Tänkte samla lite tips och trix på hur man kan göra bil bilderna lite bättre, jag är nybörjare på detta, så samlat det mesta från tidningar och internet, men tänkte samla allt här, så ni får gärna rätta mig om jag har fel på något, eller om ni har något bättre förslag/idéer, bara att spamma på med era erfarenheter

Vilken vinkel/miljö man fotograferar bilen i är de mest betydelsefulla. åk gärna till ett industriområde, stora betongväggar och ställ bilen framför, de kan bli väldigt bra bilder, än dom där som är tagna på gräsmattan hemma som mer liknar en annonsbild. Kolla också noga så inga störande objekt är med i bilden, som t.ex en gul/röd vägskylt precis bakom bilen eller att du står så pass långt bort från bilen att kanten av ett hus kommer med i ena hörnet o.s.v.. ställ er gärna på knä/ligg ner eller klättra upp på något tak och ta kort, så man ser bilen från olika vinklar, kan bli lite tråkigt med bilder enbart i ögonhöjd.
Ett exempel är att lägg/sätt dig på marken en bit bort från bilen och ställ kameran på marken, fokusera på bilen och håll knappen halvt nertryckt, flytta sen kameran ner igen så ni får med mycke asfalt "under/nära kameran, alltså att bilen hamnar högt upp på bilden, sen trycker du av, då är förgrunden av asfalten suddig medans bilen är skarp.
Gå häldre längre bak och zooma in bilen, än att så nära, de kan ge skilja sig mycke, blir suddigare bakgrund desto mer man zoomar in vilket oftast i vissa fall blir snyggast, men använd stativ när ni zoomar så blir bilderna skarpare.
Att vinkla hjulen tycker jag är viktigt, om du står snett framifrån och tar kort mot förardörren, så vrid hjulen till höger så man nästan ser det rakt framifrån därifrån du står. Dim/position/halvljus kan också få mer liv i bilden.. Och om ni fotograferar i starkt ljus, så kan ni använda blixten för att lysa upp skuggor, se upp bara så det inte reflekterar i lacken/rutorna.
De va mest om vinklar..kanske orkar skriva mer sen om inställningar o.s.v

hoppas ni förstår iaf lite utav de jag skrev, hehe

kom gärna me era förslag, erfarenheter och åsikter

mvh