Varför är det så hett att köpa en civilpolisbil och sedan säga det hela tiden till alla?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2009 · 5 650 Inlägg

linuslinje skrev:
Tjena!

Undrar lite om den här företeelsen om varför folk höjer sina bilar till skyarna bara för att bilen har brukats av polisen tidigare.

Varför är detta så "coolt"?
Bilen är ju inte en polisbil fortfarande, all utrustning är borta och det står inte i vv register att den är en polisbil.

Borde inte detta känneteckna att bilen är sämre än en icke-polisbil då den kan ha varit smälld, hårt körd m.m?

Eller är det den här myten om att polisbilar är trimmade som fan och kommer ifatt alla bilar?

Eller bara det att det är något extra, som DIN bil aldrig kan bli.

Vad tror ni?

du har lite tråkigt va? 
sen måste jag till lägga vv registret finns inte längre heter transportstyrelsen;)
utrustning messigt finns ju bilar som strippas ner på mer saker än andra vissa nöjjers de sig med bara plocka bort radion och blå lamporna andra strippas ner helt.

och där med att de reggas om så fort de aktioneras ut händer inte allt för ofta säkert 1 bil av 10 möjliga som gör de ända som ändras är utryckings fordons betäckningen
som tex min bil heter i Registret Volvo 944-872 Polis tror du mig inte välkommen titta in reg nret på nått av korten och kolla upp de sj. att skriva de på tex bilens namn här på gorg tex är ju inte och överdriva lika rätt som att tex ha en 740 gl och skriva 740 gl .

sen är ju så att alla polisbilar är ju inte trimmad lr så efter som de har även haft gl bilarna på 116 hk 

av den infon jag fått av poliserna när jag letat upp massa info jag inte haft på min bil har jag fått vetat att den är chipptrimmad som standard men vad för chipp de är och hur mkt de ger ingen aning alls..

men i de stora hela turbo bil som turbo bil typ ... + väldigt mkt förstörd inredning från utrustningen som satt 1 gång i tiden..

sen är ju inte så att alla blir smällda lr sönder körda de auktioneras ut när bilarna börjar bli för gammla och har gått för långt

sen är vell kul och kunna sin bils historia
+att märkt 1 sak min hette 940 turbo först här på gorg sen tog jag riktiga registrerings namnet så fort ordet polis kom med glor alla som satan fast de bara är en gammal volvo uppenbart funkar de;)

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
3 april 2009 · 991 Inlägg

Jag tror att den som sålde bilen du var å tittade på var okunnig och försökte imponera på något skruvat sätt, men att säga att alla är så som kör gamla polisbilar tror jag inte. Typisk fjortismentalitet...

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
Sixpack
3 april 2009 · 47 Inlägg

Tycker själv att det är en nackdel att bilen har varit använd av polisen, för då vet man att brukaren inte brytt sig nämnvärt om vare sig kaross eller motor. Det finns så mycket annat bättre att välja på bil marknaden.

Senast redigerat av Sixpack (3 april 2009)

Bad ass boys, drive bad ass toys.
volvoentusiasten
3 april 2009 · 4 005 Inlägg

Eliza skrev:
Jag tror att den som sålde bilen du var å tittade på var okunnig och försökte imponera på något skruvat sätt, men att säga att alla är så som kör gamla polisbilar tror jag inte. Typisk fjortismentalitet...

Okunnig inom bilar tror jag nog inte att han är, men kanske lite för "på" i säljrollen... Uppenbarligen så körde han vidare på detta intressanta intresse folk verkar ha för fd polisbilar, vilket bara bekräftar frågan.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2009 · 5 650 Inlägg

Sixpack skrev:
Tycker själv att det är en nackdel att bilen har varit använd av polisen, för då vet man att brukaren inte brytt sig nämnvärt om vare sig kaross eller motor. Det finns så mycket annat bättre att välja på bil marknaden.

där kan jag inte hålla med dig om visst säkert gått bra hårt när de vart kalla osv

men tex köpa en gammal 740 tic lr 940 tic lr nått liknade som är typ 20 år gammalt har dem sett sina bästa dagar vilket som och säkert vart nerplockad minst 1 gång

har tonnvis med service papper som är gjorda för rikspolisstyrelsen i sundsvall
visst inte volvo original service som ska va stämplade i service boken men ändå
sen skulle man inte ha dokumenterade rost skydds grejjs heller om de inte brydde sig.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 april 2009 · 3 404 Inlägg

Visst är det ballt om det lämnats kvar lite specialgrejjer och nog är de allt välservade med att de är hårt körda är en garanti. Skulle jag köpa en 9-5, V70 eller vad som och har två jämförbara bilar varav en fd snut och den andra privatkörd så skulle jag absolut välja den privatkörda.

Men som sagt, sitter det kvar sökarljus och annat lull lull så är det en helt annan femma

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Finnmerchant Oseriös Aktör
3 april 2009 · 592 Inlägg

Mortalis skrev:

Elda skrev:
Vissa föredetta polisbilar kan ju vara lite tuffa men oftast äldre modeller tex http://www.garaget.org/?car=107851.

Älska verkligen solluckan som är SPECIAL för att upptäcka polishelikoptrar, haha, ja de har väl alla bilar med sollucka då, en polis-extra-utrustning, och ett par lampor i taket för interiörbelysning, skitcool

Jag tänkte också länka till honom. Det bästa är ju - Framtidsplaner     
Protect and serve

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
blacken
3 april 2009 ·

linuslinje skrev:
Tjena!

Undrar lite om den här företeelsen om varför folk höjer sina bilar till skyarna bara för att bilen har brukats av polisen tidigare.

Varför är detta så "coolt"?
Bilen är inte en polisbil fortfarande och all utrustning är borta. Det står inte i Transpotstyrelsens register att den är en polisbil längre.

Borde inte detta känneteckna att bilen är sämre än en icke-polisbil då den kan ha varit smälld, hårt körd m.m?

Eller handlar det om myten att polisbilar är trimmade som fan och kommer ifatt alla bilar? (ja vissa är det)

Eller bara det att det är något extra, som DIN bil aldrig kan bli.

Vad tror ni?

Edit: Transportstyrelsen heter det nu ja, tack MrEricsson

Se det ifrån denna sidan, hur pass vanligt är det att man får åka i framsätet, istället för det "vanliga" baksätet, på en bängbil, lagligt!... big_smilecool

Crozzfire Avstängd
3 april 2009 · 512 Inlägg

Nää fan, de är helt slut, gått långt och hårt...

fredriq Olika
3 april 2009 · 907 Inlägg

Varför skulle en polisbil gått hårdare än en "svenssonbil" ?

Jag tycker iaf man oftare ser rallykalle18 i sin saffransgula sönderstylade V70 köra som ett svin än polisen i sin blåvita eller civila V70...

Polisbilarna lär få mångdubbelt bättre service än den genomsnittliga svenssonbilen dessutom.

Mvh
Fredrik
Gronwalls
3 april 2009 · 1 808 Inlägg

ja hade en högerstyrd jetta 1 diesel smile de är ballt iaf smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 april 2009 · 1 948 Inlägg

Om vi tar volvo så har jag förstått det som att dem ofta är utrustade med bl.a diff, kanske elhissar, kanske lite smått fabrikstrimmade, bättre servade och tvättade än genomsnittsbilen.. dock hårt körda men varken sönderbörnade eller söndervarvade... köra snabbt kan man göra utan att ta sönder bilen... vilket vissa verkar har svårt att tro.. hur fan tror ni att polisen kör igentligen? jag hade då hellre köpt en föredetta snutbil t.ex 940turbo än en med "turbo performance club" i framrutan.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 april 2009 · 3 404 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
köra snabbt kan man göra utan att ta sönder bilen... vilket vissa verkar har svårt att tro.. hur fan tror ni att polisen kör igentligen? jag hade då hellre köpt en föredetta snutbil t.ex 940turbo än en med "turbo performance club" i framrutan.

Hur ofta får du larm och måste dra igång en turbobil med höga varv direkt och stänger av den lika plötsligt? Visst du har en poäng i det hela men jag vill fortfarande tro att en fd snutbil oftast är mer slutkörd än motsvarande bil med lika många mil på mätaren som är privatkörd.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2009 · 5 650 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Om vi tar volvo så har jag förstått det som att dem ofta är utrustade med bl.a diff, kanske elhissar, kanske lite smått fabrikstrimmade, bättre servade och tvättade än genomsnittsbilen.. dock hårt körda men varken sönderbörnade eller söndervarvade... köra snabbt kan man göra utan att ta sönder bilen... vilket vissa verkar har svårt att tro.. hur fan tror ni att polisen kör igentligen? jag hade då hellre köpt en föredetta snutbil t.ex 940turbo än en med "turbo performance club" i framrutan.

sant så sant , visserligen har de gått rätt långt men efter som de är servade så pass ofta är ju inte motorn i sämmre skick än en lika dan bil som körts av ungdommar som köpt sin första turbo bil utan snarare bättre .

menar gammal turbo bil som gammal turbo bil men den med mest service är ju den man väljer

+att sen har ju polisbilarna sitt lilla lull som tex vissa bilar har de inte tagit alla prylar ur sen att bakdörrarna inte går och öppna från insidan när bilen är låst osv

mkt roligare med en bil med historia än tex bara en gammal volvo

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 april 2009 · 1 948 Inlägg

TenZer skrev:

AcesHigh666 skrev:
köra snabbt kan man göra utan att ta sönder bilen... vilket vissa verkar har svårt att tro.. hur fan tror ni att polisen kör igentligen? jag hade då hellre köpt en föredetta snutbil t.ex 940turbo än en med "turbo performance club" i framrutan.

Hur ofta får du larm och måste dra igång en turbobil med höga varv direkt och stänger av den lika plötsligt? Visst du har en poäng i det hela men jag vill fortfarande tro att en fd snutbil oftast är mer slutkörd än motsvarande bil med lika många mil på mätaren som är privatkörd.

Antagligen inte då snutbilar har väldigt många mil på mätarn(oftast) och om du tar de flesta 740/940 med 40-50k mil på mätarn då ser du snabbt en stor skillnad.... oftast har den privatägda bilen varit en "slit och släng" bil vid det laget, och sen byter inte svensson något på sin bil om inte bsiktningen anmärker, jag mistänker starkt att polisen har något högre krav på att alla bussningar och sånt är i bra skick eftersom att dem måste kunna ge järnet med bilen.

sen tror jag att om polisbilen börjar bli lite "dålig" efter många års hårda kallstarter och plötsliga avstängningar... att dem fixar det... annars lär den som köper bilen av dem få den så pass billigt att det är värt det.

Men jag förstår hur du menar...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Zajpner Fritidsforskare
3 april 2009 · 344 Inlägg

Håller med dig MrEricsson, Roligt med bilar med historia!.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino
Volvo 940 SE 2,3 LTT "Rigmor" (1995)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 april 2009 · 3 404 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

TenZer skrev:

AcesHigh666 skrev:
köra snabbt kan man göra utan att ta sönder bilen... vilket vissa verkar har svårt att tro.. hur fan tror ni att polisen kör igentligen? jag hade då hellre köpt en föredetta snutbil t.ex 940turbo än en med "turbo performance club" i framrutan.

Hur ofta får du larm och måste dra igång en turbobil med höga varv direkt och stänger av den lika plötsligt? Visst du har en poäng i det hela men jag vill fortfarande tro att en fd snutbil oftast är mer slutkörd än motsvarande bil med lika många mil på mätaren som är privatkörd.

Antagligen inte då snutbilar har väldigt många mil på mätarn(oftast) och om du tar de flesta 740/940 med 40-50k mil på mätarn då ser du snabbt en stor skillnad.... oftast har den privatägda bilen varit en "slit och släng" bil vid det laget, och sen byter inte svensson något på sin bil om inte bsiktningen anmärker, jag mistänker starkt att polisen har något högre krav på att alla bussningar och sånt är i bra skick eftersom att dem måste kunna ge järnet med bilen.

sen tror jag att om polisbilen börjar bli lite "dålig" efter många års hårda kallstarter och plötsliga avstängningar... att dem fixar det... annars lär den som köper bilen av dem få den så pass billigt att det är värt det.

Men jag förstår hur du menar...

Okej får väll se mig som besegrad lol

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2009 · 5 650 Inlägg

TenZer skrev:

AcesHigh666 skrev:
köra snabbt kan man göra utan att ta sönder bilen... vilket vissa verkar har svårt att tro.. hur fan tror ni att polisen kör igentligen? jag hade då hellre köpt en föredetta snutbil t.ex 940turbo än en med "turbo performance club" i framrutan.

Hur ofta får du larm och måste dra igång en turbobil med höga varv direkt och stänger av den lika plötsligt? Visst du har en poäng i det hela men jag vill fortfarande tro att en fd snutbil oftast är mer slutkörd än motsvarande bil med lika många mil på mätaren som är privatkörd.

va inte så säker på de me tanke på de gått rätt långt när de auktioneras ut brukar ju säljas när de gått drygt 20 tusen +

min hade gått 21 tusen när den auktionerades ut

idag är han uppe på nästan 35 tusen
han går inte nå sämmre än nån annan 740 tic/940 turbo

folk tror ju typ volvo turbos/saab turbos är nå racing bilar för de inte har råd med nå värre bilar
så när de börjat gått över 20 tusen vilket som är de bra ur körda vilket som
och efter som polisbilarna servas så mkt mer än gasglada ungdomar så köper man ju den bilen med bäst service historik
sen är ju inte bilar som är typ 10-20 år gammla nya heller så
+ att polisbilarna har biligare försäkring än vanliga turbosaran

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 april 2009 · 1 948 Inlägg

Det där med försäkringen låter bara skumt tycker jag... turbo som turbo har jag fattat det som... bara att en har använts av farbror blå.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2009 · 5 650 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Det där med försäkringen låter bara skumt tycker jag... turbo som turbo har jag fattat det som... bara att en har använts av farbror blå.

nope enligt systemet är bilen en gl för de som inte vet vad de är på volvo så äre sämsta modellen
och efter som bilen heter polis i registret finns inte ordet turbo med alls
enligt volvos data system så står de som gl .man ser att de stått gl på bakluckan på bilen syns i lacken"emblem strippad" bak 

mins även när jag köpte bilen skulle försäkra den frågade snubben på volvia jag pratade med vad äre för motor i den slutade med att han sa att han skulle ringa senare 40 min senare ringer han och satt 1 pris
så min bil är den bil jag haft biligast försäkring på och den ska då har ska de va den värsta modell av volvo 940 som gjorts "Turbo+ "
så bara för de står polis istället för turbo så äre mkt med infon som blir skum drygt när man beställer delar på volvo bara då GL inte har turbo alls

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang