Repig och blästrad framruta, .finns ngt att göra?

mange_240
5 april 2009 · 1 562 Inlägg

Turbo_danne2 skrev:
Hör med din glasmästare.

jo har tänkt tanken å höra om han kan tänka sig å plocka ut rutan på en annan bil med glasförsäkring.
men utan försäkring kan de nog bli väldigt dyrt.

Senast redigerat av mange_240 (5 april 2009)

Knakelibrak
5 april 2009 · 19 Inlägg

Ett klassiskt gammalt bilkrängar-trick från 60-talet var att gnugga med ihopknölat dagstidningspapper.
Funkar bara med dagstidningar som har bly i trycksvärtan = äldre än 70-tal. Håller i nåt dygn och tål inte regn men dämpar reflexer. Rena dumheter alltså, gör inte detta utan byt ruta som alla säger!

Ämne för egen tråd, fula sälj-trix?

rickard10735 Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
5 april 2009 · 236 Inlägg

mange_240 skrev:

JapMax skrev:
Är inte 240rutan limmad? är väl ett jävla bök o byta?
Jag vet inte hur pass bättre den blir av en omgång med polertrissan. Annars är de bara ny ruta som gäller, lr en begagnad om de är smidigt då.

ja hade de varit på 240in hade de vare enklare eftersom att de då går att använda spränglist från en 140.
men nu gäller de ju tyvärr en 740.

Fast jag skevar iväg från ämnet så måste jag bara nämna att visst kan du använda en spränglist från en 140 men då måste du använda en volvoruta före -75 då den rutan är ca 1 cm mindre på höjd och bredd
för tar man en 240 från nyare än -75 så blir det VÄLDIGT trångt att få dit den med gummilist

Om du mot förmodan skulle köpa en ny så har dom detta nr hos glasmästarn och dom flesta har pilkingtons listor
volvo 140 - 240 till -75 heter 590
volvo 240 och fram till -91 heter 1041
Sen finns den snyggaste volvorutan det är en special som fanns på dom sista årsmodellerna där den fanns med svart dekorkant med monterad dekorlist
den såg väldigt fin ut + att den höll tätare kring rutan så det brusade mindre kring listen som dom vanliga gör. Tyvärr ganska dyr att köpa loss men hade en del som köpte den och betalade mellanskillnaden mellan den nyare mod och den äldre + självrisken då förstås.


Vad bytylband + clipssats kostar så tror jag nog att vi debiterade säkert 500 spänn för det
men är lite osäker för jag har lite dåligt minne och dessutom så är det tyvärr ett bra tag sen jag jobbade med det då jag sålde glasmästeriet 2006

Saab 99 "Custom Cab Version 3." (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 1" (1969)
Saab 99 "Custom Cab Version 2." (1969)
mange_240
6 april 2009 · 1 562 Inlägg

Knakelibrak skrev:
Ett klassiskt gammalt bilkrängar-trick från 60-talet var att gnugga med ihopknölat dagstidningspapper.
Funkar bara med dagstidningar som har bly i trycksvärtan = äldre än 70-tal. Håller i nåt dygn och tål inte regn men dämpar reflexer. Rena dumheter alltså, gör inte detta utan byt ruta som alla säger!

Ämne för egen tråd, fula sälj-trix?

problemet är ju att jag saknar glasförsäkring på bilen det gäller:(

mange_240
6 april 2009 · 1 562 Inlägg

rickard10735 skrev:

mange_240 skrev:

JapMax skrev:
Är inte 240rutan limmad? är väl ett jävla bök o byta?
Jag vet inte hur pass bättre den blir av en omgång med polertrissan. Annars är de bara ny ruta som gäller, lr en begagnad om de är smidigt då.

ja hade de varit på 240in hade de vare enklare eftersom att de då går att använda spränglist från en 140.
men nu gäller de ju tyvärr en 740.

Fast jag skevar iväg från ämnet så måste jag bara nämna att visst kan du använda en spränglist från en 140 men då måste du använda en volvoruta före -75 då den rutan är ca 1 cm mindre på höjd och bredd
för tar man en 240 från nyare än -75 så blir det VÄLDIGT trångt att få dit den med gummilist

Om du mot förmodan skulle köpa en ny så har dom detta nr hos glasmästarn och dom flesta har pilkingtons listor
volvo 140 - 240 till -75 heter 590
volvo 240 och fram till -91 heter 1041
Sen finns den snyggaste volvorutan det är en special som fanns på dom sista årsmodellerna där den fanns med svart dekorkant med monterad dekorlist
den såg väldigt fin ut + att den höll tätare kring rutan så det brusade mindre kring listen som dom vanliga gör. Tyvärr ganska dyr att köpa loss men hade en del som köpte den och betalade mellanskillnaden mellan den nyare mod och den äldre + självrisken då förstås.


Vad bytylband + clipssats kostar så tror jag nog att vi debiterade säkert 500 spänn för det
men är lite osäker för jag har lite dåligt minne och dessutom så är det tyvärr ett bra tag sen jag jobbade med det då jag sålde glasmästeriet 2006

tack för det informativa svaret

twin_cam Smålänning
6 april 2009 · 7 877 Inlägg

Jag bytte ruta på min 740 själv, aldrig gjort det innan, och det vart busenkelt.

Gav 400 för en hyfsad ruta på skroten, och butylbandet med primer och de kostar nästan ingenting på Volvo.

Köpte gulpläterad skärtråd på Wurth tror jag gav 200 spänn för 10 eller 20 meter... Gick åt 4 dm roll

Tryckte ner rutan med träklossar och ett spännband runt, hade dock ingen värmepistol, men den fastnade bra ändå smile

EDIT: Smartab har ett glaspolermedel som ska funka riktigt bra smile

Senast redigerat av twin_cam (6 april 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
bjorkmann
6 april 2009 · 11 Inlägg

går att polare upp rutan med maskin eller för hand  men inget och rekomendera men det funkar använd vanligt vax auto smart eller turtel . men återigen inget att rekomendera wink

björkman
nookie Der Dildo-dirigent aus Dortmund
6 april 2009 · 55 Inlägg

bjorkmann skrev:
går att polare upp rutan med maskin eller för hand  men inget och rekomendera men det funkar använd vanligt vax auto smart eller turtel . men återigen inget att rekomendera wink

hur fan polerar man upp en repig ruta? minsta lilla repa syns ju

///M - the most powerful letter
BMW 318dM "LCI" (2016)
sir_daniel www.kudoz.se
6 april 2009 · 3 802 Inlägg

samt att glaset är hårdare än lacker o annat som man brukar kunna polera upp...

Turbo_danne2
6 april 2009 · 90 Inlägg

Förstår inte riktigt problemet , antingen tecknar man en försäkring så det täcker glas också eller så får man betala när man måste byta ruta.

Gillar inte detta fusk genom besiktningen , det är säkerhet det handlar om och har du inte råd att byta rutan tycker jag du ska göra dig av med bilen.

Sänksats , DVD Spelare och baslåda har man råd med men inte en schysst ruta?

Senast redigerat av Turbo_danne2 (6 april 2009)

Pelle84
6 april 2009 · 179 Inlägg

Finns speciellt polermedel o trissor till bilrutor. Har dock inte hunnit prova hur bra det e än på jobbet. (jobbar med bilvård)

Kungis Örebro Racing Team
6 april 2009 · 48 Inlägg

men hallå!! lägg arbetet på att byta rutan istället för att hålla på o försöka polera med värsta hokus pokus metoderna.

Pelle84
6 april 2009 · 179 Inlägg

Kungis skrev:
men hallå!! lägg arbetet på att byta rutan istället för att hålla på o försöka polera med värsta hokus pokus metoderna.

Ungefär samma som att byta rutan istället för att ens försöka laga stenskottet. Som sagt, har inte hunnit prova det o vet inte hur bra det funkar än men funkar det bra e det bra mycket billigare o enklare än att byta rutan..

Senast redigerat av Pelle84 (6 april 2009)

mange_240
7 april 2009 · 1 562 Inlägg

Turbo_danne2 skrev:
Förstår inte riktigt problemet , antingen tecknar man en försäkring så det täcker glas också eller så får man betala när man måste byta ruta.

Gillar inte detta fusk genom besiktningen , det är säkerhet det handlar om och har du inte råd att byta rutan tycker jag du ska göra dig av med bilen.

Sänksats , DVD Spelare och baslåda har man råd med men inte en schysst ruta?

för femte gången detta handlar inte om ngt utställningsexemplar utan om en gammal 745a som är planerad att gå ett år till.den är inte värd att kosta på en helt ny ruta när den saknar glasförsäkring. då de gäller den betydligt finare 240in som hälften verkar tro att de gäller, sitter det en ny ruta i den och allt som byts på den bilen är nytt.

Senast redigerat av mange_240 (7 april 2009)

mange_240
7 april 2009 · 1 562 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag bytte ruta på min 740 själv, aldrig gjort det innan, och det vart busenkelt.

Gav 400 för en hyfsad ruta på skroten, och butylbandet med primer och de kostar nästan ingenting på Volvo.

Köpte gulpläterad skärtråd på Wurth tror jag gav 200 spänn för 10 eller 20 meter... Gick åt 4 dm roll

Tryckte ner rutan med träklossar och ett spännband runt, hade dock ingen värmepistol, men den fastnade bra ändå smile

EDIT: Smartab har ett glaspolermedel som ska funka riktigt bra smile

ok ja har ju en skrothög på gården som rutan faktiskt ser hyffsad ut på, men problemet är väl att få ut den hel.

mange_240
7 april 2009 · 1 562 Inlägg

Pelle84 skrev:

Kungis skrev:
men hallå!! lägg arbetet på att byta rutan istället för att hålla på o försöka polera med värsta hokus pokus metoderna.

Ungefär samma som att byta rutan istället för att ens försöka laga stenskottet. Som sagt, har inte hunnit prova det o vet inte hur bra det funkar än men funkar det bra e det bra mycket billigare o enklare än att byta rutan..

precis förväntar mig inte att få en ny ruta genom några poleringsförsök, men tycker de kan vara värt ett försök skiter det sig så får jag väl köpa en ny ruta då.

mange_240
7 april 2009 · 1 562 Inlägg

å vill bara säga att alla som tycker jag ska byta ruta har ju fullständigt rätt men nu var de ju trots allt inte de jag ville ha svar på i denna tråd utan om de gick att polera rutan.

mange_240
9 juli 2010 · 1 562 Inlägg

problemet löst åkte bara till en annan besiktningsstation.tråd kan låsas

Muttley
9 juli 2010 ·

mange_240 skrev:

Nichlas_H skrev:
polera rutan.. blir bra på rallybilen iaf.. wink

jajamän äntligen ett svar på frågan.utveckla gärna vad du använder för medel:)

Du försvagar glaset.

Byt.

mange_240
9 juli 2010 · 1 562 Inlägg

problemet är ju redan löst, va ju bara å testa en annan besiktningsstation

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang