Bygga egen snygg dragkrok till Opel Tigra, tips och idéer?

Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

Vi måste ha en dragkrok på Tigran.
Problemet är att det aldrig tillverkades någon dragkrok till den. Så jag blir tvungen att bygga en egen.
Vill gärna ha en avtagbar för att den skall störa så lite som möjligt.

Men just nu så saknar jag lite inspiration. Någon som har bilder på en snygg (dold) dragkrok som syns så lite som möjligt.

Opelmadness German cars, quality and beyond
4 april 2009 · 8 197 Inlägg

Sitter krok på min bil, men det syns inte. smile

Är det inte corsan den är byggd på? Kanske går att få dit en sån.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
te_wik Forummoderator
4 april 2009 · 12 813 Inlägg

Du kan nog få problem att hitta en krok och även om du gör det så får du knappt kroka på släpets vikt på den då du har en liten och lätt bil.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

te_wik skrev:
Du kan nog få problem att hitta en krok och även om du gör det så får du knappt kroka på släpets vikt på den då du har en liten och lätt bil.


Mvh Tommy

Jag skall inte hitta en krok utan bygga en själv. Men jag behöver lite tips på någon krok som har en snygg, gärna dold, löstagbar bakdel. Så att den syns så lite som möjligt.

Vikten är inget problem. Tigran får dra straxt över 1000 kg. Vi har en kärra med totalvikt på 750 kg som vi använder till att köra diverse saker på. Oftast väldigt lätta saker som hö och liknade saker. För att slippa skita ner bilen invändigt.

Senast redigerat av rosten1000 (4 april 2009)

Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Sitter krok på min bil, men det syns inte. smile

På vectran?
Såg inget alls på bilderna?

te_wik Forummoderator
4 april 2009 · 12 813 Inlägg

rosten1000 skrev:

te_wik skrev:
Du kan nog få problem att hitta en krok och även om du gör det så får du knappt kroka på släpets vikt på den då du har en liten och lätt bil.


Mvh Tommy

Jag skall inte hitta en krok utan bygga en själv. Men jag behöver lite tips på någon krok som har en snygg, gärna dold, löstagbar bakdel. Så att den syns så lite som möjligt.

Vikten är inget problem. Tigran får dra straxt över 1000 kg. Vi har en kärra med totalvikt på 750 kg som vi använder till att köra diverse saker på. Oftast väldigt lätta saker som hö och liknade saker. För att slippa skita ner bilen invändigt.

Okay men du kan ju glömma att du kan besikta med en hemmagjord krok!
Jag skulle inte riskera andrar säkerhet genom att kroka på något i en icke godkänd draganordning.

Du kanske är kung på att svetsa och konstruera, men ändå.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Opelmadness German cars, quality and beyond
4 april 2009 · 8 197 Inlägg

rosten1000 skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Sitter krok på min bil, men det syns inte. smile

På vectran?
Såg inget alls på bilderna?

Jepp, Vectran.
Kroken är löstagbar så den ligger i skuffen. Gallret är delat om du kollar noga så ser du luckan. smile
Snyggt och dolt så länge inte kroken är på.

Senast redigerat av Irmscher Vectra (4 april 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

te_wik skrev:

rosten1000 skrev:

te_wik skrev:
Du kan nog få problem att hitta en krok och även om du gör det så får du knappt kroka på släpets vikt på den då du har en liten och lätt bil.


Mvh Tommy

Jag skall inte hitta en krok utan bygga en själv. Men jag behöver lite tips på någon krok som har en snygg, gärna dold, löstagbar bakdel. Så att den syns så lite som möjligt.

Vikten är inget problem. Tigran får dra straxt över 1000 kg. Vi har en kärra med totalvikt på 750 kg som vi använder till att köra diverse saker på. Oftast väldigt lätta saker som hö och liknade saker. För att slippa skita ner bilen invändigt.

Okay men du kan ju glömma att du kan besikta med en hemmagjord krok!
Jag skulle inte riskera andrar säkerhet genom att kroka på något i en icke godkänd draganordning.

Du kanske är kung på att svetsa och konstruera, men ändå.


Mvh Tommy

Varför kan jag inte bygga en dragkrok? Jag får ju bygga en bilram till exempelvis en Hotrod eller en MC ram till en chopper.

Om jag köper en dragkrok på en firma så är det ju en människa som har gjort den. Menar du att krokar som byggs av en person på en firma är bättre än om samma person bygger den på kvällen hemma i sin egen verkstad?

te_wik Forummoderator
4 april 2009 · 12 813 Inlägg

Nej det menar jag inte men jag menar att du kommer aldrig få en hemmagjord dragkrok genom besiktningen om den så skulle vara byggd i diamant.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (4 april 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

rosten1000 skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Sitter krok på min bil, men det syns inte. smile

På vectran?
Såg inget alls på bilderna?

Jepp, Vectran.
Kroken är löstagbar så den ligger i skuffen. Gallret är delat om du kollar noga så ser du luckan. smile
Snyggt och dolt så länge inte kroken är på.

Jag ser inget galler.
Men jag förstår principen.
Det är något liknade som jag själv funderat på.
Frågan är bara vad jag får tag på ett snyggt "galler" som följer Tigrans plåt och är lätt att plocka bort.

Får nog åka ut till Mariebergs köpcentrum och krypa runt bland diverse bilar med tummstock och kamera.cool

Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

te_wik skrev:
Nej det menar jag inte men jag menar att du kommer aldrig få en hemmagjord dragkrok genom besiktningen om den så skulle vara byggd i diamant.


Mvh Tommy

Varför inte?
Det gick ju förra gången.
Enda problemet var att jag inte fick lacka den innan jag hade visat upp den.
Så jag blev tvungen att plocka bort den efter besikting för lackering.

Sen har jag byggt ett antal MC ramar till choppers som inte heller har varit något problem att besiktiga.

Senast redigerat av rosten1000 (4 april 2009)

Opelmadness German cars, quality and beyond
4 april 2009 · 8 197 Inlägg

Bäst vore nog att kolla med en Opelverkstad om dom vet nåt. Det är hemska krav på just dragkrokar på bilar. Så nåt hembygge är nog inte att rekommendera som det var sagt tidigare. hmm Tyvärr..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
te_wik Forummoderator
4 april 2009 · 12 813 Inlägg

Okay, jag fick inte ens fullfölja besiktningen då jag hade monterat en eftermarknadsdragkrok och inte hade med mig monteringsanvisningen. Och du lär ju inte ha en sådan eftersom du gjort kroken själv.

Citerat från bilprovningen:
"Dragkrok

   
Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad.

Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning. Bokning sker via telefonbokningen.

Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen."



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Bäst vore nog att kolla med en Opelverkstad om dom vet nåt. Det är hemska krav på just dragkrokar på bilar. Så nåt hembygge är nog inte att rekommendera som det var sagt tidigare. hmm Tyvärr..

Har redan kollat med Opel. Har även kollat med Mekonomen och Autoexperten.
Alla säger att det aldrig har tillverkats något drag till Tigran.

Inte heller Bildelsbasen hade något drag.

Enligt Opel så kunde kanske Corsans drag passa. Men dom var inte säkra.

Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

te_wik skrev:
Okay, jag fick inte ens fullfölja besiktningen då jag hade monterat en eftermarknadsdragkrok och inte hade med mig monteringsanvisningen. Och du lär ju inte ha en sådan eftersom du gjort kroken själv.

Citerat från bilprovningen:
"Dragkrok

   
Om du har monterat eller tagit bort en dragkrok måste fordonet genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad.

Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning. Bokning sker via telefonbokningen.

Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen."



Mvh Tommy

Om killarna på bilprovningen känner igen draget så brukar det inte vara något problem att besiktiga.
Alla som vill dra husvagn efter sin amerikanska veteranbil tvingas ju också bygga sina egna dragkrokar.
Eftersom man knappast kan köpa nya drag med monteringsanvisning på dom.

Då jag själv bygger dragkroken så är det också jag som har ansvaret och det innebär att jag bestämmer hur den skall monteras. Bilprovningen skall sedan kontrolera att jag monterat den efter mina egna anvisningar.

I ditt fall så skulle dom kontrolera att du monterat det rätt efter någon annans anvisningar.

te_wik Forummoderator
4 april 2009 · 12 813 Inlägg

Du menar alltså att man inte får köra omkring med strålkastare som inte är E-märkta men däremot får du köra omkring med en hemmabyggd dragkrog som SBP har "slängt ett öga på" och knackat på några gånger?

Okay, ja kör på det du men jag är rätt tveksam ändå hmm men jag kan ju ha fel.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
4 april 2009 · 12 813 Inlägg

Förresten kom jag på nu att jag hört och läst någonstans att den 24 maj i år kommer de slopa regeln om att man måste göra en registreringsbesiktning efter att man monterat eller tagit bort dragkroken. Men fortfarande måste man visa upp bilen inom en månad.

Har du någon koll på detta?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

te_wik skrev:
Förresten kom jag på nu att jag hört och läst någonstans att den 24 maj i år kommer de slopa regeln om att man måste göra en registreringsbesiktning efter att man monterat eller tagit bort dragkroken. Men fortfarande måste man visa upp bilen inom en månad.

Har du någon koll på detta?


Mvh Tommy

Har jag inte hört något om.
Men jag kan ta en sväng till bilprovningen och kolla på måndag.
Jag brukar besöka dom innan jag bygger något. Dom verkar tycka om att få vara med och bestämma.wink

Rostens-garage
4 april 2009 · 545 Inlägg

te_wik skrev:
Du menar alltså att man inte får köra omkring med strålkastare som inte är E-märkta men däremot får du köra omkring med en hemmabyggd dragkrog som SBP har "slängt ett öga på" och knackat på några gånger?

Okay, ja kör på det du men jag är rätt tveksam ändå hmm men jag kan ju ha fel.


Mvh Tommy

Exakt. Dom knackade inte på draget utan kollade bara på det.
Här har du några motorcyklar som jag har byggt om. Då kan man inte ens se svetsarna pga spackel och färg. Ändå är det inget större problem att få dom godkända. Den orange hondachoppern har även en hemmabyggd framgaffel som blev godkänd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72692/210179_lfr74e.jpg

Men även här så var dom grisnoga med E-märkta lampor mm.

På den orange hondan så hade jag råkat montera glasen på blinkersen fel. När jag monterade (besiktningskittet)
Bakblinkersen satt fram och framblinkersen satt bak. Så det blev en 2a direkt. Att dom satt fast med slangklämmor var i alla fall okej.big_smile
Så jag fick låna en skruvmejsel och flytta glasen.

Bjare
4 april 2009 · 945 Inlägg

Den nya lagen ang. reggbes för dragkrok - Att reggbes ska slopas nu den 24maj stämmer.

Senast redigerat av Bjare (4 april 2009)

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang