Blir så förbannad, trafikförsäkringsföreningen

volvoentusiasten
7 april 2009 · 4 005 Inlägg

JonB skrev:
Förmodligen är väl anledningen att om dom hade meddelat direkt så hade dom väl inte fått in lika mycket pengar...

Absolut, det hela handlar om att få in så pass mycket pengar för att täcka upp för de nötter som inte har försäkringen klar innan de kör iväg med bilen och råkar ut/orsakar en olycka. Även om det är 1 eller 2 dagar.

MagneticNorth Aktad Medlem
8 april 2009 · 301 Inlägg

En fd arbetskamrats low-life polare tycker det är jätte bra med den här försäkringen,

"-han har ju så mycket skulder ändå"

och citat..

"-då är det ju praktiskt att få en automatisk försäkring."

FireTraXX DFFL
8 april 2009 · 9 020 Inlägg

JonB skrev:
jag håller med de som tycker att det är fel att dom inte meddelar NÄR dom börjar ta betalt utan väntar tills man kommer på det själv. Fruktansvärt fult tycker jag...

Är det så svårt att skicka ett mail/brev eller ringa ett samtal?

Förmodligen är väl anledningen att om dom hade meddelat direkt så hade dom väl inte fått in lika mycket pengar...

Är det svårt att försäkra bilen?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
torpis Forummoderator
8 april 2009 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:
Nej, jag tycker inte det är rimligt att staten, myndigheter eller andra ska dalta med alla människor. Jag blir upprörd när nån tant ramlat pga halka och får ersättning för att inte kommunen saltat/sandat trottoaren. Gå försiktigt när det är halt, enkelt.

Ja, gå försiktigt när det är halt, MEN går du försiktigt som om det vore halt även på sommaren? med hjälm kanske?

Det är lite samma sak här, det är inte lätt att första gången veta hur det funkar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
FireTraXX DFFL
8 april 2009 · 9 020 Inlägg

torpis skrev:

matteeee skrev:
Nej, jag tycker inte det är rimligt att staten, myndigheter eller andra ska dalta med alla människor. Jag blir upprörd när nån tant ramlat pga halka och får ersättning för att inte kommunen saltat/sandat trottoaren. Gå försiktigt när det är halt, enkelt.

Ja, gå försiktigt när det är halt, MEN går du försiktigt som om det vore halt även på sommaren? med hjälm kanske?

Det är lite samma sak här, det är inte lätt att första gången veta hur det funkar.

Det är bara att läsa på så vet man.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
kolvas
8 april 2009 · 4 001 Inlägg

detta blev man ju lärd redan på trafikskolan och det står i körkortsboken och det står på många fler ställen så... jag har själv gjort missen men man får skylla sig själv i ett sånt här läge helt enkelt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
torpis Forummoderator
8 april 2009 · 10 572 Inlägg

FireTraXX skrev:

torpis skrev:

matteeee skrev:
Nej, jag tycker inte det är rimligt att staten, myndigheter eller andra ska dalta med alla människor. Jag blir upprörd när nån tant ramlat pga halka och får ersättning för att inte kommunen saltat/sandat trottoaren. Gå försiktigt när det är halt, enkelt.

Ja, gå försiktigt när det är halt, MEN går du försiktigt som om det vore halt även på sommaren? med hjälm kanske?

Det är lite samma sak här, det är inte lätt att första gången veta hur det funkar.

Det är bara att läsa på så vet man.

Javisst.  Bara att träna näsan så slipper vi slösa pengar på skyltning på bensinmapckarna för folk som inte klarar av att lukta skillnad på bensin och diesel...    varför skall jag behöva betala för skyltning jag inte själv behöver?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 april 2009 · 2 972 Inlägg

torpis skrev:

FireTraXX skrev:

torpis skrev:

Ja, gå försiktigt när det är halt, MEN går du försiktigt som om det vore halt även på sommaren? med hjälm kanske?

Det är lite samma sak här, det är inte lätt att första gången veta hur det funkar.

Det är bara att läsa på så vet man.

Javisst.  Bara att träna näsan så slipper vi slösa pengar på skyltning på bensinmapckarna för folk som inte klarar av att lukta skillnad på bensin och diesel...    varför skall jag behöva betala för skyltning jag inte själv behöver?

På samma sätt som macken har info om det är bensin, diesel eller etanol i pumpen har försäkringsbolagen information om hur och NÄR man försäkrar en bil. När man köper en bil får man själv ta reda på hur saker funkar, både hur man tankar och hur (och när!) man försäkrar. Man måste dessutom ta reda på hur man får framföra fordonet, och alla andra regler som gäller.

Macken skickar inte direkt en påminnelse att du måste tanka när du köper bil.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Pan
8 april 2009 ·

Bra kul att läsa den här tråden. Har också åkt på den här kostnaden surt men bara att betala. Nästa gång jag ska åka bil ska jag läsa på hela lagboken så man har koll på allt xD.

Macken skickar inte direkt en påminnelse att du måste tanka när du köper bil.

Men dom går inte heller och fyller i bensin och tar 150kr litern för det när det tar slut utan att säga till. :-)

falloutboy
8 april 2009 · 1 723 Inlägg

gamlingen skrev:
Man VET att en försäkring MÅSTE man ha på en bil i trafik,så jag ser inte problemet.. men däremot så borde man kunna få 2 dgr på sej att fixa det. utan att tff ska lägga sej i.

varför inte ringa direkt och teckna försäkring? behöver man verkligen ens en hel dag för att få det gjort? Alla stora bolag har ju öppet nästan dygnet runt. Om inte annat går det utmärkt att teckna på nätet direkt man kommit hem efter avslutad affär.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 april 2009 · 2 972 Inlägg

Pan skrev:
Bra kul att läsa den här tråden. Har också åkt på den här kostnaden surt men bara att betala. Nästa gång jag ska åka bil ska jag läsa på hela lagboken så man har koll på allt xD.

Macken skickar inte direkt en påminnelse att du måste tanka när du köper bil.

Men dom går inte heller och fyller i bensin och tar 150kr litern för det när det tar slut utan att säga till. :-)

Visserligen, men det får inte samma konsekvenser om du får soppatorsk som om du invalidiserar någon genom att köra på dom när du är oförsäkrad heller. Därav skillnaden...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Ramrod
8 april 2009 · 674 Inlägg

JonB skrev:
jag håller med de som tycker att det är fel att dom inte meddelar NÄR dom börjar ta betalt utan väntar tills man kommer på det själv. Fruktansvärt fult tycker jag...

Är det så svårt att skicka ett mail/brev eller ringa ett samtal?

Förmodligen är väl anledningen att om dom hade meddelat direkt så hade dom väl inte fått in lika mycket pengar...

Javisst!  Baktanken är ju uppenbar att det är pengarna de vill åt & säger inget för att det är JÄVLIGT svårt för den som måste betala att ifrågasätta sättet som systemet är utformat på...   Självklart att de kan ringa, skicka brev, email.. vad som hellst, för att påminna ägaren att bilen är oförsäkrad, inga problem för dom.  Och de TAR en orimligt hög kostnad bara för att göra en poeng att fordon inte ska vara påställda oförsäkrade. ....  Med andra ord  det ÄR ett FULT sätt som de gör det på!     Punkt - slut!     Dax till förändring nu!

Senast redigerat av Ramrod (8 april 2009)

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 april 2009 · 2 972 Inlägg

Ramrod skrev:

JonB skrev:
jag håller med de som tycker att det är fel att dom inte meddelar NÄR dom börjar ta betalt utan väntar tills man kommer på det själv. Fruktansvärt fult tycker jag...

Är det så svårt att skicka ett mail/brev eller ringa ett samtal?

Förmodligen är väl anledningen att om dom hade meddelat direkt så hade dom väl inte fått in lika mycket pengar...

Javisst!  Baktanken är ju uppenbar att det är pengarna de vill åt & säger inget för att det är JÄVLIGT svårt för den som måste betala att ifrågasätta sättet som systemet är utformat på...   Självklart att de kan ringa, skicka brev, email.. vad som hellst, för att påminna ägaren att bilen är oförsäkrad, inga problem för dom.  Och de TAR en orimligt hög kostnad bara för att göra en poeng att fordon inte ska vara påställda oförsäkrade. ....  Med andra ord  det ÄR ett FULT sätt som de gör det på!     Punkt - slut!     Dax till förändring nu!

Vad kostar en hemsk trafikolycka med dödlig eller livslångt skadade personer som utgång? Vem ska betala det när nån "slarvpelle" kört oförsäkrad "ett par dagar" och råkat köra på någon? Det finns inget (vinstdrivande) försäkringsbolag som går in och täcker sådana kostnader.
Visst, man skulle kunna ta ut det i alla andra skatter, som då skulle bli ännu högre. Då skulle dessutom folk som INTE kör/äger bil få betala detta kalaset. Eller så skulle alla bilförsäkringsbolag få dela på notan, och då ta ut det i din och alla andras premier, även vi som sköter oss. Det skulle dessutom garanterat bli dyrare, eftersom f-bolagen vill ha sin del av kakan.

Som det är nu får dom som missköter sig betala, och ja, det är dyrt. Men det är vad det kostar. Om ALLA tecknade en riktig försäkring direkt skulle detta inte behövas. Men som "vanligt" klagar folk istället för att göra nåt åt sin egen situation. Det är INTE statens (eller TFFs) fel att "ni" glömmer (eller skiter i att) försäkra era bilar. Och reglerna finns där, redo att läsas för alla som vill lära sig.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
azid Det som inte dödar gör ont
8 april 2009 · 2 668 Inlägg

Sickan_ skrev:
En i min släkt fick en räkning där på 74 000 PGA att posten slarvat bort pappren om att ställa av bilen. Posten hittade pappren en månad senare och dom fick betala hela kalaset.

så dom slarvade bort pappren flera gånger under runt 2- 3 år alltså?


blir det alldeles för stor summa så får man en delgivning och den kan inte posten tappa bort

Senast redigerat av azid (8 april 2009)

2slow
Janken Driver
8 april 2009 · 2 111 Inlägg

Fattar inte varför folk gnäller. Köper man en bil så försäkrar man den direkt. Ganska logiskt eller hur?. Eller ska försäkringsbolagen behöva ringa hem till en o fråga om man har lust att försäkra bilen?.

Likaså om man ställer på bilen så ser man väl till att ha den försäkrad, oftast har man ju en garageförsäkring även när den är avställd.

Försäkrade min senast köpta bil 3 veckor innan jag ens fick hem den. Avställd hela tiden, även nu.
Men försäkring går lite hand i hand med bilägandet, tror fler håller med.

Sluta gnäll o försäkra era bilar!. Hade inte TFF funnits och ni smäller oförsäkrat med någon annan bil eller fotgängare, då kan kan vi snacka pengar...

Sen skulle jag säkert gnällt iafall jag glömt bort det wink , men har inte gjort det hittills och känner ingen som gjort det.

MVH Janken

Senast redigerat av Janken (8 april 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Janken Driver
8 april 2009 · 2 111 Inlägg

azid skrev:

Sickan_ skrev:
En i min släkt fick en räkning där på 74 000 PGA att posten slarvat bort pappren om att ställa av bilen. Posten hittade pappren en månad senare och dom fick betala hela kalaset.

så dom slarvade bort pappren flera gånger under runt 2- 3 år alltså?


blir det alldeles för stor summa så får man en delgivning och den kan inte posten tappa bort

Precis, låter som någon försöker vara häftig med "värsta feta historien" bara...

Men det är kanske bara i mina öron?.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
azid Det som inte dödar gör ont
8 april 2009 · 2 668 Inlägg

Janken skrev:

azid skrev:

Sickan_ skrev:
En i min släkt fick en räkning där på 74 000 PGA att posten slarvat bort pappren om att ställa av bilen. Posten hittade pappren en månad senare och dom fick betala hela kalaset.

så dom slarvade bort pappren flera gånger under runt 2- 3 år alltså?


blir det alldeles för stor summa så får man en delgivning och den kan inte posten tappa bort

Precis, låter som någon försöker vara häftig med "värsta feta historien" bara...

Men det är kanske bara i mina öron?.

MVH Janken

det är bull det han snackar om... har själv varit med om att få en räkning på 6k av kronofogen och sen en till på 12 pågrund av en jobbigt historia om en plastmorsa som gömde mina brev från tff. många brev på 9 månader hadde jag fått tydligen och tillslut kom polisen med en delgivning och då fick jag veta hur det stog till med bilen...... så så går det till

2slow
torpis Forummoderator
9 april 2009 · 10 572 Inlägg

matteeee skrev:
Visserligen

Sedär, poletten trillade ner även om det tog lång tid.


matteeee skrev:
men det får inte samma konsekvenser om du får soppatorsk som om du invalidiserar någon genom att köra på dom när du är oförsäkrad heller.

om olyckan uppstår pga en bil står illa i en korsning pga soppatork då?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
9 april 2009 · 10 572 Inlägg

Jag skulle aldrig få starta en förening som hade full rätt att tanka bilar för 150kr/liter om tankmätaren var nere på reserven. Jag skulle med kunna ha en hemsida där jag presenterar att jag tvångstankar alla bilar för 150kr/liter om man kör på reserven för det kan hända en olycka om bränslet tar slut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
azid Det som inte dödar gör ont
9 april 2009 · 2 668 Inlägg

Sickan_ skrev:

azid skrev:

Janken skrev:

Precis, låter som någon försöker vara häftig med "värsta feta historien" bara...

Men det är kanske bara i mina öron?.

MVH Janken

det är bull det han snackar om... har själv varit med om att få en räkning på 6k av kronofogen och sen en till på 12 pågrund av en jobbigt historia om en plastmorsa som gömde mina brev från tff. många brev på 9 månader hadde jag fått tydligen och tillslut kom polisen med en delgivning och då fick jag veta hur det stog till med bilen...... så så går det till

Han fick inga brev eller någonting vad jag vet men däremot vet jag att posten hade lagt hans brev i något fack för att dom inte kunde läsa vad det stog för att det hade kommit vatten på det. och ja det stämmer det låg där under nästan 3 år. Och det enda vi hörde från TFF var när vi försäkrade den igen. Och ja ja vet att detta låter lite påhittat pga summan men dom som inte tror mig så kan ja höra med han om han har kvar den räkningen så är det bara att se själva.  tongue

jo men det är ju så att om man inte betalar så skickar tff över det till fogden och får inte fogden tag på en så skickar dom polisen med en delgivning och det går endå ganska fort..

att det ska ta 3 år känns som en grym överdrift om inte killen varit bortrest eller suttit i nån källare i 3 år

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang