Volvo 740, B230f startar ej [Felet funnet och åtgärdat!]

Go_Patrik
2 april 2009 · 252 Inlägg

Tjena!

Har sökt genom hela forumet och på google men hittar inte det felet som jag har.

För några dagar sedan var jag ute och körde med bilen, gick hur fint som helst, körde hem och stängde av den. Senare på kvällen skulla jag ut med den igen och då startar den inte, den hostar inte ens till. Startmotorn går runt bra, inget fel på batteriet.

Jag började då att kontrollmäta lmm och den var det inga fel på. Drog även ur den och försökte starta med full gas med det gick inte. Bytte då bränslefilter, gjorde rent kontakterna till pumparna och testade båda pumparna. Inga problem där. Bensin kommer fram till spridarna med dom öppnar helt enkelt inte då stiften är snustorra. Gnista finns! Jag var då och köpte ett nytt spridarrelä men det hjälpte såklart inte.

Jag har mätt så att pumparna får ström när man maler på startet - bränslerelät är med andra ord helt.

Vad fan kan vara felet? Vad är det som styr när spridarna ska öppna? Jag har LH2.4 alltså finns ingen hallgivare utan det sitter en impulsgivare på svänghjulet.



Varför den inte fungerade:
Först så startade inte bilen, felet låg då i impulsgivaren som känner av svänghjulet. Bilen startade därefter men gick dåligt som fan, sotade tändstiften som fan. Felet låg då i att jag i all hast satt tändkablarna i fel följd! Tack Robin för att jag fick titta på din 740 big_smile

Tack alla andra i tråden för all hjälp!


/Andrée

Senast redigerat av Kickboxer (9 april 2009)

Go_Patrik
3 april 2009 · 252 Inlägg

Problemet kvarstår..

kajc
3 april 2009 · 311 Inlägg

Prova att byta tändmodul, vanligt fel...

Go_Patrik
3 april 2009 · 252 Inlägg

kajc skrev:
Prova att byta tändmodul, vanligt fel...

Gnisan är fin! Men styr tändmodulen bränsleinsprutningen? Jag undrar vilka komponenter som säger till spridarna att öppna då felet ligger där.

/Andrée

Danne_W
3 april 2009 · 42 Inlägg

Prova att byta vevaxellägesgivaren om du har en sån, den gav upp det på min 740 och då uppförde den sig likadant som din.

Go_Patrik
3 april 2009 · 252 Inlägg

Danne_W skrev:
Prova att byta vevaxellägesgivaren om du har en sån, den gav upp det på min 740 och då uppförde den sig likadant som din.

Ska köpa en sån givare  imorgon! Den sitter så jävla trångt till så måste sova på saken innan jag tar tag i det. smile

Jag har nu bytt:

Tändspole
Tändmodul
Tändkablar
Tändstift
Spridarrelä en gång till då jag plockade med mig ett par från skroten


Börjar bli en kostsam affär detta, 1000 kr på bilen, inte bra. Haha!

Team-Adolfsson Gödseldräng
3 april 2009 · 4 529 Inlägg

Kickboxer skrev:

Danne_W skrev:
Prova att byta vevaxellägesgivaren om du har en sån, den gav upp det på min 740 och då uppförde den sig likadant som din.

Ska köpa en sån givare  imorgon! Den sitter så jävla trångt till så måste sova på saken innan jag tar tag i det. smile

Jag har nu bytt:

Tändspole
Tändmodul
Tändkablar
Tändstift
Spridarrelä en gång till då jag plockade med mig ett par från skroten


Börjar bli en kostsam affär detta, 1000 kr på bilen, inte bra. Haha!

du vet att erbjudandet kvarstår wink
500 så hämtar jag den direkt ^^

Larssa91
3 april 2009 ·

har du inte kollat om du har någon felkod? yikes

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 april 2009 · 1 899 Inlägg

Bränsleboxen är den som ger signal till spridarna, så är alla stiften torra så ska du nog kolla upp felet där först.

Har du gnista så har du inget problem med tändlägesgivaren bara så du vet..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Kesler
4 april 2009 · 3 650 Inlägg

fördelarlock/rotor
impuls/sväng/varvtalsgivare kvar då tongue

En annan grej som lätt ärvärt att testa är att försöka starta upp den med starthjälp..min 740 startade inte heller på nåt sätt, startade direkt med starthjälp

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 april 2009 · 1 899 Inlägg

Kickboxer skrev:
Bensin kommer fram till spridarna med dom öppnar helt enkelt inte då stiften är snustorra. Gnista finns! Jag var då och köpte ett nytt spridarrelä men det hjälpte såklart inte.

Förstår inte varför ni envisas med tändningsproblem då spridarna helt klart inte öppnar? Han har ju som sagt gnista!

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Team-Adolfsson Gödseldräng
4 april 2009 · 4 529 Inlägg

hinka i lite startgas i insuget o se om han tänder

Golf_TurboDiesel
4 april 2009 · 72 Inlägg

Hade precis samma problem med min 240 med b230f, vet inte hur många olika saker jag provade.

Till slut en dag bara startade den efter ett evigt vickande i kablar och ryckande i relä.

Det ända jag bytte var bränslepumps relät, tror dock inte att det var felet hmm

Glöm inte att kolla så att du har rätt tryck på bränslet också så att det inte är för lågt.smile

Golf_TurboDiesel
4 april 2009 · 72 Inlägg

Hade precis samma problem med min 240 med b230f, vet inte hur många olika saker jag provade.

Till slut en dag bara startade den efter ett evigt vickande i kablar och ryckande i relä.

Det ända jag bytte var bränslepumps relät, tror dock inte att det var felet hmm

Glöm inte att kolla så att du har rätt tryck på bränslet också så att det inte är för lågt.smile

Go_Patrik
4 april 2009 · 252 Inlägg

Tack för alla svar! Jag ska testa allt ni skriver. Jag får dock inte ut någon som helst felkod på bränsle eller på tändning, 1-1-1 säger den bara.

Börjar bli lite trött på detta problemet nu, men bara att kämpa vidare! Återkommer med svar under dagen!


/Andrée

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
4 april 2009 · 1 899 Inlägg

Om du har en kompis med likadan motor så kan du låna hans styrbox och se om de blir skillnad, annars så får du mäta om du får spänning fram till spridarna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
T_jansson
4 april 2009 · 114 Inlägg

bränslepumrelä, testa byta det  ändå.

Senast redigerat av T_jansson (4 april 2009)

don_holmbarg Min önska din lag
4 april 2009 · 24 Inlägg

går pumparna när du surrar på starten? har du bränsletryck? kolla upp de! har du inte de så kan de ju vara styrbox eller bränsletrycksregulatorn!

Go_Patrik
4 april 2009 · 252 Inlägg

Tack för svaren! smile

Jag var nere hos meca och köpte en vevaxelgivare och efter många om och men så var det bytt. Nöjd över det satte jag mig i bilen och vred om nyckeln, vips så hostade skiten igång.

Tyvärr så hann man inte vara glad länge då jag direkt upptäckte att den gick väldigt orent, misständer lite imellanåt och hela bilen skakar som fan. Det går att varva den utan problem, går även att från tomgång stampa gasen i botten utan att den dör eller tvekar. Den bara står och skakar och går dåligt helt enkelt. Jag testade dra ur luftmassemätaren och då dog bilen, testade med en annan lmm och det var samma problem ändå

Jag köpte nya tändkablar, tändstift tändfördelare från bosch sen köpte jag tändspole från biltema. Kan det vara biltemas skräp som ställer till det för mig?

Jag upptäckte även att den droppar lite sopppa från huvudpumpen, bara en droppe lite då och då, kan det påverka motorn så mycket?

http://www.garaget.org/video/soumti8dzujx


/Andrée

PS: här kommer en lite film som jag spelade in på hur den låter, dålig kvalité, ursäkta för det.

Senast redigerat av Kickboxer (4 april 2009)

Memme I'am AWESOME..
4 april 2009 · 2 783 Inlägg

Kan det inet vara bränslepumpen ? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang