Blir så förbannad, trafikförsäkringsföreningen

dbjanoz
9 april 2009 · 1 785 Inlägg

Robban_Hedlund skrev:
Igår fick jag hem papper från trafikförsäkringsföreningen det var en räkning på 521:- för fem dagars försäkring! Jag började undra vad det var. När jag köpte bilen så fyllde vi i att den skulle ställas av. Men tydligen så är det så att avställningen gäller inte först papprena har kommit in. Ägar bytet skrev vi ju samma datum som vi gjorde det. Alltså mellan datumet som ägarbytet skrevs till att papprena kom in så gick det 5 dagar. Vipps så hade man en påställd bil men oförsäkrad, det är helt sjukt att de kan ta mer än 100:- om dagen för en trafikförsäkring!! Blir så jävla förbannad mad, någon annan som har råkat ut för något liknande?!

Den lagen är till för att folk inte ska köra med sina bilar oförsäkrade. Då du kör med din bil oförsäkrad och du t ex skadar egendom, djur eller människor finns inget försäkringsskydd till de som blivit skadade. Där av den höga boten. Det händer att folk kör helt utan försäkring och skada sker.

Om du själv skulle bli påkörd av en bilist som kör utan försäkring kan du inte få ersättning alls om inte "Trafikförsäkringsföreningen" fanns. Om du själv inte har en helförsäkring förstås då förlorar du "BARA" självrisken ingen vidare rättvisa i det heller eller hur?

Det är synd att det blir så eftersom du gjort vad du trodde var rätt. För att en avställning ska gälla från dagens datum och inte när den kommer fram är det fördel om du kan göra avställningen via internet.

Är bilen avställd och används händer inget förrän det händer så att säga. Tills du blir upptäckt. Många gånger blir man straffad när man har försökt göra rätt men det blir ändå fel.

Det har hänt att jag skaffat en försäkring på fordonet 1 dag för att köra det hem. Kan ju anses vara onödigt enligt många men över 100Kr om dagen det räcker till 14dagars försäkring i mitt läge.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 april 2009 · 2 972 Inlägg

torpis skrev:
om olyckan uppstår pga en bil står illa i en korsning pga soppatork då?

Om en olycka uppstår pga att en bil fått soppatorsk så är den med gällande lagstiftning (tack vare TFF) försäkrad även om du nu glömt/struntat i att försäkra den.
Det hindrar visserligen inte olyckan, men försäkringsskydd finns iaf. TFF finns inte till för att förhindra olyckor.

torpis skrev:
Jag skulle aldrig få starta en förening som hade full rätt att tanka bilar för 150kr/liter om tankmätaren var nere på reserven. Jag skulle med kunna ha en hemsida där jag presenterar att jag tvångstankar alla bilar för 150kr/liter om man kör på reserven för det kan hända en olycka om bränslet tar slut.

Tycker du själv att det är en rimlig och trovärdig liknelse? Tror du att en privatperson har startat TFF och tjänar fett på alla som glömmer försäkring? (Tycker det är sorgligt att en moderator håller denna nivå!)

Hur skulle du känna om nån oförsäkrad körde på dig så att du blev förlamad, inte kunde jobba alls resten av livet och dessutom behövde en personlig assistent för att kunna gå på toa, käka, handla osv. Du hade fått betala allt själv, utan att ha nån inkomst, eftersom ingen försäkring täcker.
Föraren som körde på dig lever på existensminimum och har inget o ge dig även om rätten dömmer honom som vållande. Hur skulle det kännas? Hur skulle det fungera utan TFF tycker du?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
FireTraXX DFFL
9 april 2009 · 9 020 Inlägg

azid skrev:

Sickan_ skrev:

azid skrev:

det är bull det han snackar om... har själv varit med om att få en räkning på 6k av kronofogen och sen en till på 12 pågrund av en jobbigt historia om en plastmorsa som gömde mina brev från tff. många brev på 9 månader hadde jag fått tydligen och tillslut kom polisen med en delgivning och då fick jag veta hur det stog till med bilen...... så så går det till

Han fick inga brev eller någonting vad jag vet men däremot vet jag att posten hade lagt hans brev i något fack för att dom inte kunde läsa vad det stog för att det hade kommit vatten på det. och ja det stämmer det låg där under nästan 3 år. Och det enda vi hörde från TFF var när vi försäkrade den igen. Och ja ja vet att detta låter lite påhittat pga summan men dom som inte tror mig så kan ja höra med han om han har kvar den räkningen så är det bara att se själva.  tongue

jo men det är ju så att om man inte betalar så skickar tff över det till fogden och får inte fogden tag på en så skickar dom polisen med en delgivning och det går endå ganska fort..

att det ska ta 3 år känns som en grym överdrift om inte killen varit bortrest eller suttit i nån källare i 3 år

Släktingen kanske är Elizabeth Fritzl?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Rawad C20LET
9 april 2009 · 1 041 Inlägg

Robban_Hedlund skrev:
Igår fick jag hem papper från trafikförsäkringsföreningen det var en räkning på 521:- för fem dagars försäkring! Jag började undra vad det var. När jag köpte bilen så fyllde vi i att den skulle ställas av. Men tydligen så är det så att avställningen gäller inte först papprena har kommit in. Ägar bytet skrev vi ju samma datum som vi gjorde det. Alltså mellan datumet som ägarbytet skrevs till att papprena kom in så gick det 5 dagar. Vipps så hade man en påställd bil men oförsäkrad, det är helt sjukt att de kan ta mer än 100:- om dagen för en trafikförsäkring!! Blir så jävla förbannad :mad:, någon annan som har råkat ut för något liknande?!

Läs noga va TS hade råkat ut för o va han frågade efter, han undrade om nån hade råkat ut för nåt liknade?

o så sitter en del folk o slänger ur sig en del saker som att världen är FEL FRI
jag men va bra att visa av er kan allt men blir så stolt över att det finns såna som er som inte bryter mot lag o reglar, ni får oss att va stolta att ni kostar staten mindre än va oss andra gör.

Att det finns folk som ens vågar va spydiga mot andra o kalla folk för ohövliga saker när de inte ens läser va saker o ting handlar om.
TS frågade om nån hade råkat ut för samma sak som han o då börjar folk vrida o vända på det hela o få det att handla om en hel annan sak.

LÄS NOGA
det är helt sjukt att de kan ta mer än 100:- om dagen för en trafikförsäkring

så det va det allt det handlade om o glöm inte att han inte visste om han kunde ställa av sitt fordon från den dagen han skickade ägare beviset, kalla det idioti eller att han missade det va korkat men det va ju ett misstag men att sitta o snacka som om ni vore perfekta människor som inte gör fel gör mig lite förbannad.

Så väx upp från de kläderna som ni bär på o skäms lite att sitta o vrida o vända på hela saken o få den o passa i er egen smak.

Vi tyckte att det va lite för dyrt OCH SA ALDRIG ATT TFF ELLER VA DE NU HETER INTE BORDE FINNAS.
så det är bra att de finns o hjälper till men det är fortfarande dålig stil att bara hova in dessa pengar i flera dagar utan att skicka ett litet brev till den som ni kallar korkad eller idiot i era meningar.

jag har råkat ut för det en gång o har lärt mig hur det går till o min historia matchar TS historia o nu vet man hur det går till.

alla får tycka va de vill men va inte spydiga mot andra som om NI ALDRIG GÖR FEL.

Stavfel kanske?

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
volvoentusiasten
9 april 2009 · 4 005 Inlägg

Rawad skrev:

Robban_Hedlund skrev:
Igår fick jag hem papper från trafikförsäkringsföreningen det var en räkning på 521:- för fem dagars försäkring! Jag började undra vad det var. När jag köpte bilen så fyllde vi i att den skulle ställas av. Men tydligen så är det så att avställningen gäller inte först papprena har kommit in. Ägar bytet skrev vi ju samma datum som vi gjorde det. Alltså mellan datumet som ägarbytet skrevs till att papprena kom in så gick det 5 dagar. Vipps så hade man en påställd bil men oförsäkrad, det är helt sjukt att de kan ta mer än 100:- om dagen för en trafikförsäkring!! Blir så jävla förbannad mad, någon annan som har råkat ut för något liknande?!

Läs noga va TS hade råkat ut för o va han frågade efter, han undrade om nån hade råkat ut för nåt liknade?

o så sitter en del folk o slänger ur sig en del saker som att världen är FEL FRI
jag men va bra att visa av er kan allt men blir så stolt över att det finns såna som er som inte bryter mot lag o reglar, ni får oss att va stolta att ni kostar staten mindre än va oss andra gör.

Att det finns folk som ens vågar va spydiga mot andra o kalla folk för ohövliga saker när de inte ens läser va saker o ting handlar om.
TS frågade om nån hade råkat ut för samma sak som han o då börjar folk vrida o vända på det hela o få det att handla om en hel annan sak.

LÄS NOGA
det är helt sjukt att de kan ta mer än 100:- om dagen för en trafikförsäkring

så det va det allt det handlade om o glöm inte att han inte visste om han kunde ställa av sitt fordon från den dagen han skickade ägare beviset, kalla det idioti eller att han missade det va korkat men det va ju ett misstag men att sitta o snacka som om ni vore perfekta människor som inte gör fel gör mig lite förbannad.

Så väx upp från de kläderna som ni bär på o skäms lite att sitta o vrida o vända på hela saken o få den o passa i er egen smak.

Vi tyckte att det va lite för dyrt OCH SA ALDRIG ATT TFF ELLER VA DE NU HETER INTE BORDE FINNAS.
så det är bra att de finns o hjälper till men det är fortfarande dålig stil att bara hova in dessa pengar i flera dagar utan att skicka ett litet brev till den som ni kallar korkad eller idiot i era meningar.

jag har råkat ut för det en gång o har lärt mig hur det går till o min historia matchar TS historia o nu vet man hur det går till.

alla får tycka va de vill men va inte spydiga mot andra som om NI ALDRIG GÖR FEL.

Stavfel kanske?

Har du hört uttrycket: Kasta inte sten i glashus?

ps. de flesta kommentaren i denna tråd, är svar på andras inlägg i denna tråd, inte trådskaparens kommentar. Det ser du när det står "citat".
ds.

Rawad C20LET
9 april 2009 · 1 041 Inlägg

jo då det ser  klart o tydligt att det e svar på andras citat, men har ni märkt en sak att nu förtiden vilken tråd som helst man lägger upp börjar spåra ur, det handlar alltid om en sak o så finns det visa som ska vända på allt o dra andra historier o inte nog med det så finns det fan en massa TROLL här inne.
du o jag va inne på den ämnet o sen forklarde jag va jag menade o du höl med om det jag skrev till en viss del o du frågade va man kunde ha för återgärd o det e ju det som är bra i en dissektionen att man ska kolla vilken återgärd det finns på dessa saker.
men att sitta där o förlämpa andra o skriva att en viss mäniska ska inte hålla det på denna nivo för att man är moderaor eller va han nu va så tycker jag att där börjar man ett nytt ämne som inte har med saken att göra plus att man får tycka va man vill oas om man nu är kung, polis eller en som sköter en sajt utan att nån ska sitta o ta försvara TFF utan att nån har attackerat de.

men men det tar aldrig slut med sånt alla ska spela nåt de inte är för att framstå som bra, men det tar tid tills de gör ett miss o de borde verkligen sitta o tänka på att ingen är perfekt då.

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
10 april 2009 · 2 972 Inlägg

Rawad skrev:
jo då det ser  klart o tydligt att det e svar på andras citat, men har ni märkt en sak att nu förtiden vilken tråd som helst man lägger upp börjar spåra ur, det handlar alltid om en sak o så finns det visa som ska vända på allt o dra andra historier o inte nog med det så finns det fan en massa TROLL här inne.
du o jag va inne på den ämnet o sen forklarde jag va jag menade o du höl med om det jag skrev till en viss del o du frågade va man kunde ha för återgärd o det e ju det som är bra i en dissektionen att man ska kolla vilken återgärd det finns på dessa saker.
men att sitta där o förlämpa andra o skriva att en viss mäniska ska inte hålla det på denna nivo för att man är moderaor eller va han nu va så tycker jag att där börjar man ett nytt ämne som inte har med saken att göra plus att man får tycka va man vill oas om man nu är kung, polis eller en som sköter en sajt utan att nån ska sitta o ta försvara TFF utan att nån har attackerat de.

men men det tar aldrig slut med sånt alla ska spela nåt de inte är för att framstå som bra, men det tar tid tills de gör ett miss o de borde verkligen sitta o tänka på att ingen är perfekt då.

..och detta är närmre tråden menar du? Och inte ett nytt ämne?

Och vad är meningen med ett forum om man inte får ha åsikter? Eller man får ha åsikter, bara man tycker som du?

Jag tycker inte att jag har förolämpat någon, och att en moderator (företrädare för forumet) håller sig på den nivån tycker jag är KASS. Men min åsikt är väl mindre värd än din, och moderatorns?!

Och vem har sagt att världen är felfri? Jag skrev att om den vore det och folk försäkrade sina bilar som man ska hade inte TFF och de dyra räkningarna behövts. Men det är inte alls samma sak som att världen är felfri...

Ännu har jag inte fått svar på (från någon av alla de som tycker det är för jävligt att det kostar pengar att inte ha sin bil försäkrad) vem som ska betala när en olycka sker med ett oförsäkrat fordon inblandat (främst som vållande).

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
j0nas Lastbilschaffis
10 april 2009 · 811 Inlägg

Rawad skrev:

kaxxen skrev:
en av chefens anställda samla på sig 26k från TFF tongue & nu samlar på han på nytt igen snart uppe i 12k ytterligare big_smile

det e ju förbannat mycket pengar det handlar om, förstår inte värför man låter det gå så långt, de idioterna på TFF eller va de nu heter säger inget till en tills man upptäcker det själv fan va sut, dessa pengar kunde han gör nåt riktigt roligt med tongue

Fast hans anställda kille är från polen med minimala svenska skills tongue

Han köpte en bil... & försäkra skiten & sen gick det ut efter han inte betalat & brydde sig inte eller fatta inte at man måste försäkra & körde runt i ett halv år + lite till med bilen sen kom ett brev från kronofogden osv  efter lite samtal vart det avbetalning... på dessa 26k....

Sen nu får 2-3 månader sen tog han bilen till polen & regga den där på nåt skumt vis & har polska skyltar på bilen men den är fortfarande reggad här i sverige tongue kör runt son vanligt hehe men hur det funkar i polen vet ja inte med bilreggning meeeen han samla på sig ny stor summa på skulden han redan har...

ställde av bilen åt honom nu iaf men han kör runt i en svensk bil med polska skyltar tongue Så det kommer la brev från kronofogden igen snart smile

Senast redigerat av kaxxen (10 april 2009)

volvoentusiasten
10 april 2009 · 4 005 Inlägg

Det verkar som om de flesta här inser att TFF gör en nytta av tidigare anledningar.

Problemet verkar vara hur de löser problemet, att ta mycket betalt från första dagen.

Men det finns väl ingen annan lösning? Den enda jag kan komma på är att man kan ha en upptrappande skala, dyrt första dagen, mer dyrt andra dagen, skitdyrt tredje dagen.

Att folk gör personliga påhopp på personer som de inte riktigt har samma åsikter är väl lite fel kanske. Det händer väl för att försöka få den laglöse att inse att denne verkligen gör fel och bör ändra sig. Sen om det är rätt sätt att gå tillväga, det lämnar jag osagt.

Jag tycker personligen att personer som kör sina bilar avställda och oförsäkrade ska ha högre än 100kr/dagen och en känga i arslet. Varför inte höja det till 1000kr/dagen?

Rawad C20LET
10 april 2009 · 1 041 Inlägg

matteeee skrev:

Rawad skrev:
jo då det ser  klart o tydligt att det e svar på andras citat, men har ni märkt en sak att nu förtiden vilken tråd som helst man lägger upp börjar spåra ur, det handlar alltid om en sak o så finns det visa som ska vända på allt o dra andra historier o inte nog med det så finns det fan en massa TROLL här inne.
du o jag va inne på den ämnet o sen forklarde jag va jag menade o du höl med om det jag skrev till en viss del o du frågade va man kunde ha för återgärd o det e ju det som är bra i en dissektionen att man ska kolla vilken återgärd det finns på dessa saker.
men att sitta där o förlämpa andra o skriva att en viss mäniska ska inte hålla det på denna nivo för att man är moderaor eller va han nu va så tycker jag att där börjar man ett nytt ämne som inte har med saken att göra plus att man får tycka va man vill oas om man nu är kung, polis eller en som sköter en sajt utan att nån ska sitta o ta försvara TFF utan att nån har attackerat de.

men men det tar aldrig slut med sånt alla ska spela nåt de inte är för att framstå som bra, men det tar tid tills de gör ett miss o de borde verkligen sitta o tänka på att ingen är perfekt då.

..och detta är närmre tråden menar du? Och inte ett nytt ämne?


Och vad är meningen med ett forum om man inte får ha åsikter? Eller man får ha åsikter, bara man tycker som du?

Jag tycker inte att jag har förolämpat någon, och att en moderator (företrädare för forumet) håller sig på den nivån tycker jag är KASS. Men min åsikt är väl mindre värd än din, och moderatorns?!

Och vem har sagt att världen är felfri? Jag skrev att om den vore det och folk försäkrade sina bilar som man ska hade inte TFF och de dyra räkningarna behövts. Men det är inte alls samma sak som att världen är felfri...

Ännu har jag inte fått svar på (från någon av alla de som tycker det är för jävligt att det kostar pengar att inte ha sin bil försäkrad) vem som ska betala när en olycka sker med ett oförsäkrat fordon inblandat (främst som vållande).

Net det är inte närmare tråden men om du läser va förrsta inlägget handlade om så alla dina inlägg hör inte hemma i denna tråd, du o några andra vrider o vänder på det hela o få det o handla om en hel annan sak.

Jo då på forum får man ha sina åsikter så väl som ute i allmänheten men håll det för inom ramer om va saken handlar om istället o vilken återgärd borde tas istället för att tro att allt är självklart i världen.

Nej skrev inte att just du har förolampat nån, utan att andra har sagt saker som e lite för mycket kanske?

Du skriver att det är öppet forum o man borde säga sin åsikt sen skriver du "att en moderator (företrädare för forumet) håller sig på den nivån tycker jag är KASS"  så har han inte rätt o tycka det han tycker då bara för att han är moderator då eller har jag uppfattat dig rätt han är väl lika mycket individ lika mycket som du o jag o får säga va han tycker eller hur?

Nej då varken min eller moderatorns åsikt väger mer än din men varför ska du Citera det han skriver o försöker att få det o se ut som att han är du!
det va ju hans åsikt o hur han ser på saken så det e bara till o respektera det då, ser ingen mening att du ska ta o försvara TFF så mycket som du gör när ingen har sakt nåt illa om de förutom att de är FULT av de att de inte talar om för en att man har sin bil oförsäkrad.

Jag köper en bil som är påställd o är i trafik men när jag gör ägare bytet hemma hos mig o ställer av bilen via ägare bytes pappern o den skickas iväg då till VV eller va de nu förtiden heter.

I min värld så har jag ställt av fordonet via de papperna som jag skickade men vilket som inte gick som jag tänkte o va att man inte kan ställa av sitt fordon i samband med ägare bytet o så efter fem fina dagar får jag nya regbeviset o jag står som ägare på bilen o bilen har blivit avställd från den dagen VV hade fått ägarebytet så jag blir skyldig ett par hundra som ska betalas in till TFF fast än jag inte har använt bilen som jag köpte o ställde av.

lite ledsen blir jag över att betala de hundra lapparna till TFF men kommer över det tio min efter o tänker jag gjorde ett miss o fan att jag inte visste det tidigare att man inte kunde ställa av fordonet samtidigt som man gör ägare byte.
men det va bara en historia av flera hundra o den va min o det finns en del folk som har gjort detta misstaget, men det finns folk som har fått betala en del pengar pga sånt va du nu vill kalla för SLARV eller OKUNNIGHET så det kvittar man har gjort ett misstag o man färdades aldrig i trafiken oförsäkrad.

så min fråga hade du inte vart less  om du va i min eller i TS kläder, man är bara mänsklig o man gör fel o man lär aldrig sig inte för än man har gjort ett misstag o fått betala för det vare det sig pengar eller nåt annat, så alla gör fel o många är inte kunninga som de flesta så jag o TS va nog slarviga o fick betala först o se glada ut sen för vår lilla miss.
Du hade oxå vart less om det hade hänt dig o om du va lika slarvig eller okunning som jag.



matteeee skrev:
Ännu har jag inte fått svar på (från någon av alla de som tycker det är för jävligt att det kostar pengar att inte ha sin bil försäkrad) vem som ska betala när en olycka sker med ett oförsäkrat fordon inblandat (främst som vållande).

Det är TFF som kommer att betala det eftersom det finns inga bilar som kör oförsäkrade nu för alla bilar som inte har försäkring så går TFF o täcker med deras o ägaren ska betala den summan som de skickar i det fina brevet som man får hem.

Det är bra att TFF finns o det hade vart riktigt surt o krocka med nån eller att köra på nån om man inte har försäkring, det är bra att de hjälper till o tecknar försäkring på bilar vare sig ägaren vill det eller ej de hjälper på det viset så att man inte lever ett surt liv när man är tillräckligt dum o KÖR BILEN OFÖRSÄKRAD.

Så jag har inget emot de tycker att tom att det är bra att de finns o jag säger som du o många andra man får skylla sig själv om man får betala den summan man har kört oförsäkrad o gick på deras försäkring, men TYCKER O KOMMER ATT ALLTID TYCKA DET att låta ett par veckor eller månader gå utan att ens skicka ett brev till ägaren o säga ditt fordon är ofösäkrad o vi har tecknat försäkring för den som kostar 100bla bla kr per dag så om man är du eller korkad eller even slarvig så vaknar man till o gör det rätta sen.

Men det är bara min o några andras åsikt o va vi tycker om det här som om du läser va jag o linuslinje skriver så förstår du mig bättre för att linuslinje har några förslag på va man kanske kan göra så vi är nog ute efter en återgärd till denna dilemma inta att göra oss sura eller irriterade på varandra.

som inget jag har skrivet va illa menat till dig det är bara mitt sätt att ytra mig.
så ser fram emot ett fint inlägg på va kan vi göra för att hjälpa dessa nöter som kör oförsäkrat inte till de som är slarviga som mig o gjort ett miss för alla gör fel o det har du säkert gjort nån gång i ditt liv  matteeee!


MVH/Rawad

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Rawad C20LET
10 april 2009 · 1 041 Inlägg

linuslinje skrev:
Det verkar som om de flesta här inser att TFF gör en nytta av tidigare anledningar.

Problemet verkar vara hur de löser problemet, att ta mycket betalt från första dagen.

Men det finns väl ingen annan lösning? Den enda jag kan komma på är att man kan ha en upptrappande skala, dyrt första dagen, mer dyrt andra dagen, skitdyrt tredje dagen.

Att folk gör personliga påhopp på personer som de inte riktigt har samma åsikter är väl lite fel kanske. Det händer väl för att försöka få den laglöse att inse att denne verkligen gör fel och bör ändra sig. Sen om det är rätt sätt att gå tillväga, det lämnar jag osagt.

Jag tycker personligen att personer som kör sina bilar avställda och oförsäkrade ska ha högre än 100kr/dagen och en känga i arslet. Varför inte höja det till 1000kr/dagen?

Håller helt o hållet med dig för det är endast såna sifror som folk blir rädda för o även lägger märke till men tror inte det skulle hjälpa så mcket för det finns fortfarande folk som inte skulle veta om sånt, man behöver sprida ut det här på något sett att det kostar 1000kr per dag att köra sin bil oförsäkrad så det e nån slags media eller sånt så att alla uppmärksammas på det o skärper sig då mad

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
volvoentusiasten
10 april 2009 · 4 005 Inlägg

Jag tycker vi ska stoppa in bananer i syndarnas (de oförsäkrade) avgasrör.

Förlåt. jag kunde inte hejda mig. wink

Rawad C20LET
10 april 2009 · 1 041 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag tycker vi ska stoppa in bananer i syndarnas (de oförsäkrade) avgasrör.

Förlåt. jag kunde inte hejda mig. wink

haha lol
Fogskumm funkar bättre tycker jag big_smile
vi håller oss till OT linuslinje så de inte läger ner tråden tongue

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Pallonius
19 maj 2009 · 1 Inlägg

Ja vad skall man säga.

Själv damp det ner en faktura på dryga 20000:-

Posten hade problem med postgången under en tid, så jag missade att betala försäkringen. Cirkus 273:- per dag vill dom ha. I och för sig handlar detta om en en motorcykel men men.

Redundant
24 februari 2010 · 9 Inlägg

Jag börjar mitt medlemskap med ett skapligt trådlyft, hoppas det är ok. smile

Jag skulle vilja likna TFF vid amerikanska lånehajar i tuffa action flicks. Varför ska de ha rätten att ta ut en avgift som överstiger den försäkring man har med, i vissa fall 30 gånger? Förstår inte varför lagen säger att dom får ta ut 10% mer än den dyraste försäkringen man kan ha på sitt fordon?? 10% över värdet på trafikförsäkring borde det självklart vara.

TFF är inte ens en statlig instans utan något som FB har hittat på för att dom inte vill att vi ska glömma att betala våra försäkringar. Men det finns ingen annanstans där det tillåts att ta ut en sån procentsats för att man har missat förfallodagen. Varför detta "fenomen" just inom motorfordonsförsäkringar?

Och kommentarer som att "man lär sig av sina misstag", "lagen säger så", "bita i det sura äpplet" osv gillar ja inte. Vi är så j**la godtyckliga så det är inte sant. Blundar för saker vi inte tycker om istället för att göra oss hörda, följer minsta motståndets lag.

Suck

hangman
24 februari 2010 · 2 174 Inlägg

Kompisen köpte en 740 för 4000 kr...fick en räkning hans pappa hade glömt försäkra på en månad haha...över 3000 i avgift, sjukt men sant.

Jag har fått en hundring eller 2 ibland och blir lika förbannad varje gång, men man lär sig. Så ända rätta är när man köper en bil, åker man antingen hem och ringer försäkringsbolaget direkt, eller tar det online som även funkar på helger, plus att det är några hundra i internetrabatt oftast.

hangman
24 februari 2010 · 2 174 Inlägg

i england och liknande beslagtar dom bilen på plats om den inte är försäkrad, så var glad att det är en 100ing om dagen. Det är inte okey säger jag, men man ska försäkra sin bil direkt när man köpt den, annars ska man inte ha bil enligt mig.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Robban_Hedlund skrev:
Igår fick jag hem papper från trafikförsäkringsföreningen det var en räkning på 521:- för fem dagars försäkring! Jag började undra vad det var. När jag köpte bilen så fyllde vi i att den skulle ställas av. Men tydligen så är det så att avställningen gäller inte först papprena har kommit in. Ägar bytet skrev vi ju samma datum som vi gjorde det. Alltså mellan datumet som ägarbytet skrevs till att papprena kom in så gick det 5 dagar. Vipps så hade man en påställd bil men oförsäkrad, det är helt sjukt att de kan ta mer än 100:- om dagen för en trafikförsäkring!! Blir så jävla förbannad mad, någon annan som har råkat ut för något liknande?!

Man är i princip rättslös gentemot TFF och är chanslös att få dom att backa på sina krav men just ovan beskrivna senario går att komma runt. Det är bara för säljaren och köparen att gemensamt begära ändring av förvärvsdatumet på bilen hos transportstyrelsen. Är bara att skriva ett enkelt papper där det står att datumet för ägarbytet blev fel och flytta fram datumet fem dagar. Skriver både säljare och köpare under detta så går kravet från TFF tillbaka.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
discokapten Kapten på disco!
24 februari 2010 · 1 729 Inlägg

Klarar man inte av att försäkra bilen (förhoppningsvis i rätt namn) så ska man verkligen inte ha bil öht.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
PH_
24 februari 2010 · 310 Inlägg

Som andra sagt, jag kan bli förbannad när det handlar om en hundring eller två vid ägarbyte eller påställning och postgång eller annat utom min kontroll är orsak för det.

I ALLA andra fall får man fan skylla sig själv.

De gångerna kompisar missat att försäkra har de dessutom fått en faktura eller påminnelse av ngt slag låååångt innan de kommit upp i de sjuka summorna några nämnt.

Dessutom är det faktiskt så att TFF går in ich står för kostnade om du skulle råka ut för någon form av olycka och är oförsäkrad.

"Att ge ersättning till de som drabbats av en skada i en trafikolycka där okända, oförsäkrade eller utländska motorfordon varit inblandade." (se www.tff.se )

Det innebär bla att om du råkar ut för en smitningsolycka, tex parkeringskada, så kan tff gå in och ge dig ersättning.

Återigen, man får ta mig fan skylla sig själv om man missar att teckna en giltlig försäkring.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang