M46+OD, odn funkar inte (740 -86)

Whoaster
4 april 2009 · 23 Inlägg

Tjo, har problem med overdriven i 740in, den fungerar inte alls och börjar blir lite jobbigt (och dyrt) med bara 4 växlar.

Har googlat runt lite och de flesta jag läser om som har problem med ODn är att den hoppar i när man rycker lite i spaken (glapp), att den går i när lådan är varm (oljan), att relät har mulat, eller att solenoiden är knepig (eller jorden till den).

Jag tycker mig höra relät klicka, något som klickar från lådan också (solenoiden?), och lampan på instrumentpanelen lyser, men växeln hoppar inte i, har testat det mesta.

Är det någon som kan tänka sig vad det är för fel, är det bara att köpa en ny od och kränga på eller kan det vara något annat som spökar?

Läste om något filter som sitter på lådan tänkte ta den och rengöra skiten, men sipprar det ut mycket olja där i sånt fall?, tänkte om det måste fyllas på olja efter man rengjort filtret i sånt fall??

Hoppas något 740snille kan svara på detta, vore guld att få igång odn så man slipper bli ruinerad på soppa smile

Tar en snabb fråga till, har ett helvete till dålig tomgång också, bilen går bra som fan annars men tomgången är knepig, vid start så är den bra, men efter ett par minuter på tomgång så pendlar den mellan ~800-~1000rpm ungefär och hela bilen skakar som attan, en polare snacka om ventilspelet, möjligen att kammen sitter någon kugg fel, är det någon som kan säga något om detta också vore fint!

Det är en 740 GLE -86 med B230E och mek. insprutning!

Tack på förhand! / A

Hilmer
4 april 2009 · 1 789 Inlägg

OD:
Kolla oljenivån i lådan, att byta oljan är heller aldrig fel. Går på 2,3liter ATF-olja.
Kolla så att relät verkligen drar som det ska, en klassisk sjuka på 740 att kontakterna till relät bränner och ger kontaktfel.
Om relät drar, kolla då ifall solenoiden klickar, ett klart tickande underifrån är ett kännetecken på att denna fungerar.
Prova att dra spaken åt höger då fyran ligger i och ifall överväxeln går i då, då är det kontakten på lådan som är sliten och bör bytas ut. Denna känner av om fyrans växel ligger i och så är fallet så drar överväxeln i.

Tomgång:
Strax under insuget på själva spjällhuset så sitter tomgångsjusteringen, en svart plastratt som man får vrida på till önskat resultat.
Ibland får man dock göra en grundinställning vid spjället till att börja med.

Whoaster
5 april 2009 · 23 Inlägg

Tjo, tack för tipsen smile, dum fråga kanske men hur kollar man oljenivån i lådan?

Hilmer
5 april 2009 · 1 789 Inlägg

Genom att demontera pluggen på vänster sida.
Se till att du får loss nivå/påfyllningspluggen innan du ger dig på bottenpluggen och tömmer lådan på olja, det blir svårt att få i ny olja om man sedan inte får loss påfyllningspluggen wink

Haiwan
13 juni 2009 · 9 Inlägg

Då tar jag och drar liv i denna tråd igen då min m46 spökar. Har gjort enligt Hilmers "checklista" nedan:

Kolla oljenivån i lådan, att byta oljan är heller aldrig fel. Går på 2,3liter ATF-olja.
Fyllde på olja idag.

Kolla så att relät verkligen drar som det ska, en klassisk sjuka på 740 att kontakterna till relät bränner och ger kontaktfel.
Förstår inte riktigt vad som menas men det klickar fint


Om relät drar, kolla då ifall solenoiden klickar, ett klart tickande underifrån är ett kännetecken på att denna fungerar.
Klickar även under

Prova att dra spaken åt höger då fyran ligger i och ifall överväxeln går i då, då är det kontakten på lådan som är sliten och bör bytas ut. Denna känner av om fyrans växel ligger i och så är fallet så drar överväxeln i.
Lampan tänds och det klickar när spaken är i ett högerläge. Lampan släcks om man puttar den lite åt vänster. Det läggs dock aldrig i någon växel.

Ett tag så lades växeln i "halvt" men hoppade ur när man började gasa igen.

Kan det fortfarande ha med solenoiden, så jag ska byta den, eller är det i själva verket lådan som är skrot? Andra förslag?

Tacksam för svar och funderingar!!
//Viktor

Senast redigerat av Haiwan (13 juni 2009)

Whoaster
1 juli 2009 · 23 Inlägg

tjo igen, har inte fått ordning på min od heller, la ned felsökandet ett tag, men för några dagar sedan så plockade jag ned solenoiden och kollade hur mycket den rörde sig när man strömsatte den, och den verkar inte stänga helt, så jag hoppas det bara skall vara att byta skiten, men såklart så hade sista solenoiden på skroten blivit såld igår precis före jag var där!
Ska hur som helst byta solenoid och olja i lådan så hoppas jag skiten fungerar sedan!

Haiwan

Skruva lös solenoiden, koppla på ström och kolla så den rör sig som den skall, kan ju vara samma fel på din od.
Förresten, bytte du oljan eller fyllde du bara på?, fick ett tips av en nisse att jag skulle byta oljan då överväxeln är en planetväxel som går med hjälp av oljan, är oljan inte tjock nog att trycka i skiten så fungerar det inte.

blacken
1 juli 2009 ·

Kolla så att relät verkligen drar som det ska, en klassisk sjuka på 740 att kontakterna till relät bränner och ger kontaktfel.
Förstår inte riktigt vad som menas men det klickar fint

Det är vanligt att lödningarna till matningen av solenoiden på kretskortet i reläet släpper. Prova att löda om dom..

eXe
1 juli 2009 · 230 Inlägg

Har en 740-87 me m46od låda. Överväxeln funkar men man måste "trycka" växelspaken till höger för att den ska hoppa i, släpper man den så hoppar växeln ur. Någon som vet va de kan vara för fel?

Volvo 242 "M50in" (1975)
Batta
1 juli 2009 · 1 353 Inlägg

eXe skrev:
Har en 740-87 me m46od låda. Överväxeln funkar men man måste "trycka" växelspaken till höger för att den ska hoppa i, släpper man den så hoppar växeln ur. Någon som vet va de kan vara för fel?

"Prova att dra spaken åt höger då fyran ligger i och ifall överväxeln går i då, då är det kontakten på lådan som är sliten och bör bytas ut. Denna känner av om fyrans växel ligger i och så är fallet så drar överväxeln i."


kan vara bra att läsa tråden man skriver i ibland..

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Nibbor2
17 mars 2012 · 226 Inlägg

Hej!

Drar upp en gammal tråd..


Är det någon som fått rätt på sitt problem än?

Lampan lyser i instrumenthuset, reläet klickade och det kom 12 volt från reläet, dock var en kabel av under bilen till solenoiden, detta fixade jag och solenoiden drog.

Körde sedan hemåt ca 3 mil och överväxeln fungerade. Men nu fungerar den inte igen! Dock hör man tydligt att solenoiden fortfarande drar..


Har inte hunnit kolla oljan än.. Kan det vara något annat? ´

Märkte även att solenoiden satt lite löst, skall den göra det?

smile

145 744 782 965 V50
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang