justera in slutsteg

mbc200
8 april 2009 · 46 Inlägg

jag köpte ett slutsteg på blocket för en vecka sedan ett mds hc -400 nu har jag kopplat alla kablar förutom remoten och jag är helt säker på att det får ström och att den jordar och säkringarna är hela på slutsteget.
Men det spelar inte och lampan lyser inte på steget måste man ha remote kabeln inkopplad för att det ska funka jag vet att den är till för att stänga av steget när steron stängs av.
vad tror ni är mest sannolikt att steget är trasigt eller något annat?
hur kan man isåfall testa om ett slutsteg är trasigt och går det att repa på något sätt?

Senast redigerat av mbc200 (8 april 2009)

Wanegardh Asgammal medlem.
8 april 2009 · 2 246 Inlägg

Du måste ha remoten inkopplad

Bouya Amatör-Mekare
8 april 2009 · 19 Inlägg

Du måste ju starta steget med Remote, annars så är det ju avstängt.. Varför inte koppla in remoten då stereon? Du kan bygla mellan Plus och remote på steget för att se så det startar. Men koppla in remoten är ju att rekomendera då steget står på hela tiden annars om du har byglat.. Finns ganska många trådar om just detta

Overloaded? Time to waste..
mbc200
8 april 2009 · 46 Inlägg

jag tänkte bara att jag skulle testa så det var därför jag tänkte att man inte behövde ha remoten inkopplad(det är första gången jag kopplar billjud så det är bättre å verka dum å fråga och kanske bli lite bättre en dag:P)
och sedan var det såhär jag hittade inte remotekabeln på min stereo(clarion db328r) jag vet att det ska vara en blå kabel men hittade bara en och testade med den men den verkar det inte vara isåfall. någon som vet vilken kabel det skulle kunna vara? kan ta kort om det skulle vara till hjälp.

Senast redigerat av Goffen (8 april 2009)

Streethawk Billjuds Wannabe
8 april 2009 · 1 771 Inlägg

Remoten är till för att sätta på samt stänga av steget och brukar vara en blå kabel på stereon. Om du bara ska testa steget så kan du dra en kabel från rem till + varav steget ska hoppa igång då (sen om den spelar så bra är en annan sak)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
mbc200
8 april 2009 · 46 Inlägg

okej tack för hjälpen nu har jag bara två frågor till hur bryggkopplar man tvåkanaligt steg för att få det som ett monoblock? det står inget på steget och är inget ritat.
och hur ställer man in ett steg bäst dom där knapparna gain, hpf,  lpf, den där knappen 0,8,12db och den andra knappen hpf,lpf,full det var luddigt förklarat det sista men säg till om nii inte förstog.
jag fick inte med någon instruktionsbok så kan inte kolla i den: ) tack för svaren iaf

ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 april 2009 · 8 744 Inlägg

Jag antar att du tänker driva en bas med steget. Om det inte står något på steget om hyr man bryggar så står det nog i instruktionsboken (bör finnas på nätet). Gällande inställningarna så om det nu är en bas du ska driva så kan du börja med: lpf på, den som det står 0/8/12dB på ska du nog låta bli då det säkert är en basboost, gainen får du ställa så att basen spelar i nivå med övriga systemet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
mbc200
9 april 2009 · 46 Inlägg

joo det är en mtx 12" jag ska driva den med och eftersom att det är något år gammalt steget så hittar jag ingen info på nätet, men det är ett mds hc-400 600w.
Hur menar du att jag ska låta bli den där lpf 0/8/12db att den ska vara på noll eller?
Sen så är det bara att testa sig fram eller?
Någon som vet hur man bryggkopplar på mitt steg och finns det någon risk att man kan bränna steget om man skulle göra det?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
9 april 2009 · 8 744 Inlägg

Nu blandade du nog ihop lite här eller så är det jag som inte riktigt förstod din beskrivning. Du kan inte fixa en bild på steget? Betydligt lättare att hjälpa till då. Men den omkopplaren där det står 0/8/12dB misstänker jag är en Bass Boost, och därför så ska du låta den vara. Men som sagt fixar du en bild så ser man det med egna ögon och det blir mycket lättare att hjälpa.

Ang. bryggkoppling så vågar jag inte svara. Risken finns att steget går sönder om det inte är gjort för att bryggkoppla, men troligtvis så är det som på alla andra att du kan ta + från ena kanalen och - från den andra för att bryggkoppla.

Senast redigerat av ChriZtoffer (9 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang