Varför är det så hett att köpa en civilpolisbil och sedan säga det hela tiden till alla?

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 april 2009 · 1 948 Inlägg

Men det måste ju bli konstigt? hur kan dem inte veta att det är en turbo? vad gör dem på besiktningen då? i så fall skulle jag kunna köra in med en GL med turbomotor i och sen säga att det är en FD polisbil? låter som ett kul kryphål om det funkar...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Janken Driver
3 april 2009 · 2 111 Inlägg

Instämmer med TS m fl. Ser inget coolt över huvudtaget med att en bil rullat som snutbil. Sliten,neräcklad mer än en gång osv osv. Finns kanske inget annat att "skryta" om och därför är de så kåta på att påpeka just det frekvent.

Just det ja, min kärra har rullat som snutbil i japan wink.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
blacken
3 april 2009 ·

linuslinje skrev:
Tjena!

Undrar lite om den här företeelsen om varför folk höjer sina bilar till skyarna bara för att bilen har brukats av polisen tidigare.

Varför är detta så "coolt"?
Bilen är inte en polisbil fortfarande och all utrustning är borta. Det står inte i Transpotstyrelsens register att den är en polisbil längre.

Borde inte detta känneteckna att bilen är sämre än en icke-polisbil då den kan ha varit smälld, hårt körd m.m?

Eller handlar det om myten att polisbilar är trimmade som fan och kommer ifatt alla bilar? (ja vissa är det)

Eller bara det att det är något extra, som DIN bil aldrig kan bli.

Vad tror ni?

Edit: Transportstyrelsen heter det nu ja, tack MrEricsson

Fördelen med statliga fordon är att dom slaviskt hela tiden servas på märkesverkstaden exakt efter serviceschemat. Rostskyddet uppdateras hela tiden enligt sitt schema. Och är det en Volvo så är den "taxi specifierad" dvs alla slitbitar är grövre, typ större ok, skivor,mm,mm. Brukar även vara bättre säten och andra små hyss som förgyller tillvaron för en bilist..

Senast redigerat av blacken (3 april 2009)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2009 · 5 650 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Men det måste ju bli konstigt? hur kan dem inte veta att det är en turbo? vad gör dem på besiktningen då? i så fall skulle jag kunna köra in med en GL med turbomotor i och sen säga att det är en FD polisbil? låter som ett kul kryphål om det funkar...

blir lite sjukt när man beställer delar på volvo  när de går via reg nret .

bilen är ju reggad med 140 kw "190hk" dvs värsta 940 grejjerna man kunde ha 1992
men han står som gl med de . svårt och förklara men de blir lite urflipprat för de står polis istället för turbo

han heter ju volvo 944-872 Polis i registret
igentligen ska han ju heta de fast Turbo

men söker man upp reg nret på mekonmen lr nån sån sida vet han att de är 2.3 Turbo


lär inte gå mygla igenom en riktig GL med turbo och säga att den är polisbil
står ju i systemet hur mkt hk den är reggad med  de bilarna de ändrar om så de inte heter polis när de säljs finns de ju papper på/borde finnas med i systemet att den vart de

och alla polisbilar har ju inte turbo så

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 april 2009 · 1 948 Inlägg

MrEricsson skrev:

AcesHigh666 skrev:
Men det måste ju bli konstigt? hur kan dem inte veta att det är en turbo? vad gör dem på besiktningen då? i så fall skulle jag kunna köra in med en GL med turbomotor i och sen säga att det är en FD polisbil? låter som ett kul kryphål om det funkar...

blir lite sjukt när man beställer delar på volvo  när de går via reg nret .

bilen är ju reggad med 140 kw "190hk" dvs värsta 940 grejjerna man kunde ha 1992
men han står som gl med de . svårt och förklara men de blir lite urflipprat för de står polis istället för turbo

han heter ju volvo 944-872 Polis i registret
igentligen ska han ju heta de fast Turbo

men söker man upp reg nret på mekonmen lr nån sån sida vet han att de är 2.3 Turbo


lär inte gå mygla igenom en riktig GL med turbo och säga att den är polisbil
står ju i systemet hur mkt hk den är reggad med  de bilarna de ändrar om så de inte heter polis när de säljs finns de ju papper på/borde finnas med i systemet att den vart de

och alla polisbilar har ju inte turbo så

okej.. så du har haft tur med din? eller för jag förstår inte riktigt? som jag fattar det står den som polis i registret, men försäkringsbolaget fattade inte vad det var för specifikationer på den och skrev den som en GL i stället?

Men låter som ett roligt kryphål om man kan få igenom en 940 turbo snutbil som en GL, och i all förvirring borde man kunna trimma han lite diskret också då kanske utan att någon kan säga nått...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Pikey
3 april 2009 · 2 283 Inlägg

Finns väl inget coolt att åka runt i sleten gammal volvo som dessutom ägts av Polisen?

R.I.P. Michael Jackson!
Zahak Prisjägare
3 april 2009 · 238 Inlägg

Men vad är det som är svårt att förstå?

Klart att man inte behöver skryta med att det är en föredetta polisbil, och jag ser inte så stort "coolhets-värde" i att köra en sådan bil. Däremot kan jag klart förstå folk som köper en sådan för att få en bra bil till trevligt pris.

Myten om myten om att polisbilar skulle vara trimmade är väl klart spräckt redan i denna tråden? Det finns uppenbarligen polisbilar som är mer eller mindre diskret trimmade, och antagligen så finns det andra som mest har agerat hundtransporter och därmed troligen är strikt original.

Polisen drar på utryckning, vad händer då?
-Worst case:
Gasen i botten, broms, gasen i botten. Ev ett oskönt snabbt stopp mm utan att turbon får "återhämta" sig.

Vad händer sen? Kör polisen bara sönder bilen?
Svar: Nej.
Polisen måste naturligtvis kunna vara rätt säker på att bilen fungerar till nästa gång, så det är ju bara att serva och fixa ev fel.

Så länge en polisbil är i tjänst så är den alltså i skapligt skick.

Varför säljes polisbilen?
Antagligen eftersom den börjar bli gammal, vilket dock inte är samma sak som att den håller på att rasa. Saker som säkerhet står nog ganska högt i kurs hos polisen, så svårare än så är det inte.

För övrigt så mår en turbo bra av att användas, bara man sköter den rätt...

FireTraXX DFFL
3 april 2009 · 9 020 Inlägg

Varför vill man köpa en gammal polisbil?
Tänk på alla fyllon som spytt ner galonen, hur förstörd inredningen måste vara efter alla polisgrejor som skruvats fast och framförallt så har ju bilen pressats stenhårt vid VARJE utryckning.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Zahak Prisjägare
3 april 2009 · 238 Inlägg

Finns det gammal spya i bilen och/eller en massa trasig inredning så köper man antagligen inte bilen.

Spya luktar och trasig inredning syns, hur svårt är det? Köper du en vanlig bil som luktar spya eller värre eller har trasig inredning?

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2009 · 5 650 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

MrEricsson skrev:

AcesHigh666 skrev:
Men det måste ju bli konstigt? hur kan dem inte veta att det är en turbo? vad gör dem på besiktningen då? i så fall skulle jag kunna köra in med en GL med turbomotor i och sen säga att det är en FD polisbil? låter som ett kul kryphål om det funkar...

blir lite sjukt när man beställer delar på volvo  när de går via reg nret .

bilen är ju reggad med 140 kw "190hk" dvs värsta 940 grejjerna man kunde ha 1992
men han står som gl med de . svårt och förklara men de blir lite urflipprat för de står polis istället för turbo

han heter ju volvo 944-872 Polis i registret
igentligen ska han ju heta de fast Turbo

men söker man upp reg nret på mekonmen lr nån sån sida vet han att de är 2.3 Turbo


lär inte gå mygla igenom en riktig GL med turbo och säga att den är polisbil
står ju i systemet hur mkt hk den är reggad med  de bilarna de ändrar om så de inte heter polis när de säljs finns de ju papper på/borde finnas med i systemet att den vart de

och alla polisbilar har ju inte turbo så

okej.. så du har haft tur med din? eller för jag förstår inte riktigt? som jag fattar det står den som polis i registret, men försäkringsbolaget fattade inte vad det var för specifikationer på den och skrev den som en GL i stället?

Men låter som ett roligt kryphål om man kan få igenom en 940 turbo snutbil som en GL, och i all förvirring borde man kunna trimma han lite diskret också då kanske utan att någon kan säga nått...

mmm typ tror inte dom räknat den som turbo nej vet inte hur de gjort efter som de tog 40 min och sätta 1 pris så ... förmodligen kommer man säkert undan vid bes om man trimmar upp dom lite extra och spela dum att de där e orginal sen polis tiden vem vet kanske funkar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
3 april 2009 · 5 650 Inlägg

Zahak skrev:
Finns det gammal spya i bilen och/eller en massa trasig inredning så köper man antagligen inte bilen.

Spya luktar och trasig inredning syns, hur svårt är det? Köper du en vanlig bil som luktar spya eller värre eller har trasig inredning?

kan lova att även polisbilarna städas invändigt trots allt en arbetsplast ju;)

inredning går ju och byta är inte så jätte mkt inredning förstörd bara lite hål där de haft hållare för knappar radion telefonen osv

inredingen är ju inte förstörd och man lyckas få tag på nå linkade knappar som satt i bilen från början

/ bilarna är ju så pass gammla iaf så kryllar ju av saab och volvos på skroten så

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Gronwalls
3 april 2009 · 1 808 Inlägg

men hur är de med min bil då? yikes de står i pappera att de är en Gl med T paketet. men de har suttit en Turbo motor i den sen ny. de står ändrad KW i papperna, men inte att de är en gammal Polis bil. Den har blivit besiktad så sen ny. nån som har nån aning på de då? tongue

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
3 april 2009 · 1 948 Inlägg

Då har vi en lista på vad som gör att man vill köpa en gammal polisbil...

1. Utmärkt servade efter alla konstens regler, under hela bilens livslängd.
2. tvättade och underredsbehandlade väldigt väl.
3. Ett extra öga lagt på att se till att allt är 100% med bromsar och väghållning, då bilen "måste" vara säker i höga hastigheter.
4. eventuellt trimm, om än ganska mild trimmgrad så är den fabrikstrimmad och gjord för att hålla.
5. eventuell extrautrustning.
6. Inte sönderkörd med .tex burnouts.. även om dem har ett hårt liv.

Låter inte som någon dum lista tycker jag... dock så försvinner alla punkter utom 4 och 5 om man t.ex köper en f.d polisbil som gått som bruksbil/lekbil i typ 10-20 år... kan vara värt att tänka på... så bara för att det var en snutbil för 20 år sen så gör det den inte mycket bättre än en vanlig. Dock om du köper direkt från polisen, eller bara något år efter så får du ta del av allt det goda smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Knakelibrak
4 april 2009 · 19 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Då har vi en lista på vad som gör att man vill köpa en gammal polisbil...

1. Utmärkt servade efter alla konstens regler, under hela bilens livslängd.
2. tvättade och underredsbehandlade väldigt väl.
3. Ett extra öga lagt på att se till att allt är 100% med bromsar och väghållning, då bilen "måste" vara säker i höga hastigheter.
4. eventuellt trimm, om än ganska mild trimmgrad så är den fabrikstrimmad och gjord för att hålla.
5. eventuell extrautrustning.
6. Inte sönderkörd med .tex burnouts.. även om dem har ett hårt liv.

Man kan säga mycket om länsman, en sak de är bra på är att köra så att grejerna håller. Acne brukar sätta sig på bilarna också.. Poliser är på sätt o vis yrkeschaufförer även om de kanske inte kan alla trafikregler så bra.

Galonbaksätet (bild i galleriet) är perfekt med kottar som dräller glass eller för polare med maltrelaterade koordinationsproblem. Batonghållarna hittade jag aldrig nåt vettigt bruk för.

Största fördelen jag sett är att du betalar halva priset men får en bättre bil. Nu har jag bara haft 3 civila + denna "blåvita" men ändå - det är min erfarenhet.

Den är väldigt diskret, prestandan är mer än OK men snygg & fräsch? Knappast! Just 940 var så uppskattade i tjänsten att de ofta fick gå mkt längre tid/körsträcka än vad som var rekommenderat för en polisbil. Extrautrustningen fungerar i regel, i min senaste (från Säffle!) funkade ECC:n kalasbra även efter 150 000 km med mig bakom ratten.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=611612

Niklas1987 NO
4 april 2009 · 2 182 Inlägg

Pikey skrev:
Finns väl inget coolt att åka runt i sleten gammal volvo som dessutom ägts av Polisen?

Bara så du vet så finns det andra bilmärken än Volvo som gör polisbilar.

Skulle gärna vilja en en gammal Caprice snutbil, eller en Ford Crown Victoria cool

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
bjoorniiee
4 april 2009 · 356 Inlägg

Visst att de är välservade och så, men jag fattar inte varför man skriver ut "FD polisbil" på garaget. Varför gör man det?

Stellan_Clausen
4 april 2009 · 635 Inlägg

Niklas1987 skrev:

Pikey skrev:
Finns väl inget coolt att åka runt i sleten gammal volvo som dessutom ägts av Polisen?

Bara så du vet så finns det andra bilmärken än Volvo som gör polisbilar.

Skulle gärna vilja en en gammal Caprice snutbil, eller en Ford Crown Victoria cool

Jag vet om en äkta amerikank polisbil som är till salu, en Ford Crown Victoria, den silvriga på länken av "731132", bilen finns i sverige !!

http://veteranohobbyfordon.egetforum.se … p;start=15


själv så är jag medlem i POLISFORDONSHISTORISKA SÄLLSKAPET.. se länk för bilder på några polisbilar som är renoverade, många fler renoveras, se listan på länken !

http://veteranohobbyfordon.egetforum.se … php?t=1059

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
4 april 2009 · 1 948 Inlägg

bjoorniiee skrev:
Visst att de är välservade och så, men jag fattar inte varför man skriver ut "FD polisbil" på garaget. Varför gör man det?

Just för att påpeka att den har lite polisutrustning kanske? eller du tycker det är onödigt och skriva ut saker som turbo också eller?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Janken Driver
4 april 2009 · 2 111 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

bjoorniiee skrev:
Visst att de är välservade och så, men jag fattar inte varför man skriver ut "FD polisbil" på garaget. Varför gör man det?

Just för att påpeka att den har lite polisutrustning kanske? eller du tycker det är onödigt och skriva ut saker som turbo också eller?

Känns ändå som en viss skillnad i mitt huvud.

Om nu snuten monterat större bromsar eller vad ni nu säger så kan man väl skriva det istället i infon om bilen.

Tycker fortfarande inte,trots denhär tråden, att det är något att skryta om att bilen körts av vår "fiende" nr 1 wink.

Men det är bara mitt tycke.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
bjoorniiee
4 april 2009 · 356 Inlägg

AcesHigh666 skrev:

bjoorniiee skrev:
Visst att de är välservade och så, men jag fattar inte varför man skriver ut "FD polisbil" på garaget. Varför gör man det?

Just för att påpeka att den har lite polisutrustning kanske? eller du tycker det är onödigt och skriva ut saker som turbo också eller?

Större bromsar, är det polisutrustning? En extra lampa i taket, är det polisutrustning ? Förstår inte vad det är för speciellt med det. Tycker det är en jävla skillnad motför att skriva att man har turbo.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang