2305
Sök

2st 2ohm spolar till 1 ohm steg. 2st 4ohm till 2ohm steg VARFÖR?

69 Inlägg
1 april 2006
Trådstartare
Hej, har sätt på lite frågor och så men inte riktigt fått hajj på det. Jag har köpt en Kicker L5 12"
Info om basen:
- 30,5cm
- impedans 2 ohm DVC, 4 ohm DVC
- max rek. slutstegseffekt 1.200W peak
- max rek. slutstegseffekt 600W rms
- känslighet 87,1 dB 1W/1M
- frekv.omf. 20 - 100 Hz

Det är dubbla talspolar på den säger de på dbakuten när man frågar. Så då är det allså 2X2ohm.
Där rekommenderar folk att man ska ha ett 1ohm steg varför ska man ha det? blir det bättre effekt eller ? förklara. för jag tänkte köpa ett 2x2ohm stabilt steg. Går det inte någe bra me det steget då eller?

Lika dant om man köper en 2x2ohm bas så ska man ha ett 2x4ohm steg. vafö?

Skulle också vilja ha lite altärnativ steg till Kicker l5 12" bas.

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
1 april 2006
tips till steg: Audison Lrx 1.400, kopplar du basen i 1 ohm då så får du ut tryck så du inte hör något till slut.. big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

21 761 Inlägg
1 april 2006
Orsaken till att de på dB Akuten rekommenderar 1 Ohm stabilt steg är att för att få ut så mycket som möjligt av basen och för att göra det så kopplas spolarna parallellt, då blir impedansen 1 Ohm. Det är bättre att koppla ihop spolarna till en kanal än att koppla en spole till varje kanal.
När det gäller val av slutsteg så är det monoblock som gäller och det ska dessutom vara stabilt i 1 Ohm.

Ett slutsteg som är stabil i 2 Ohm tål alltså att på varje kanal köra en belastning som har 2 Ohm i impedans. Är steget stabil i 1 Ohm så tål varje kanal 1 Ohm i belastning. Det viktiga är hur många Ohm belastningen är på, det spelar ingen roll hur många talspolar det är eller hur många element det är. Det är hur många Ohm det blir när man kopplar.

Sedan har vi detta med bryggkoppling. Jag ska förklara väldigt förenklat och den som vill får protestera.
När man bryggkopplar ihop två kanaler så kan man säga att varje kanal "delar" på impedansen, det blir som att kanalerna tar hälften var. Om man då har ett 2-kanalssteg som är stabil i 1 Ohm så tål varje kanal alltså 1 Ohm.
- Jättebra, tycker man, då kan man slänga dit en belastning på 1 Ohm och få ut mycket effekt.
MEN, eftersom varje kanal "delar" på impedansen vid bryggkoppling så tror helt plötsligt kanalerna att de har 0,5 Ohm var och då blir de överbelastade. Det innebär att vid bryggkoppling så måste belastningen vara på 2 Ohm istället. Då tror kanalerna att de har 1 Ohm var och då går det bra.
Senast redigerat av Drönirettab (1 april 2006)

914 Inlägg
1 april 2006
Hmm konstigt att kickers 2500,1 steg inte är stabilt i 1ohm men 1200.1 och 600.1 är det...
Så om jag skaffar mig ett 2500.1 steg till och kör en spole till varje steg skulle det inte funka något vidare ?

21 761 Inlägg
1 april 2006
Ronnie.L skrev:
Hmm konstigt att kickers 2500,1 steg inte är stabilt i 1ohm men 1200.1 och 600.1 är det...
Så om jag skaffar mig ett 2500.1 steg till och kör en spole till varje steg skulle det inte funka något vidare ?

Det vet jag inte riktigt, jag vet bara att de flesta säger att man bör köra ihopkopplat hellre än i varsin kanal. Det finns många andra som är bättre än jag på det här, jag är inte en van byggare så jag har inte testat så mycket.

914 Inlägg
1 april 2006
Ok får höra med björn sen uppe vid elmia dröjer ett tag till innan man har råd att köpa ett sånt steg till... ÄR ju inte direkt nånting man har å slänga upp ur plånboken varje dag :-S

21 761 Inlägg
1 april 2006
Hehe, jag håller med dig.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 april 2006
Anledningen är att för att köra en spole per kanal, så MÅSTE man se till att steget ger lika mycket signal ut på varje kanal (rätt givet om man tänker efter)

Den inställningen låter sig inte göra smed mindre än en bra multimeter och ett 50Hz sinus spår tex.

Och det är inte alla som har tillgång till det.

mvh Jonas

Drönirettab skrev:
Ronnie.L skrev:

Det vet jag inte riktigt, jag vet bara att de flesta säger att man bör köra ihopkopplat hellre än i varsin kanal. Det finns många andra som är bättre än jag på det här, jag är inte en van byggare så jag har inte testat så mycket.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök