Volvo 740, B230f startar ej [Felet funnet och åtgärdat!]

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 april 2009 · 1 899 Inlägg

Biltemas tändspole är inte sämre än någon annan. Jag tycker de låter som att motorn bara går på tre cylindrar.

Sen så styr som sagt tändlägesgivaren bara tändningen och endera funkar den eller så är den trasig.

Har du tagit ett kompprov på motorn?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Go_Patrik
4 april 2009 · 252 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Biltemas tändspole är inte sämre än någon annan. Jag tycker de låter som att motorn bara går på tre cylindrar.

Sen så styr som sagt tändlägesgivaren bara tändningen och endera funkar den eller så är den trasig.

Har du tagit ett kompprov på motorn?

Jag ska ta en kompprov så fort jag får tag i en. Min är såklart borta. Den läcker som sagt lite soppa, kan det påverka den så pass mycket att den börjar låta och bete sig sådär?

/Andrée

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 april 2009 · 1 899 Inlägg

Ja, läcker den bensin så tappar du bränsletrycket och de kan ju bidra till att den går skit.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Go_Patrik
4 april 2009 · 252 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Ja, läcker den bensin så tappar du bränsletrycket och de kan ju bidra till att den går skit.

Måste vänta till på måndag innan jag kan fixa delar till den. Slangen mellan pumpem och filtret under bilen är trasig. 10 cm slang som kostar 450 kr på volvo. Blir nog att åka till skroten och hämta 10 såna slangar för en 100-lapp. Haha!


/Andrée

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 april 2009 · 1 899 Inlägg

om de är gummit som är trasigt så åk på en järnaffär eller dylikt och köp istället.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Go_Patrik
8 april 2009 · 252 Inlägg

Uppdatering!

Har nu lagat läckan på bilen, allt är nytt och fräscht! Nya slangar, bultar osv.

Ändå så går bilen dåligt, precis som på filmen jag länkade till. Vad återstår nu att göra?

Tändmodul
Tändspole
Tändkablar
Bränslefilter
Spridarrelä
Tändstift
Impulsgivare
Slangen mellen filter och pump vid huvudpumpen,inkl brickor och bultar.

Dessa ovanstående saker är nu bytt och bilen går fan inte bättre för det.

/Andrée

Senast redigerat av Kickboxer (8 april 2009)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
8 april 2009 · 3 180 Inlägg

när du bytte tändkablarna, är du 100% på att du satte dom i rätt ordning? kolla upp det annars

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Skumtomten
8 april 2009 · 36 Inlägg

det är inte så att du har glapp i en av spridarkablarna, för det hade jag på min och så fort jag bara böjde fram och tillbaka på den så började den gå som den ska igen, det är värt ett försök..

Go_Patrik
8 april 2009 · 252 Inlägg

NITROUS skrev:
när du bytte tändkablarna, är du 100% på att du satte dom i rätt ordning? kolla upp det annars

Mycket möjligt att jag i all hast tryckte dit dom på fel ställe. Men det är väl 1342 som gäller på denna bilen eller?


/Andrée

Go_Patrik
8 april 2009 · 252 Inlägg

Skumtomten skrev:
det är inte så att du har glapp i en av spridarkablarna, för det hade jag på min och så fort jag bara böjde fram och tillbaka på den så började den gå som den ska igen, det är värt ett försök..

Ja, det skadar inte att testa!

Tack för tipset!


/Andrée

Senast redigerat av Kickboxer (8 april 2009)

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
8 april 2009 · 3 180 Inlägg

Kickboxer skrev:

NITROUS skrev:
när du bytte tändkablarna, är du 100% på att du satte dom i rätt ordning? kolla upp det annars

Mycket möjligt att jag i all hast tryckte dit dom på fel ställe. Men det är väl 1342 som gäller på denna bilen eller?


/Andrée

första hålet på fördelaren  (avgassidan) till stift nummer 4 (närmast torpedväggen)
andra hålet på fördelaren till stift nummer 3
tredje hålet på fördelaren till stift nummer 1(närmast kylaren)
fjärde hålet på fördelaren (insugssidan) till stift nummer 2

förutsatt att din fördelare sitter i toppen och inte i blocket.

Senast redigerat av NITROUS (8 april 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Go_Patrik
8 april 2009 · 252 Inlägg

NITROUS skrev:

Kickboxer skrev:

NITROUS skrev:
när du bytte tändkablarna, är du 100% på att du satte dom i rätt ordning? kolla upp det annars

Mycket möjligt att jag i all hast tryckte dit dom på fel ställe. Men det är väl 1342 som gäller på denna bilen eller?


/Andrée

första hålet på fördelaren  (avgassidan) till stift nummer 4 (närmast torpedväggen)
andra hålet på fördelaren till stift nummer 3
tredje hålet på fördelaren till stift nummer 1(närmast kylaren)
fjärde hålet på fördelaren (insugssidan) till stift nummer 2

förutsatt att din fördelare sitter i toppen och inte i blocket.

Det sitter fel på min bil! Ska genast ut och ändra på det!

Tack!

/Andrée

Go_Patrik
8 april 2009 · 252 Inlägg

Tyvärr så startade den och gick precis exakt lika dåligt som när tändkablarna satt på det andra sättet. Jag undrar om det hänt något med kompressionen. Har inte tillgång till instrument för att mäta det tyvärr.

Kan en eller två spridare ha flippat ur? När man känner på grenröret blir cylinder närmast kylaren varm som fan men cylindern innan det blir varm, men inte lika mycket. Jag testade även att vicka lite på kontakterna till spridarna med motorn igång men det blev ingen förändring överhuvudtaget.


/Andrée

Senast redigerat av Kickboxer (8 april 2009)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
8 april 2009 · 1 899 Inlägg

Givetvis kan spridarna ha flippat ur. Men har du inte tillgång till en multimeter då? Isf är de bara att mäta om du får nån spänning fram till spridarna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Go_Patrik
8 april 2009 · 252 Inlägg

patrikhornfeldt skrev:
Givetvis kan spridarna ha flippat ur. Men har du inte tillgång till en multimeter då? Isf är de bara att mäta om du får nån spänning fram till spridarna.

Hur mycket spänning ska komma till spridarna för att dom skall öppna? Bara så jag har lite värden att gå efter.

/Andrée

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
8 april 2009 · 3 180 Inlägg

Kickboxer skrev:

patrikhornfeldt skrev:
Givetvis kan spridarna ha flippat ur. Men har du inte tillgång till en multimeter då? Isf är de bara att mäta om du får nån spänning fram till spridarna.

Hur mycket spänning ska komma till spridarna för att dom skall öppna? Bara så jag har lite värden att gå efter.

/Andrée

+12 volt med tändningen på, sen får spridarna minussignal när dom ska öppna

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Go_Patrik
8 april 2009 · 252 Inlägg

NITROUS skrev:

Kickboxer skrev:

patrikhornfeldt skrev:
Givetvis kan spridarna ha flippat ur. Men har du inte tillgång till en multimeter då? Isf är de bara att mäta om du får nån spänning fram till spridarna.

Hur mycket spänning ska komma till spridarna för att dom skall öppna? Bara så jag har lite värden att gå efter.

/Andrée

+12 volt med tändningen på, sen får spridarna minussignal när dom ska öppna

Så funkar inte det på min bil i alla fall.

När tändningen är påslagen så är det 0v på alla spridare. När motorn är igång varierar hela tiden spänningen mellan 0.8-1.6V. När man gasar ökar såklart spänningen, fast den blir aldrig konstant utan varierar hela tiden mellen 0.8 och uppåt. Alla spridarna beter sig likadant. Jag har nu kommit fram till att jag har perfekt gnista på alla stift och bränsle sprutas in. Det enda som kvarstår nu är att kompressionen har försvunnit. Ska kontrollera detta imorgon.

/Andrée

740tjejen
8 april 2009 · 351 Inlägg

har du kollat kamremmen så inte den hoppat över ett kugg. Då kan den ju gå lite knepigt.

Våga Köra Sänkt
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
9 april 2009 · 1 899 Inlägg

740tjejen skrev:
har du kollat kamremmen så inte den hoppat över ett kugg. Då kan den ju gå lite knepigt.

håller med, kolla upp kamremmen, sen tar du ett kompprov. sjunger kamremmen på sista refrängen så är de inte alls otroligt att den har hoppat ett kugg, väldigt vanligt om de är kallt ute att detta händer.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Go_Patrik
9 april 2009 · 252 Inlägg

Ja, det var kallt ute den kvällen när bilen fick för sig att inte starta mer. Fast nu går den ju, fast väldigt dåligt. Ska kolla kamremmen igen, kollade den förra veckan och hittade inget fel i inställningen på den. Kåpan sitter ju bara med 4 skruv så det går fort att kontrollera igen.

Hursomhelst, jag har tagit ett kompprov nu:

cylinder nr 1 - 11.2 bar (närmast kylaren)
cylinder nr 2 - 10 bar
cylinder nr 3 - 11 bar
cylinder nr 4 - 11 bar (torpedväggen)

Gemensamt för alla tändstiften var att dom var riktigt svarta av sot och riktigt dränkta i bränsle. Alltså sprutas det in för mycket bränsle.

Vad är det som kan orsaka det?

/Andrée

Senast redigerat av Kickboxer (9 april 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang