För och nackdelar med Aga-diff?

David_Sodermanland
7 november 2010 · 116 Inlägg

Aga_Diff skrev:
Aga-Diff is the shiit...

Du är den rätte som ska kommentera denna tråd wink hehe big_smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
7 november 2010 · 6 017 Inlägg

Bullen_B3rg skrev:
jo men då försvinner härdningen i drivaxlarna!

Nej, inte om man knackar loss drivaxlarna och drar ur dom typ 10 cm från diffhuset.

Jonas
Bensinskallen P o r s c h e
7 november 2010 · 1 700 Inlägg

jonns skrev:
bilprovningen gillar inte svets diff pga att det inte går att mäta av broms värdena för vardera hjul.

men märker dom inget så går den ju igenom,så man ska nog hällst bes på vintern så det inte kasar så mycket*L*

Gammalt inlägg men vill ändå påpeka:

De spelar ju ingen roll om dom inte kan mäta bromsarnas egna värden. hela axeln sitter ju ihop så oavsett vad som händer så bromsar det lika på båda hjulen. Man skulle i princip kunna ha broms enbart på ena hjulet.

Sen håller det kanske inte ihop vid en tvärnit men ändå wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Jeqpe Nukelear Devize
24 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

litet trådlyft bara ett år elr så wink men tänkte de om man plockar isär hela bakaxeln så man har differentialen i handen o svetsar den så in i helvete och låter den härda så borde väl skitet hålla? big_smile

Lobster knife fight
RD_87 Skrotsamlare
24 augusti 2011 · 4 031 Inlägg

Jeqpe skrev:
litet trådlyft bara ett år elr så wink men tänkte de om man plockar isär hela bakaxeln så man har differentialen i handen o svetsar den så in i helvete och låter den härda så borde väl skitet hålla? big_smile

Troligtvis, men har man fått svetsarna bra så brukar drivaxlarna kunna ge upp istället.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Jeqpe Nukelear Devize
25 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

jaja då får man ta de som de kommer smile men vet nån hur de går om man kör motorväg med svetsdiff? man vill ju gärna inte få kast i 110km/h då blir de tack o hej ungefär.. även om man kör rätt så rakt hela vägen så det blir ju inte så mkt men ändå?

Lobster knife fight
loow Jävel
25 augusti 2011 · 2 018 Inlägg

Jag hade svetsdiff på min v8, de går kanon att köra på vägen o sådär, de enda som är drygt är rondeller eller långsamma kurvor. Man märker inte ens av de på motorvägen. Men på besiktningen hotade dom med regbesiktning på bilen för att den var svetsdiffad -.-

You got to risk it, to get the biscuit :)
Jeqpe Nukelear Devize
25 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

aa men man får ju ha en extra bakaxel man slänger på till besiktning wink men så de va inga oväntade kast o shit på motorväg? hur funkar de me stadstrafik då? tongue typ svänga runt gathörn o sånt ( jag vill inte ens fråga om det går att parkera i ett trångt parkeringshus wink )

Senast redigerat av Jeqpe (25 augusti 2011)

Lobster knife fight
Stenzzon
25 augusti 2011 · 173 Inlägg

Jeqpe skrev:
aa men man får ju ha en extra bakaxel man slänger på till besiktning wink men så de va inga oväntade kast o shit på motorväg? hur funkar de me stadstrafik då? tongue typ svänga runt gathörn o sånt ( jag vill inte ens fråga om det går att parkera i ett trångt parkeringshus wink )

svetsdiff funkar utmärk o köra  med på motor väg inga oväntade kast eller sånt men kanske blir sånt till vintern  köra stats körning på sommaren med bar mark är väll inga problem tills du ska sväng o fickparkera o andra knövliga grejer med de går de gör det ...

loow Jävel
25 augusti 2011 · 2 018 Inlägg

De är smartast de, att byta inför besiktning alltså. Neej inga kast eller sånt, det kändes inte ens att den var diffad. Gathörn är väl ingen höjdare, men de skakar lite, skriker lite i däcken o så är man runt. Ja körde 235er, är väl lite smidigare med smalare däck. Parkeringshus och små p-fickor är lite drygt. Men man lär sig snabbt smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Jeqpe Nukelear Devize
25 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

aaa okej tack så mkt big_smile ja e mkt lugnare nu har nästan bara hört massa megapessimister om att hela världen kommer gå under om man kör me svetsdiff tongue men de stenzzon skrev att de kanske blir lite drygare på vintern på motorväg men jag har redan lösning på vintern behöver man ju fan inte svetsaddiff för att sladda då byter man bara till org igen tongue PROBLEM SOLVED haha wink

Lobster knife fight
Stenzzon
25 augusti 2011 · 173 Inlägg

Jeqpe skrev:
aaa okej tack så mkt big_smile ja e mkt lugnare nu har nästan bara hört massa megapessimister om att hela världen kommer gå under om man kör me svetsdiff tongue men de stenzzon skrev att de kanske blir lite drygare på vintern på motorväg men jag har redan lösning på vintern behöver man ju fan inte svetsaddiff för att sladda då byter man bara till org igen tongue PROBLEM SOLVED haha wink

problem o problem blire väll inte på vintern men de går ju garanterat på lite sladd om du svänger o de är is/snö men de är en vane sak men smile

Jeqpe Nukelear Devize
25 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

aa men de fixar man big_smile övning ger färdighet smile

Lobster knife fight
Stenzzon
25 augusti 2011 · 173 Inlägg

Jeqpe skrev:
aa men de fixar man big_smile övning ger färdighet smile

exakt! smile

Bensinskallen P o r s c h e
25 augusti 2011 · 1 700 Inlägg

Stenzzon skrev:

Jeqpe skrev:
aaa okej tack så mkt big_smile ja e mkt lugnare nu har nästan bara hört massa megapessimister om att hela världen kommer gå under om man kör me svetsdiff tongue men de stenzzon skrev att de kanske blir lite drygare på vintern på motorväg men jag har redan lösning på vintern behöver man ju fan inte svetsaddiff för att sladda då byter man bara till org igen tongue PROBLEM SOLVED haha wink

problem o problem blire väll inte på vintern men de går ju garanterat på lite sladd om du svänger o de är is/snö men de är en vane sak men smile

Problemet är ju inte att det sladdar, utan att det går rakt fram, så man måste ta kurvor på lite sladd lol

Och köra originaldiff på vintern? Nejnejnej, när man åker på vintern och spinner tar diffen slut ganska fort. Körde slut på min diff förra vintern, och då blev det svets.

Senast redigerat av Bensinskallen (25 augusti 2011)

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Jeqpe Nukelear Devize
26 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

hm de visste ja faktiskt inte att diffen tar slut :S aja då får man köra svetsdiff året runt big_smile

Lobster knife fight
unpatterned
26 augusti 2011 · 294 Inlägg

Det bästa är när man inser att enda sättet att få den att sluta sladda på vintern, är att gasa mer och räta upp, inte släppa och räta upp tongue

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Jeqpe Nukelear Devize
26 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

precis som på rally, när det håller på att gå åt helvete ska man bara fortsätta gasa då har man större chanser att räta upp big_smile

Lobster knife fight
Jeqpe Nukelear Devize
26 augusti 2011 · 1 357 Inlägg

vet att detta är off topic så de smäller om de men man kan se det här som en fördel big_smile

en film med the power of svetsdiff
orginal motor på 100hk tänk hur tråkigt han hade haft utan svetsdiff big_smile

Senast redigerat av Jeqpe (26 augusti 2011)

Lobster knife fight
M-Wetter
26 augusti 2011 · 212 Inlägg

Nackdel: Du får inte köra med svetsdiff om du ska köra dragrace med bilen. Om vi snackar på seriösa evenemang.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang