänste fel, det är nästa ett måste.
Om han missa en, han kan missa fler.

Senast redigerat av alain (31 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
te_wik Forummoderator
31 mars 2009 · 12 813 Inlägg

Detta är ju en grov miss och jag rekomenderar starkt att det anmäls så en utredning kan göras.
Rätt till ersättning finns säkerligen, men hur det fungerar vet jag inte.


Själv var jag med om att läkaren missade en spricka i handleden, de resulterade i att den läkte fel (snett) och jag har idag men utav de i form av att handleden börjar värka vid ansträngning.
Detta tyckte jag var allvarligt nog, men är ju en droppe i havet jämfört med vad din bror råkade ut för.
Jag gjorde ingen anmälan men i erat fall, gör det!



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (31 mars 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
bollen1986
31 mars 2009 · 3 714 Inlägg

Jag skulle anmält utan tvekan !

Sådana missar får inte förekomma

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Steffi aka Lilla My
31 mars 2009 · 122 Inlägg

Anmäl

Tänk hur många fler han säger samma sak till....
Han bör inte va läkare

BMW m535 "Min man" (1986)
Fjellner
31 mars 2009 · 245 Inlägg

Anmäl för guds skull!
Sånt där ska en läkare inte missa!

Janneutanb
31 mars 2009 · 7 272 Inlägg

Sveriges sjukhus i ett nötskal...
Anmäl för gudsskull det där! Den läkaren ska aldrig få bedömma patienter igen!

85an
31 mars 2009 · 249 Inlägg

Läkaren kanske var full? Har ju förekommit..

Pierre_r Lastbilsmekaniker
31 mars 2009 · 729 Inlägg

Jag hade anmält

biber
31 mars 2009 · 429 Inlägg

Go for it.

// Pontus
JaZoR Team RmR
31 mars 2009 · 393 Inlägg

utantvekan !

dahboy
31 mars 2009 · 1 002 Inlägg

Gör´t.!

...
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
31 mars 2009 · 1 300 Inlägg

Det är ju förjävligt att det ens kan hända.
Anmäl "läkaren". Det hade jag gjort.
Din bror kunde lika gärna åkt till en cykelreparatör för det är precis vad dem flesta läkare nu för tiden verkar vara.

I do it my way
blacken
31 mars 2009 ·

Spika upp kvacksalvaren i hans pungkulor på valfri kyrkoport.. eller anmäl han, vilket som..

Dawee
31 mars 2009 · 194 Inlägg

Vi kommer anmäla detta, men är vi tvungna att pröjsa hela utredningen? Både våran och deras advokat? Hur stor chans har vi att vinna målet? (3 vittnen hörde när läkaren sa: Du kan åka hem och träna som inget har hänt)

Rquired Allmänt envis
31 mars 2009 · 12 512 Inlägg

Dawee skrev:
Vi kommer anmäla detta, men är vi tvungna att pröjsa hela utredningen? Både våran och deras advokat? Hur stor chans har vi att vinna målet? (3 vittnen hörde när läkaren sa: Du kan åka hem och träna som inget har hänt)

Det finns väl någon intern utredning (eller liknande du förstår nog vad jag menar smile ) som har hand om sånt här?

Anmäl i så fall honom dit till att börja med, om läkaren fälls så har ni goda underlag att gå vidare med.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
r35pect BMW ///M3
31 mars 2009 · 404 Inlägg

som jag skrev i nån annan tråd så har det hänt ungefär lika för mig med..

jag blev tacklad under en hockeymatch (landade på ryggen) och tappade känseln i ena benet och kunde inte röra det heller.
vi åkte direkt till sjukhuset och dom röntgade mig men fick till svar att det inte var nått fel utan bara att träna igen när smärtan var borta.
efter 1 vecka kunde jag fortfarande knappt röra benet så vi åkte in igen å fick kryckor men de var ändå "normalt" enligt doktorn.
2-3 månader senare började jag träna igen men hade så fruktansvärt ont att det inte gick att fortsätta spela hockey mer.
läkarbesök efter läkarbesök så har det hållt på i 3 år nu och det visade sig nu för bara nån vecka sedan (redan? kan man undra) att en sjukgymnast märkte att min rygg var alldeles sned, hade på tok för mycket spel/glapp där benen går ihop vid själva ryggslutet och ena benet var över 1 cm längre än det andra.

vad kunde då detta bero på?
jo en läkare sa: du har haft 3 sprickor i dom 3 nedre kotorna som läkt snett.

och det konstiga i allt ihop var att alla läkare har bara sakt att jag ska träna på och ha lite smärta för det har aldrig nån dött av, ungefär så är svaren jag fått varit
men ändå så står det i den första journalen att dom tyckte något såg konstig ut men ändå har dom inte sakt något till oss!

Nissan Gt-r "SS Black Edt" (2010)
Oxygen
31 mars 2009 · 629 Inlägg

Anmäl till HSAN (Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd)
http://www.hsan.se/

Urkas Kräsen grafiker
31 mars 2009 · 1 775 Inlägg

Det är mänskligt att fela.

Whine whine!
MissLee
31 mars 2009 · 52 Inlägg

Som alla andra skrivit... ANMÄL! Jag borde själv gå tillbaka med min fot jag stukade för 8 veckor sen , kan fortfarande inte gå ordentligt o har konstant ont.... hmm Så ska det inte vara.... Bror din hade ju kunnat få bestående men av läkarens "miss"! Läkare överlag har blivit väldigt slappa tycker jag , enda dom gör är att skriver ut värktabletter o försöker "medicinera" bort problem som egentligen går att göra ngt åt....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang